Denne fartshumpen ble helt feil

Det er såvidt man kan ane at man kjører over en fartshump, akkurat her en jente ble påkjørt og drept i en ulykke på 80-tallet. Nabo Eivind S. Platou syntes ikke denne humpen holdt mål, og det er Bymiljøetaten enig i. Foto: Fredrik Eckhoff

Han var vitne til den tragiske dødsulykken i Ostadalsveien i 1986. Da den nye fartshumpen på stedet kom opp i slutten av november, valgte han å klage. Nå er svaret kommet.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 11.12.2017 kl 13:42

RØA: «For meg virker det som om fartsdumpen ikke er oppført efter planen,» skriver Eivind S. Platou i en epost til Bymiljøetaten og Akersposten nylig. Han er nærmeste nabo til fartshumpen som nylig ble anlagt på den lille bakketoppen i Ostadalsveien på Røa, bare et par hundre meter opp fra Sørkedalsveien.

Vitne til dødsulykke

Ostadalsveien er en av mange veier i området som er 30-sone, og Akersposten har flere ganger skrevet om beboere som har vært misfornøyd med fartsreduserende tiltak i den relativt trafikkerte veien. Blant annet har FAU ved Huseby skole engasjert seg, ettersom dette er en vel brukt skolevei.

– Ostadalsveien er svært utsatt for trafikk, og det ble laget fartsdumper her for en rekke år siden efter at en skolepike ble kjørt i hjel på grunn av en forbikjøring utenfor hos oss, skriver Platou i den samme eposten i slutten av november.

Til Akersposten forteller han at han var like ved da den tragiske ulykken skjedde i 1986, der en 11 år gammel jente døde. Platou forsøkte å bidra med førstehjelp på stedet.

Platou skriver videre i eposten:

– Trafikken er nå ekstra farlig på grunn av stor OBOS-utbygging (i Aslakveien, red.anm.). Øverst i Ostadalsveien kjører det store tunge lastebiler med stenmasse ned veien ca. hvert 5. minutt, skriver Platou.

Han peker på at fartsgrensen er 30 km/t.

– Dumpene er laget for å kunne passere i 40 km/t. Dere (Bymiljøetaten, red. anm) har angivelig bestemt at eksisterende dumper skal byttes ut med (buss)dumper for 30 km/t, samt at det på to steder skal komme opphøyet gangfelt. Se vedlagte avisutklipp, skrevet før tungtrafikken begynte (klipp fra Akersposten-artikkel, red.anm).

Platou beskriver videre hvordan utviklingen var utenfor hos ham i Ostadalsveien i løpet av denne høsten:

«Så langt har nesten ingen ting skjedd. Utenfor hos oss ble det streket opp for et bredt, opphøyet gangfelt, som skulle erstatte eksisterende dump i august. I begynnelsen av oktober ble fortauene justert med nye kantsten etc. I begynnelsen av november ble gammel fartsdump og en god del asfalt frest bort. Nå økte snitthastigheten betydelig. En uke senere (ca) ble det lagt ny asfalt og det ble rene racerbanen. I går ble det anlagt ny dump av Veidekke, opprinnelig kontraktør, Hadeland Maskindrift hadde ikke kapasitet. Hadeland Maskindrift opplyste meg at dumpen skulle bli 7 meter lang med fartsdempende profil.»

Platou forklarer i eposten hvorfor han er misfornøyd med humpen som ble anlagt:

«Dumpen som ble anlagt (…) er 3 meter bred på midten, med 3 meter rampe på hver side, og tillater uten problemer kjøring i minst 50 km/t.,» skriver Platou, som mener at det nå i praksis «ikke lenger av fartshindre, ettersom fartsdupmen er fjernet».

«For meg virker det som om fartsdumpen ikke er oppført efter planen.», skriver han og oppfordrer til at fartshumpen bygges om.

Svaret fra etaten:

Mandag 11. desember kommer svaret fra Bymiljøetaten, og det viser seg at Eivind S. Platou har hatt god grunn til å klage på den nye fartshumpen:

«Bymiljøetaten (BYM) takker for deres henvendelse.

Opphøyd gangfelt i Ostadalsveien v/Røaveien er feilbygget og skal ombygges i løpet av kort tid.»

Fornøyd med svaret

– Dette er akkurat det svaret som man kunne håpe på, sier Platou til Akersposten mandag. Nå håper han at andre fartshumper i veien vil bli skarpere, slik at det blir mer tydelig når man bryter fartsgrensen.

– Det er også viktig å få opp bedre skilting av 30-sonen, sier Platou, som er kritisk til plassering av skiltene foran t-banebroen nederst i Ostadalsveien. Han mener at altfor få bilister får med seg disse skiltene. Han foreslår å flytte dem til etter at man har passert broen.

Har kjempet flere tiår

Eivind S. Platou har vært aktiv i arbeidet for tryggere trafikk i dette strøket siden 1980-tallet. Etter dødsulykken 24. september 1986, ble det arrangert en spontan beboeraksjon. Den gangen var fartsgrensen i Ostadalsveien 50 km/t, og bilens bremsespor den gangen viste at bilisten holdt nærmere 70 km/t. Han kjørte i Ostadalsveien i retning Sørkedalsveien.

Beboeraksjonen førte til blant annet fartshumper, forbikjøring forbudt og redusert hastighet i Ostadalsveien.

LES OGSÅ: Klager på fartsreduserende tiltak på skolevei

Snudde fullstendig i Ostadalsveien

Om Ostadalsveien: – Det er sjokkerende


Følg Akersposten.no på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...