Akersposten

Det blir 60 meter høye bygg på Skøyen

SKYTER I VÆRET: Med 16 etasjer blir de høyeste byggene på 60 meter. Småhusbebyggelsen i Harbitzalleen kan erstattes med bygg på mellom 42 og 52,5 meters høyde. Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten.

Orklabygget satte standarden for sentrale Skøyen. Ingen medvirkningsprosess har påvirket instruksen fra byrådet til Plan- og bygningsetaten.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 23.04.2021 kl 08:45

SKØYEN: Beboere, politikerne i bydelen, velforeninger og ulike organisasjoner som har oppstått i kjølvannet av reguleringsprosessen, har hatt mange innspill til «Områderegulering Skøyen». Det er spesielt to ting som har dominert innsigelsene til det tidligere forslaget til områdereguleringen. Byggehøyder er en av disse.

instruksen fra byrådet: 16 etasjer

Etter en høringsrunde som ble avsluttet i 2018, viste Plan- og bygningsetaten til medvirkningsprosessen og reduserte maks byggehøyde i områdereguleringen fra 16 til 12 etasjer på sentrale Skøyen.

- Det betyr at planlagt bebyggelse vil bli bedre tilpasset eksisterende boliger. Mange vil se at vi har tatt de mange innspillene med hensyn til høyder på alvor, sa avdelingsdirektør for byutvikling i Plan- og bygningsetaten, Morten Wasstøl, til Akersposten den gangen.

Les også: Etatsdirektør innrømmer dårlig medvirkning

Så måtte etaten snu etter instruks fra byrådet. Det skulle være 16 etasjer. Det var et lite håp om at dette ville snu igjen før reguleringsplanen kom til politisk behandling, særlig etter at Kommunerevisjonen brukte Skøyenprosessen som et eksempel på dårlig medvirkning, men det er ikke tilfelle. Nå er det endelige forslaget fra PBE overlevert rådhuset. Bygg på 12-14 og 16 etasjer vil dominere på sentrale Skøyen. Det betyr blant annet at småhusbebyggelsen i Harbitzalleen vil forsvinne ved utbygging etter denne planen.

Les saken: Fra 12 til 16 etasjer

FORDELING PÅ ETASJER: Der det står for eksempel 8-16 etasjer, så betyr det avtrapping mot øvrig bebyggelse. Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

Ingen folkepark

Det har også vært et sterkt ønske om å få en folkepark på båtopplaget i Bestumkilen, i stedet for utbygging. Flere har også uttrykt ønske om reetablering av naturen rundt Hoffselvas utløp. I forslaget legges det opp til utfylling i Bestumkilen og bebyggelse på det meste av området, med parkdrag og havnepromenade mot kilen. Det legges opp til bolig, barnehage, næring, park, svømmehall, kultur, flerbrukshall og andre offentlige formål. I utkanten av området mot E18, foreslås det kontorbygg som en barriere mot veien. Cirka 500 boliger inngår i forslaget. Ro- og padlebane opprettholdes.

Båtopplaget skal vekk, men det må erstattes av nytt opplag. Dette er ikke avklart, men større båter i boblehavn og en kunstig øy til båtopplag utenfor Sollerud er under vurdering.

Les også: Ble ikke enige om folkepark

Saken fortsetter under bildet

BÅTOPPLAGET: Illustrasjon av boligblokker sett sydover, på den delen av båtopplaget som grenser mot Hengsåsen på Bygdøy. Illustrasjon: Plan- og bygningsetaten

Trafikk og parkering

Det er en rekke trafikale løsninger som må på plass, for å imøtekomme dagens biltrafikk og den forventede økningen i trafikken til og fra Skøyen. Selv med 40 prosent boligandel med planlagte 5000 nye boliger, skal dette ikke generere mer biltrafikk, i og med at det er et knutepunkt for offentlig kommunikasjon. Problemet er øvrig trafikk til og fra området. Det legges opp til et godt utbygd sykkelveinett, prioritering av gående, ny trikketrasé i Hoffsveien forbi Skøyen stasjon og at bussen skal frem.

Busser skal blant annet få egne kollektivfelt, og det foreslås forrang i kryss for bussen. Det betyr mindre plass til bilen og risiko for større kødannelser fra ulike hold. Ett av de avbøtende tiltakene som ligger i forslaget, er å omregulere P-husene til bebyggelse og å legge ned parkering på gateplan for å gjøre det mindre attraktivt å kjøre til Skøyen. Det betyr at dagens cirka 10 000 parkeringsplasser reduseres til maks 4000 parkeringsplasser og helst mindre. Bydel Ullerns forslag om å bygge Hoffsdiagonalen til Harbitzalleen for å avlaste trafikken gjennom sentrale Skøyen til og fra E18, er ikke tatt til følge i planen.

Les også: «Hoffsdiagonalen - the missing link»

Beboere i Tingstuveien har vært sterkt imot at broen over jernbanen blir stengt for biltrafikk og regulert til syklende og gående. Dette opprettholdes. Dermed blir deres eneste vei ut av området under den høydebegrensede jernbanebroen til Bestumveien.

Les også: Tingstuveien: Ny kamp om den samme veien

Flere saker

Den eneste vesentlige endringen av reguleringsforslaget etter siste høringsrunde, er at planen for Thune endres tilbake til utformingen ved forrige offentlig ettersyn. Bygningsmassen ved Thune, med unntak av et nyere garasjebygg, reguleres til bevaring, etter innsigelser fra blant andre Riksantikvaren og Byantikvaren. Det er fremdeles innsigelser fra store aktører som Bane NOR og Statens Vegvesen som ikke er imøtekommet, som går på alt fra byggegrenser til trafikkavvikling i området. Det er også uavklart hvor stasjonsinngangene til Fornebubanen på Skøyen skal ligge. Det har vesentlig betydning for byggeprosessen sentralt på Skøyen.

Det legges opp til å åpne opp og gi bedre tilgang til Hoffselva gjennom området. Det planlegges ny park der hvor trikkesløyfa ligger i dag, rett nedefor der Hoff skole kommer.

Les mer om planene for utviklingen av infrastruktur og grøntområder i «Områderegulering Skøyen», som er et omfattende dokument.

Områderegulering Skøyen

I følge Plan- og bygningsetaten er følgende grep i områdereguleringen grunnleggende for å få til ønsket utvikling av Skøyen:

• legge til rette for en mer variert og bredt sammensatt arealbruk, med publikumsrettede funksjoner og aktiviteter som gjør Skøyen til et trygt og attraktivt å område å være både på kvelds- og dagtid, og til alle årstider
• legge til rette for god arealutnyttelse, mange boliger og bymessig utvikling
• utvikle båtopplagstomta innerst i Bestumkilen til et bymessig område integrert med det øvrige Skøyen som et flerfunksjonelt område med en stor offentlig tilgjengelig park og byfunksjoner
• avsette arealer for annen sosial infrastruktur, som skoletomter og barnehager
• omregulere parkeringshus til sentrumsformål og omgjøre gateparkeringsareal til areal for byliv og miljøvennlig transport
• legge til rette for sykkelparkering og utstrakt sykkelbruk Byrom og forbindelser
• utvikle Skøyen stasjonsområde og Sofienlund park som tyngdepunkt og hovedtorg for bylivet
• etablere nye parker og torg på Hoff og i strandsonen for rekreasjon og aktiviteter
• videreføre og utvikle nye attraktive forbindelser på tvers av jernbanens trasé og E18 mot Bygdøy og Sjølyst
• utvikle en differensiert gate- og byromsstruktur for ulike brukergrupper som fremmer byliv og gode oppholdskvaliteter
• styrke eksisterende og utarbeide nye og attraktive forbindelser for sykkel og gange Blågrønne kvaliteter
• øke andelen grønne og myke flater og redusere andelen grå og harde flater, ved eksempelvis å omdisponere parkeringsarealer til oppholdsarealer eller planlegge gater etter prinsipp om minimum 50 % til grønt, opphold og for myke trafikanter
• tilrettelegge for allmenn tilgjengelighet og variert opplevelsesrik bruk langs Hoffselva og Frognerelva og i strandsonen, både på land og til vanns
• styrke Hoffselva og Frognerelva som blågrønne forbindelser mellom marka og fjorden og viktige korridorer for luftdrenering
• ivareta kantsonene langs elvene med grønt og naturlig preg
• sikre Hoffselvas kantsone, og søke løsninger som håndterer større vannføring f.eks. ved ekstremvær/flom
• iverksette tiltak for økt maritimt naturmangfold og bedre økologi i Bestumkilen
• legge til rette for en infrastruktur som sikrer god overvannshåndtering For å oppnå dette må
• de blågrønne allmenningene utvikles og gjøres tilgjengelige for alle
• det utvikles arealer til offentlige byrom gjennom eventuelle kjøp av eiendom/privatrettslige avtaler
• parkeringshusene omreguleres, og sykkelparkeringstilbud etableres i flere prosjekter. E18 må utvikles til å være en integrert del av Skøyen med gode forbindelser på tvers
• nytt jernbanespor legges i tunnel, og jernbanearealer avgis til byutvikling• privatbilparkeringen minimeres i gatene
• båtopplaget flyttes fra Sjølyst
• Fornebubanen gjennomføres• trikketraseen flyttes til Hoffsveien - Drammensveien• eventuelt deler av Hoffsveien 1E rives for å frigi arealer til sykkel, gående og trikk med vrimleareal i forbindelse med stasjon- og holdeplasser
• kantsonene langs Hoffselva og Frognerelva sikres i områderegulering og tilrettelegges for allmennheten gjennom detaljreguleringer for Hoffselva, Frognerelva og Sjølyst

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...