E18 skal heves seks meter

VIRKELIG? Carl Oscar Pedersen kan vanskelig forestille seg en ny barriere, hvor E18 er på samme høyde som toget i bakgrunnen. Foto: Vidar Bakken

Statens vegvesen (Stv) går inn for å heve E-18 seks meter opp i luften fra Lysaker inn over grensen til Oslo. Begrunnelsen er hovedsakelig at det skal etableres en bussterminal under E-18.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 29.03.2019 kl 10:44

LYSAKER: At Statens Vegvesen vil gå inn for et alternativ som innebærer en kraftig heving av E18, har fått leder av bydelsutvalget i Bydel Ullern, Carl Oscar Pedersen (H) til å reagere.

Gufs fra fortiden

- Vi setter pris på at Lysaker er et knutepunkt i utvikling, men det er en helt uakseptabel løsning som her foreslåes. Nærmest som et gufs fra fortiden. Dette er 70-tallstenkning på det verste. I mange år har bydelen kjempet for å finne løsninger som kan bygge ned barrieren mot sjøen som E18 og jernbanen utgjør. I stedet vil Statens Vegvesen forsterke denne barrieren gjennom å heve E18 ytterligere seks meter over bakken, sier en oppgitt bydelsleder som nettopp har kommet fra et informasjonsmøte med Stv.

Ikke bare et kostnadsspørsmål

Det skal altså etableres en bussterminal under E18, hvor alle busser vestfra stopper på Lysaker for bytte til buss, tog eller T-bane i fremtiden.

- Statens vegvesen kan ikke for alvor mene at dette er det eneste alternativ som gir oss en bussterminal på Lysaker? Spørsmålet om E18 kan ikke bare reduseres til et kostnadsspørsmål, når man forstår hvilke konsekvenser dette får for mange tusen beboere med hensyn til støy og forurensing. Statens Vegvesen vil forsterke problemene, i stedet for å finne miljøvennlige løsninger som kan komme denne delen av byen til gode. På andre siden av Lysaker i Bærum, blir E18 lagt i tunnel for å skape gode og miljøvennlige trafikkløsninger.

OPP DIT: Toget vil i så fall være i samme høyde som E18. Foto: Vidar Bakken

NY E18: Fra samme posisjon som i bildet over, er dette Statens vegvesens illustrasjon av veien hevet seks meter.

Les også: Skal Lysakerbyen bli det nye Galleri Oslo?

Prosjektet kan gis til andre

Pedersen er helt bestemt på at bydelen skal ha en hånd på rattet og at en endelig avgjørelse må ha en lokal forankring.

- Flere alternativ må utredes før løsningen konkluderes. Det er ikke gitt noen politikere å gå i dybden og utvikle løsninger, men vi må få oss forelagt alternative underlag som setter oss i stand til å ta gode beslutninger. Dersom Statens vegvesen ikke er i stand til dette, må oppdraget snarest overføres til «Nye veier» eller andre kompetente miljøer. Nye ideer, initiativ og andre løsninger må på bordet, slik at naboer og andre berørte kan senke skuldrene og igjen få tilbake troen på at samfunnet utvikles på en fremtidsrettet og miljøvennlig måte, sier bydelslederen.

Beboerne i nærområdet må forholde seg til konsekvenser av byggeprosesser knyttet til nytt stasjonsområde, omlegging av E18, dobbelt jernbanespor, Fornebubanen, Lilleakerbyen og tunneluttak fra Sollerudstranda de nærmeste årene.

- Alt dette blir vanskelig å håndtere og leve med for beboerne. Det er snakk om mange år med enorme byggeprosjekter. Her må bydelen aktivt inn og påvirke prosessene, avslutter Pedersen.

Les også:

Slik blir fremtidens Lysaker

Følg Akersposten på Facebook

Nyhetsbrev fra Akersposten

Meld deg på Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...