Akersposten Media

Akersposten

Myke trafikanter:

Her er løsningen for Sørkedalen

780 syklister: Det er målt opp mot 780 syklister på en dag i Sørkedalen. Foto fra KVU

Akersposten her fått tilgang til Bymiljøetatens konsekvensutredning (KVU) vedrørende valg av løsning for å bedre forholdene for myke trafikanter i Sørkedalen. Så langt har denne vært unntatt offentlighet.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 08.07.2020 kl 16:27

SØRKEDALEN: Det gjelder altså Sørkedalsveien fra Peder Ankers plass til Skansebakken. Den alvorlige ulykken for noen uker siden brakte problematikken knyttet til forholdene for de myke trafikantene opp igjen på nytt,

Les saken: To alvorlig skadet etter trafikkulykke

Akersposten skrev også en kommentar om hvorfor det ikke har skjedd noe som kan rette opp i forholdene i løpet av mange år, med spørsmål rundt dette til byrådsavdeling for miljø og samferdsel.

Les kommetaren: «Det skjer ingenting i Sørkedalen»

Bymiljøetaten kunne informere Akersposten om at etaten hadde sendt KVU med kvalitetssikring til byrådsavdelingen 04.01.2019, altså for mer enn ett og et halvt år siden. Hva har så skjedd videre med saken?

Svaret fra byrådsavdelingen er ikke egnet til å berolige noen. Det er ikke tatt noen beslutning om hva som skal skje videre i saken. Det betyr som tidligere antydet. Saken står på stedet hvil.

Les saken: Full stopp i Sørkedalsveien

Hovedgrepet

Etter en tid fikk Akersposten tilgang til KVU, mens innsyn i kvalitetssikringsdokumentet av en eller annen grunn ble avslått. Og hva mener så Bymiljøetaten er den beste løsningen?

Hovedgrepet etaten går for er bred veiskulder og oppgradering av turveinett. Det siste for å ivareta forgjengeres behov og sikkerhet. Det er stort sett det samme man kom frem til etter høringen i 2014.

Saken fortsetter under bildet

KONSEPTET: Bred veiskulder hele veien og nye og oppgraderte turveier er løsningen. Skisse fra KVU

Begrunnelsen for dette standpunktet er at det i større grad ivaretar syklister og rulleskiløpere sikkerhet. I tillegg berører det i mindre grad naturverdier og dyrket mark, enn for eksempel et eget anlegg parallelt med veien for denne type aktiviteter. Økonomisk sett er dette også den gunstigste løsningen. Etaten anbefaler også en senkning av fartsgrensen på deler av strekningen. Samtidig foreslås egne tiltak for å trygge trafikanter rundt Bogstad gård, badeplassen Bogstadvannet og Sørkedalen skole.

Brukere av veien er førere av personbiler, varebiler og store lastebiler kombinert med treningssyklister, tur/mosjonssyklister, jobbsyklister, skolesyklister, rulleskiløpere, fotgjengere samt ridende.

Les også: Økende konfliktnivå mellom bilister og syklister

780 syklister

I 2015 viste målinger at opp mot 780 syklister bruker Sørkedalsveien i løpet av en dag og i tillegg 73 rulleskiløpere. Dette er den gruppen som blir mest påvirket av øvrig trafikk. Det er målt trafikktopper opp mot 5 200 kjøretøyer per dag på denne veien.

BYM skriver blant annet:

Situasjonen i Sørkedalen vil derfor oppleves utrygg av de fleste myke trafikanter som ferdes langs veien. Opplevd trygghet vil variere med hvilken type myk trafikant man er. Ved å se på dagens brukere er det generelt raske syklister og rulleskiløpere (og dyr ) som tør å bruke veien.

Om sommeren er det flere myke trafikanter. Tørr asfalt innbyr til høyere hastigheter for bilistene, opp mot 80 km/t er observert gjennom registreringer. Kombinert med et høyt antall myke trafikanter - særlig treningssyklister og rulleskiløpere - i kjørebanen øker risikoen ytterligere.

Etaten mener også at trafikksikkerhet er det mest prioriterte tiltaket for å få flere til å sykle og at bedre tilrettelegging potensielt kan gi 30 prosent flere syklister. Samtidig vil en økende befolkning gi økt trafikk på veien og behovet for tiltak forsterkes. Dette gjelder særlig på utfartsdager og kveldstid.

Les også: Eks-toppsyklist unngår helst å sykle på landevei i Oslo

Avvik fra Oslostandarden

Etaten skriver:

Hvis dagens løsning sees opp mot Oslostandarden for sykkeltilrettelegging og gate- og veinormalen til Oslo kommune burde Sørkedalsveien generelt vært tilrettelagt for myke trafikanter. Grensen går ved potensialet for 50 gående og syklende i døgnet. Det er med andre ord avvik i dagens situasjon.

Og videre:

Det skal i henhold til Gate- og veinormalen for Oslo kommune tilrettelegges for myke trafikanter dersom ÅDT er høyere enn 1 000 og potensialet for gående og syklende er høyere enn 50 per dag eller veien er en skolevei. I Sørkedalen mellom Peder Ankers plass og Skansebakken er det mellom 300 til 800 syklister og 70 rulleskiløpere som benytter veien per dag i sommerhalvåret. På turveien mellom Bogstad gård er det registrert ca. 400 fotgjengere. ÅDT varierer mellom 1 900 og 3 000 med trafikktopper opp mot 5 200 kjøretøy per dag. Deler av strekningen er også skolevei. Med andre ord er det behov for tiltak i dagens situasjon. Det er forventet en utvikling fram mot 2040 gjennom:

• Økt bruk av Sørkedalen til rekreasjon og som innfallsport til Marka sommer som vinter

• Økt bruk av Sørkedalsveien til trening. En økning i antall besøkende vil øke konfliktnivået, som igjen påvirker både risiko og opplevd trygghet. Basert på behovsanalysen er det utledet følgende behov: Det er behov for å øke tilgjengeligheten og tryggheten for myke trafikanter som i dag er henvist til kjørebanen. Behovet er størst for treningssyklister og rulleskiløpere på strekningen Peder Ankers plass til Bogstad gård/Årnes og for skolebarn rundt Sørkedalen skole.

Konseptet har en investeringskostnad på 260 mill. kroner. Dette omfatter ikke kostnader for grunnerverv.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...