Derfor forblir Bygdøylokket en trafikkfelle

I desember ble det kaos da en trailer klarte å stoppe like før det smalt – fordi lokket er for lavt for de høyeste bilene. Foto: Magnus Moe på motorsykkel

Det er slett ikke enkelt å senke veibanen under Bygdøylokket for å unngå lastebil- og trailerulykkene.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 12.01.2018 kl 21:49

SJØLYST: «Kan det være så vanskelig å fikse denne trafikkfellen?» spurte undertegnede i en kommentar her på Akersposten.no tidlig i januar. I flere tiår har Bygdøylokket vært et av de mest ulykkesbelastede trafikknutepunktene i Oslo. Lastebil- og trailersjåfører feilberegner høyden på lokket, noe som fører til den ene ulykken etter den andre – og hver gang blir det trafikkaos på en av landets mest trafikkerte veier.

Problemene med det litt for lave Bygdøylokket har vært tatt opp og diskutert mange ganger, blant annet i Aftenposten i november 2003, da avisen kunne vise til hele 46 ulykker ved Bygdøylokket bare de siste fem årene. Ulykkene har fortsatt siden den gang.

Komplisert konstruksjon

Akersposten sendte spørsmålet om det kunne være så vanskelig å fikse trafikkfellen, videre til Statens vegvesen, og nå har svaret kommet. Senior kommunikasjonsrådgiver Håvard Vikheim sier dette til Akerspostens forslag om å senke veien og dermed skape mer plass under lokket:

– Dessverre er det ikke så enkelt at det bare er å senke veien med noen desimeter for å unngå at for høye kjøretøy kiler seg fast på dette stedet. Utfordringene her er at E18 på dette stedet er støpt som en vanntett konstruksjon, noe som betyr at vi også har et gulv i betong som henger sammen med veggene, sier Vikheim.

– Skal vegbanen senkes, betyr det at betonggulvet må fjernes, og det må bygges et nytt gulv lavere.

Dermed ryker Akerspostens tanke om at dette burde kunne løses på noen dager, for eksempel i sommerferien.

– Det er ikke noe vi kan gjøre i løpet av en natt eller helg. Det er ikke konkret vurdert om en slik senkning er fysisk og teknisk gjennomførbart, men i og med at denne konstruksjonen er bygget rundt 1960, er det stor sannsynlighet for at det påløper store ekstraarbeider og store kostnader, sier Vikheim.

Nytt lokk?

Han forteller at det har vært vurdert løsninger for å forbedre forholdene ved Bygdøylokket.

– I forbindelse med utbyggingen av Skøyen/NEBB-området var det planer om å bygge et nytt Bygdøylokk som en del av området, men disse planene ble lagt til side på grunn av kostnader. Vi må minne om at høydebegrensningen er skiltet med makshøyde og vi må anmode trafikantene om å være observante og ta hensyn til dette, sier han.

LES hele kommentaren her

LES OGSÅ: Strøkne bil- og sykkelveier, isglatte fortau

Slik blir du kvitt juletreet

Dette kan bli nye Smestad

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...