Akersposten Media

Akersposten

– Drømmen hadde vært ett telefonnummer døgnet rundt

– Lær deg 21 80 21 80. Her vil de hjelpe deg til rett person eller riktig tjeneste, sier leder i bydelsutvalget, Carl Oscar Pedersen. Dette er telefonnummeret til Oslo kommune fra åtte til fem. – Du blir satt over til bydelen.

– Jeg ønsker at det skal være enkelt å komme i kontakt med bydelen når innbyggerne trenger råd og veiledning, sier Carl Oscar Pedersen, leder av bydelsutvalget i Bydel Ullern, til Akersposten. – Vi har mange gode hjelpetiltak i bydelen, men for enkelte kan det være en utfordring å finne fram.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 18.04.2019 kl 09:38

BYDEL ULLERN: – Allerede i dag har vi i Bydel Ullern en innbyggerkontakt, som gir opplysninger om helse- og omsorgstjenester. Det er jeg stolt av, sier Pedersen. Telefonnummeret til innbyggerkontakten er 950 71 048 mellom klokken 09.00 til 11.00 og 11.30 til 14.30.

– Drømmen hadde vært ett telefonnummer døgnet rundt, og så fikk en den hjelpen en trengte, sier Pedersen, men han er fullt klar over at det opplegget har sine svakheter. Det er heller ikke realistisk at Bydel Ullern skal bygge opp sin egen tjeneste, når det allerede finnes mange hjelpetiltak som innbyggerne kan benytte seg av.

– Ett nummer - en dør - er jo tanken bak opprettelsen av NAV. Har det fungert særlig bra?

– Tanken om én dør var god, men vi har jo sett hvilke problemer det også skaper, sier Pedersen. Hans tanke er mer slik som det er til forsikringsselskap, men heller ikke det er løsningen. Utfordringen blir å synliggjøre hvordan en kommer i kontakt med det som allerede finnes.

Lær deg 21 80 21 80

– Alle i Oslo bør kunne 21 80 21 80. Det er telefonnummeret til Oslo kommune på dagtid. Ringer en dette telefonnummeret, og bor i Bydel Ullern, vil en bli satt over til vår bydel, sier Pedersen. Nummeret er til sentralbordet i Oslo kommune – eller rettere Oslo kommunes kontaktsenter. Det er kommunen, som har valgt å organisere seg med ett hovedkontaktpunkt. Kontaktsenteret er åpent fra åtte om morgenen til fem om ettermiddagen.

– Dette senteret har opplysninger om alle medarbeidere og tjenester i kommunen og viderekobler til rett person eller riktig instans.

Når det gjelder øyeblikkelig hjelp, er det nødnumrene som gjelder døgnet rundt. Brann: 110. Politi: 112. Ambulanse: 113.

– Ved å bruke disse nødnumrene kommer en i kontakt med dem som har kompetanse til å hjelpe deg, sier Pedersen og understreker at disse hjelpeinstansene er for alle og de er gratis.

– Og de fungerer døgnet rundt.

Må synliggjøres

Politikerne i Bydel Ullern er sterkt opptatt av spørsmålet om ett kontaktpunkt i bydelen for råd og veiledning. Saken er til behandling i de politiske organene. En har et ønske om å opprette ett kontaktpunkt som er lett tilgjengelig og som kan gi råd og veiledning til dem som har ulike behov og som søker bistand fra bydelen.

Når det gjelder innbyggere som har tjenester fra bydelen, har den enkelte fått et telefonnummer til sin vakttelefon. Det er flere vakttelefoner i bydelen, så en kommer direkte til den tjenesten en trenger.

– Der kan folk ringe helge døgnet, sier Pedersen.

– Er det hensiktsmessig å opprette et eget kontaktpunkt i bydelen når Oslo kommune allerede har 21 80 21 80?

– Trolig ikke og ikke på det nåværende tidspunkt, men vi må klare å synliggjøre på en bedre måte hvor innbyggerne kan henvende seg.

Nye bydelssider?

En hindring når det gjelder synliggjøring, er at bydelen ikke kan bestemme hvordan internettsidene skal se ut. I dag skal bydelssidene ha lik utforming for samtlige 15 bydeler.

– Vi må se om det er noe vi kan gjøre her for å gjøre det lettere for folk å komme i kontakt med oss i vår bydel, sier Pedersen.

Faktaboks

Hverdager:

Kontakttelefoner i Bydel Ullern fra kl. 09.00-11.00 og 11.30-14.30.

Innbyggerkontakt: 950 71 048

Rask psykisk helsehjelp: 952 98 522

Barnevern: 913 37 453

Oslo kommunes kontaktsenter: 21 80 21 80 fra 08.00-17.00

Når det gjelder øyeblikkelig hjelp, er det nødnumrene som gjelder døgnet rundt.

Brann: 110

Politi: 112

Ambulanse: 113

Det er nedsatt et utvalg som skal se nærmere på Oslo kommunes internettsider for å gjøre det enklere for innbyggerne å finne det de trenger.

– Alle bydelene er ikke like. Hver enkelt bydel må ha mulighet til å synliggjøre det som er viktig for akkurat den bydelen, sier Pedersen. – De ulike bydelene har ikke de samme utfordringene og behovene.

– Derfor må de enkelte bydelene få forme sine egne sider for å gjøre dem mer brukervennlige, sier Carl Oscar Pedersen. Han legger til at det også finnes mye god informasjon på bydelens facebook-side. Her finner en også oversikt over aktuelle telefonnumre og tjenester.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...