El-busser og sykler i tunnel fra Skøyen til Tryvann

IKKE BARE VISJONÆR: Etter støtte fra Oslo kommune, er blant annet Eystein F. Husebyes planer om ny transporttunnel mellom Skøyen og Tryvann kommet et skritt videre. Foto: Vidar Bakken

Eystein Fredrik Husebye fikk støtte av Oslo kommune og nå er planene klare for transport i egen "Miljøtunnel" fra Skøyen til Tryvann.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 04.11.2016 kl 15:43

VINDEREN: Oslo kommune mente at Eystein Fredrik Husebyes forslag til kollektive og individuelle transportløsninger var spennende og visjonære. Husebye fikk i 2012 275 000 kroner i tilskudd for å jobbe videre med konsepter for miljøvennlige transportformer. For våre bydeler er det konseptet «Markaporten» som er mest interessant.

Vakte begeistring

- Jeg ble veldig glad og stolt over responsen. Det gjorde det mulig for meg å kjøpe inn tjenester fra arkitekter og ingeniører for å videreutvikle og konkretisere konseptene, sier lagdommeren og den tidligere lederen av Naturvernforbundet Oslo Vest.

Hans visjoner om miljøvennlig transport av mennesker i et opplevelses- og folkehelseperspektiv ble kjent allerede på 80-tallet. Gro Harlem Brundtland, som da var leder av Verdenskommisjonen for miljø og utvikling, var blant dem som var begeistret for Husebyes ideer.

- I 1988 gjenga Oslo Arbeiderparti mine ideer som en del av sin «Visjon om Oslo i år 2010». Siden har tiden gått, humrer Husebye.

#Flere transportløsninger
Han har fire alternative transportløsninger, som alle står i sammenheng med hverandre og er knyttet til det etablerte transportnettet. «Tråkkallé» er en høybane for sykler som er lagt over all annen trafikk. «Roturban» er en metro for gående, et rullende fortau lagt i en sirkel i og rundt sentrale Oslo.

«Fossekanalen» er et alternativ med små el-drevne båter gjennom byen, delvis i tunnel og gjennom sluser ned til fjorden. Det siste er «Markaporten» med el-busser i tunnel fra Skøyen til Tryvann, kombinert med sykkeltrasé ( Forslagene til transportløsninger kan ses på www.IDFAT.com )

Sykkel i stedet for ski

- Opprinnelig var planene for Markaporten en 7,6 kilometer lang tunnel med plass til både el-busser og en helårs skiløype i samme plan. Dette er fullt mulig å gjennomføre med kuldeanlegg i en tunnel med ni meters bredde. Etter hvert som el-sykler blir mer og mer populært og tilrettelegging for sykkel får større prioritet, tenker jeg meg i stedet en helårs sykkeltrasé i denne tunnelen, med mulighet for å sykle fra Skøyen til Tryvann, sier Husebye

SYKLER I STEDET: Skissen illustrerer el-buss og skiløype på samme nivå, men nå går Husebye for helårs sykkeltrasé i stedet for ski.

Supereffektiv transport

Den nye linjen vil gå på tvers av dagens T-banenett med stasjoner som tangerer flere av dagens stasjoner som Smestad, Slemdal, Midtstuen, Voksenkollen og som ender opp i en ny stasjon på Tryvann, ved Oslo Vinterpark.

- For det første vil el-bussene gi supereffektiv transport til og fra Tryvann, med stopp og overgang på knutepunkter hvor det er ventet stor befolkningsøkning, som for eksempel Skøyen, Smestad og Slemdal. Dette vil være et tilbud både til dem som skal til og fra jobb og til dem som skal ut i marka eller til de mange ferdige og planlagte sportsarenaene langs linjen. For første gang kan også planene om en direkte linje til Tryvann realiseres, uten store inngrep i naturen. Planene om å forlenge T-banen til Tryvann er skrinlagt på grunn av for store inngrep og kostnadene knyttet til dette.

Traseen: "Markaporten" starter på Skøyen og danner en ny akse mot Tryvann, hvor traseen går innom flere etablerte stasjoner på T-banenettet.

Transport med opplevelse

Husebye vil at syklistene skal få en helt ny opplevelse gjennom dette prosjektet.

- I tillegg til å legge til rette for mosjon og trening på en helårs temperert sykkelvei, skal det være en opplevelse å bruke denne. På stasjonene vil det være inngang til sykkeltraseen som er fri for grå betongvegger. Du skal oppleve å sykle gjennom et landskap, hvor veggene er kledd med levende planter. Naturen bringes inn i tunnelen, som suger til seg CO2 og gir fra seg oksygen. Dette er ikke en urealistisk idé. Innvendige plantevegger i stor skala er prøvd ut flere steder i verden. I konseptet ligger at reise og mosjon skal være kombinert med opplevelse i et vakkert område, sier Husebye.

Attraksjon for turister

Norconsult har vurdert kostnadene ved å anlegge tunnel i ni meters bredde.

- Når jeg nå går for sykkeltrasé i stedet for ski, er prisen stipulert til cirka 850 millioner kroner. Til sammenlikning så er kostnadene knyttet til planene for å få T-banen under Vinderenkrysset og krysset på Slemdal mye høyere. Tunnelen kan fullfinansieres gjennom billetter til brukerne. Fordelen med Markaporten er at man får spredd trafikken fra de andre tunge linjene til aksen Skøyen - Tryvann, samtidig som man får en «helsetunnel» for mosjonister.

Til Skøyen kommer buss, tog og trikk med overgang til denne linjen, som vil binde byen samme på en ny og praktisk måte. Tenk også hvilken attraksjon den vil bli for turister. Mange vil for eksempel la bilen stå for å kunne nå Tryvann på denne linjen med elbuss.

Nå må det investeres

Han har i mange år studert utfordringer knyttet til geologiske forhold, stigningsforhold, anlegg av stasjoner, sykkeldepoter, forhold knyttet til ekspropriasjon, trafikk og ulemper vedrørende anleggsperioden og så videre

- Nå er det på tide å få prosjektet til et nytt stadium og til det trengs det investorer til en prosjekteringsfase. Jeg vet nøyaktig hva som skal til. Dette er en god og billig investering for fremtiden, med stor nytteverdi både for offentlig og privat transport med helsegevinst. Jeg kan tenke meg at dette kan finansieres gjennom offentlig finansiering, offentlig/privat samarbeid eller gjennom private investorer. Gode og miljørettede transportløsninger blir viktige i en by som vokser så raskt som Oslo, sier Husebye.

Årets navn

Eystein F. Husebye ble i 2011 kåret til «Årets navn» i Akersposten for sitt forslag til løsning av trafikkforholdene i Vinderenkrysset. Han mener nytenkning når det gjelder miljørettet transport er viktig i et hurtig voksende bysamfunn. Husebye er ikke ukjent med å skape gode løsninger for myke trafikanter.

Blant annet ledet han prosjektarbeidet med Norges første isfrie gågate i Lille Grensen og det brede fortauet i Karl Johan. Han har også jobbet med utvikling av miljøteknologi i Akergruppen, samt oppdrag for Statens veiledningskontor for oppfinnere og Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Forskningsråd. Som nevnt er hans mangeårige virke som lagdommer, i tillegg til å være meklingsmann hos Riksmeklingsmannen. Før han ble leder i Naturvernforbundet Oslo Vest, var han på nittitallet leder i Østlandske Naturvernforening.

Les også:

Vedrørende gangvei Røa: - Må si at jeg ble litt arg

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...