Akersposten Media

Akersposten

Det er skiltet 40 – men barna møter noe helt annet

HVER DAG: I følge initiativtakerne til fartsreduserende tiltak er et dette en av overgangene hvor barna må forholde seg til kjøretøyer med høy hastighet. Fra venstre: Susanne Klafstad, Carl Oscar Pedersen, Erling Marøy, Freddy Kjensmo og Baard Solberg Kvande. Foto: Vidar Bakken

Flere bekymringsmeldinger er sendt kommunen. Biler, busser og tungtransport raser forbi skolen og fotgjengerfeltet. Nå vil også politikerne ha slutt på det.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 30.08.2019 kl 15:41

LILLEAKER: Rundt Lilleakerveien/Ullernchausseen ligger to skoler, barnehager, idrettsanlegg, sykehjem og eldresenter. Barn og voksne i alle aldre beveger seg kontinuerlig i området.

Farlige situasjoner

- I dette området beveger flere hundre barn seg hver dag, ettermiddag og kveld. Det er blant andre snakk om skolebarn fra to skoler på vei til og fra skolene og til og fra ulike aktiviteter. Det er et stort problem med trafikken, hvor det kjøres veldig fort, også mot fotgjengerfeltene her i Lilleakerveien og Ullernchausseen. Ruters leddbusser er en del av dette problemet, som kommer flere ganger i timen. De kjører ofte altfor fort, uten mulighet for å stoppe om noe skjer i gangfeltet. Dermed oppstår farlige situasjoner, sier Freddy Kjensmo, småbarnsfar som har tatt initiativ til et innbyggerinitiativ og samlet inn mer enn 300 underskrifter.

Det er særlig trafikken rundt Lilleaker skole det er snakk om. At farten ble redusert fra 50 til 40 kilometer i timen for en tid tilbake, har ikke påvirket trafikken i Lilleakerveien/Ullernchausseen nevneverdig. Småbarnsforeldre, skolebarnforeldre og rektor ved Lilleaker skole har tatt tak i saken. Nå involverer også politikerne i Bydel Ullern seg.

Les også: Lilleaker skole: Må gå nærmere tre kilometer til og fra en annen skole

Skaper uvisshet

- Vi støtter helhjertet initiativet med fartsreduserende tiltak. Mange av barna bor på sørsiden av skolen og må gå langsetter Lilleakerveien før de krysser i fotgjengerfelt. Det er også mange som sykler til og fra skolen, som også skaper situasjoner. Vi må få ned farten og vi har tidligere henvendt oss til Bymiljøetaten med forespørsel om fartshumper, sier Baard Solberg Kvande i trafikkgruppen, FAU Lilleaker skole.

- Som du ser er det smale fortau og det er et problem om vinteren, ikke minst for eldre og foreldre med barnevogn. Disse blir også tvunget ut i veien når forholdene er på det verste. Vi vil at det innføres en 30-sone her, sammen med fartsdumper, opphøyde gangfelt og tydelig skilting. sier Kjensmo.

Bymiljøetaten har svart på FAUs henvendelse og viser til at krysset ved skolen skal bygges om og at gangfeltet i den forbindelse vil bli etablert med forhøyd gangfelt. Utover det, foreligger ingen planer om fartsdemping nær Lilleaker skole, men at dette kan bli vurdert i forbindelse med sak om nye fartsoningstiltak som skal ut på høring 2020.

- Det skaper bare mer uvisshet. Vi vet ikke om det vil skje noe som helst, sier Solberg Kvande.

Det er en trapp opp til gangbro som går over til skolen, men den er ikke hensiktsmessig for dem som kommer med sykkel eller barn som skal til og fra mange av de andre aktivitetene i området. Mange barn bruker fotgjengerfeltene.

Advarende finger mot leddbussen

Nestleder i bydelsutvalget (BU) i Bydel Ullern, Susanne Klafstad (H), er klar på at noe må gjøres.

- Dette skal vi ta opp politisk i bydelen og vi kommer til å innstille på at det skal komme fartsreduserende tiltak i dette området, sier Klafstad, som vet at bydelens anbefalinger blir tatt på alvor i Bymiljøetaten.

En av de omtalte leddbussene er på vei mot fotgjengerfeltet og har det tilsynelatende travelt. BU-leder Carl Oscar Pedersen retter en advarende pekefinger mot bussen og det hjelper. Sjåføren setter ned farten.

- Ingen tvil om at det må komme tiltak i denne veien, sier Pedersen.

Rektor ved Lilleaker skole, Erling Marøy, er glad for innbyggerinitiativet og FAUs oppfølging.

- Når krysset her blir lagt om skal det også komme sykkelsti. Da er det grunnlag for å gjøre fartsreduserende tiltak samtidig. Det må til i et område med barn hele dagen og i alle aldersklasser. Vi setter pris på dette initiativet og er glad for at det kom et lokalt engasjement, som også gjør at vi blir engasjert, sier Marøy.

Initiativtaker til innbyggerinitiativet, Freddy Kjensmo, har sammen med barn vært i deputasjon i Samferdsels- og miljøkomiteen i rådhuset og lagt frem saken. Innbyggerinitiativet vil sannsynligvis komme til politisk behandling i løpet av høsten.

Les også:

50 oppover, 40 nedover – er det sånn det skal være?

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...