Akersposten

Elsparkesykler er 5–7 ganger farligere enn sykkel

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Det skjer langt flere skader blant syklister og fotgjengere enn på elsparkesykkel, men risikoen er likevel størst på elsparkesykkel, ifølge TØI.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 20.08.2021 kl 09:18

OSLO: – Vi anslår nå at det er fem til sju ganger høyere risiko for skader på elsparkesykler enn for sykler, sier seniorforsker Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Onsdag var han i Arendal for å legge fram ny statistikk og analyser av skader etter kjøring på elsparkesykkel.

Tallene kommer i stor grad fra Oslo og strekker seg til og med juni i år. De viser at:

*60 prosent av de som blir skadd, er menn

  • De er 29 år gamle i snitt
  • 41 prosent av ulykkene knyttes til rus
  • 8 prosent av skadene er alvorlige

  • Det er snakk om hodeskader i et av tre tilfeller

– Det er veldig mange ungdom som skades og som bruker dette, sier Bjørnskau.

Flere sykkelskader

Selv om mediene til stadighet rapporterer om et stort antall elsparkesykkelulykker, understreker Bjørnskau at det også skjer mange skader blant syklister og fotgjengere.

Tall fra Oslo i 2019 viste at det var 2.021 sykkelskader i løpet av året, mens tall fra 2016 viste 6.309 skader blant fotgjengere.

Til sammenligning ble det registrert 764 skader med elsparkesykkel i Oslo i 2019, og i 2020 var det 1.293.

– Det er sånn at selv om elsparkesyklene har færre skader enn de andre, så er de mye farligere. Det er veldig viktig å se dette i forhold til transporten. Det er mye mer sykling enn kjøring med elsparkesykling, sier TØI-forskeren.

Går på trynet alene

TØI har også analysert hvordan skadene skjer.

– Det aller, aller meste er eneulykker, altså hvor folk har gått på trynet på egen hånd, sier Bjørnskau.

Bare 8 prosent av ulykkene er kollisjoner, hvor flere personer og kjøretøy er involvert.

For øvrig er:

*36 prosent eneulykker uten hindring i veibanen

  • 39 prosent er eneulykker med hindring i veibanen
  • 4 prosent skyldes unnamanøver og bråbrems
  • 10 prosent skyldes at man har sklidd

Farlige trikkeskinner

Skadene er også registrert på en rekke underkategorier, og blant disse er det tre ulykkesårsaker som skiller seg ut: kjøring på trikkeskinner, hull i veien, og fortauskanter.

– Det er veldig mange som går på trynet på grunn av disse tingene, sier Bjørnskau.

En spørreundersøkelse TØI gjorde i fjor blant elsparkesykkelbrukere viste at 14 prosent av dem hadde hatt en ulykke og 37 prosent hadde hatt en nestenulykke.

– Når de oppga årsak, var det mange som trakk fram nettopp ujevnt underlag og glatt underlag, altså veiens utforming. Men det var også mange som pekte på sin egen atferd som bidragsytende, sier forsker Katrine Karlsen ved TØI, som også deltok på presentasjonen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...