– De som nå roper høyest om Røatunnelen, har tross alt styrt byen i 18 år

HURRA FOR TUNNEL: Røabeboerne feiret allerede i 2007 at Røatunnel var på prioritert plass i Oslopakke 3. Sentrale politikere fra Høyre, Venstre og Arbeiderpartiet deltok på markeringen. Arkivfoto

– Byrådet står bak Oslopakke 3-avtalen der Røatunnelen inngår, sier byrådssekretær til miljø- og samferdselsbyråden.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 10.11.2016 kl 20:10

RØA: I et brev fra Byrådsavdeling for miljø- og samferdsel, kunne man få inntrykk av at det ikke på noen måte er sikkert at den avtalefestede Røatunnelen i Oslopakke 3 blir noe av. I brevet brukes vendinger som "en eventuell Røatunnel", "om prosjektet skal realiseres" og "hvis man velger å gå videre med prosjektet". Disse utsagnene fra byrådsavdelingen kunne tyde på en forbeholden holdning til avtalen i Oslopakke 3.

Les saken her: Byrådet sår tvil om Røatunnel

Spørsmålene

Akersposten stilte følgende spørsmål til byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG):

"Betyr dette at byrådet kan tenke seg å bryte Oslopakke 3-avtalen som byrådspartiene har undertegnet? Røatunnel var et konkret forhandlingstema som resulterte i at det ble enighet om at Røatunnel skulle bygges, uten noen form for forbehold. Jeg siterer fra avtaleteksten:

Røa-tunnelen var i 2012-avtalen planlagt igangsatt fra 2016 med midler fra Oslopakke 3. KVU for Røa-tunnelen ble ferdigstilt i januar 2016. Det forutsettes at planleggingsarbeidet for Røatunnelen videreføres, slik at prosjektet igangsettes og finansieres med Oslopakke-3 midler senest fra 2020.

Jeg tar utgangspunkt i at denne avtaleteksten er gjeldende, og spør:

KVU var ferdig allerede i januar. Når er KS1 ferdig?

Er byrådsavdelingen klar for å sette i gang forprosjektet, så snart KS1 er ferdig?

Når kan bystyret forvente å få saken til behandling? Jeg er ikke ute etter måned eller dato, men en forventning ut fra normal saksbehandlingstid."

Svarene

Byrådsavdelingen svarer etter purring, at Lan Marie Nguyen Berg er opptatt på annet hold og velger å svare gjennom byrådssekretær Daniel Rees.

Rees svarer i en mail at "KS 1 vil ferdigstilles i løpet av kort tid. Deretter må det tas beslutning om konsept, som vil legges til grunn for et forprosjekt. Fremdriften avhenger av ulike forhold, men i Oslopakke 3-avtalen er det lagt til grunn at prosjektet kan igangsettes i 2020."

– Byrådet står bak Oslopakke 3-avtalen der Røatunnelen inngår. Arbeidet med prosjektet følger Oslo kommunes ordinære regime for store investeringer, med utredninger av ulike konsept og nødvendig kvalitetssikring. Dette arbeidet pågår, og vil bli lagt frem for bystyret på normalt vis, sier Rees.

Alt for dårlig utredet

– De som nå roper høyest om Røatunnelen, har tross alt styrt byen i 18 år, uten å ha kommet særlig langt i planleggingen. Vi har hatt flere eksempler i Oslo de siste tiårene på store byggeprosjekter som har vært for altfor dårlig utredet og som har endt opp med å koste innbyggerne dyrt. Jeg mener derfor det er viktig å følge kommunens investeringsregler og gjøre dette på en ryddig og ansvarlig måte.

97 prosent til kollektiv og sykkel

– I den nye avtalen om Oslopakke 3 har byrådet fått gjennomslag for at 97 % av bompengene i Oslo de neste fire årene skal brukes til å bygge ut kollektivtransport og sykkelveier. Dette er en stor seier for bymiljøet, og vil gjøre det enklere for folk å komme seg frem samtidig som byen vokser raskt, sier Rees.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...