Akersposten

28 lastebiler i timen hver dag i flere år:

De har løsningen for en plan som nærmest forutsetter personskade

KAN BLI NOE HELT ANNET: Bente Christensen, Cathrine Hansen og Harry Bjerkeng på den uferdige moloen, som kan bli et lite paradis med de planene som er utarbeidet. Foto: Vidar Bakken

Fornebubanen kommer, men det vil skape uholdbare tilstander i nabolaget. Nå har nabolaget selv tatt ansvar og kommet med en løsning som får massiv støtte.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 01.07.2021 kl 20:08

LILLEAKER: De kan vente seg sterkt støyende anleggsarbeider i 6 år, med blant annet kjørende tungtransport hvert annet minutt i en av Oslos mest trafikkerte veier - Lilleakerveien. Nabolaget har kommet opp med en win win-løsning i forbindelse med det kommende tunnelarbeidet på Lilleaker.

Kortere vei og strandpark

Ett av tunnelinnslagene med anleggsområde for Fornebubanen, blir anlagt ned mot stasjonsområdet på Lysaker. Til og fra tunnelinnslaget vil det være 28 kjøretøybevegelser med tungtransport gjennom Lilleakerveien hver time, seks dager i uken, ifølge planen fra den kommunale etaten Fornebubanen. Lastebilene med masser skal kjøre opp til Granfosstunnelen og videre mot Drammen. Det vil bli en voldsom belastning på nærområdet. Men hvorfor det, spør nabolaget, når det finnes en mye bedre løsning. De har kommet opp med et forslag med svært kort transportvei og med en konsekvens som kan bli til glede for mange i bydelen.

Les også saken: 28 lastebiler hver time i Lilleakerveien

Saken fortsetter under bildene

LILLEAKERVEIEN: Hvert annet minutt skal en tungtransport inn i trafikken i denne veien. Foto: Reidar Martinsen

Akersposten møtte Bente Christensen, Cathrine Hansen og Harry Bjerkeng på moloen ved Sollerudstranda. Moloen ble anlagt tidlig på 90-tallet, blant annet gjennom masseuttaket fra Granfosstunnelen. De er alle beboere i nærområdet og Hansen og Bjerkeng er blant dem som blir direkte berørt av det langvarige arbeidet med tunnel.

- Vi har formulert et forslag som vi har fått stor støtte for blant beboere, politikere, og næringslivet. I tillegg har Fornebubanen sagt seg villig til å vurdere forslaget vårt. Det dreier seg kort og godt om å transportere massene den korte veien fra tunnelinnslaget til denne moloen ved Sollerudstranda, som så kan utvikles videre til et attraktivt område for befolkningen, sier Harry Bjerkeng.

I forslaget ligger at moloen skal utvides med masser fra arbeidet med Fornebubanen og med dette etablere en strandpark med ulike aktiviteter og badeanlegg ut mot fjorden. I dag er moloen ikke opparbeidet med andre funksjoner enn et kaianlegg.

STRANDPARK: Dette kan bli et eldorado for bydelen og et plaster på såret for belastningen påført bydelen i forbindelse med bygging av vannbehandlingsanlegget og det seksårige anleggsarbeidet med Fornebubanen. Illustrasjon: Spor Arkitekter

En win win-situasjon

Forslaget har fått støtte fra ulike vel, beboerlag og sameier. Et enstemmig bydelsutvalg har bedt om at Fornebubanen og Plan- og bygningsetaten skal utrede massetransport til moloen. Lysakerbyen Næringsvel støtter og har konkretisert planene med assistanse av Spor Arkitekter.

Les saken: De vil ha ny strandpark her

- Det er jo en win win-situasjon. I stedet for tungtrafikk med masser mot Drammen, som først skal gjennom fire rundkjøringer og en rekke forgjengeroverganger i en trafikkmettet vei, får de kort vei til moloen. Det sparer nærområdet for støy og forurensing, samtidig som den totale miljøbelastningen blir vesentlig mindre med den korte avstanden mellom tunnelinnslaget og moloen. Lilleakerveien er også en skolevei for mange barn. Det er foruroligende når det i planen varsles at «Ulykker med personskader ventes å øke noe», sier Cathrine Hansen.

KORTREIST: I stedet for at titusenener av lastebillass skal gå ut av byen, kan de kjøre to hundre meter til moloen.

Plaster på såret

Dagens molo i 1992 ble bare delvis fullført etter planen.

- Den ble ikke avsluttet etter planen. Det var på grunn av mangel på stein. Det viktige er at bygging av moloen hadde full støtte i befolkningen den gang og planene for utvidelse har tilsvarende støtte i dag. I og med at det er snakk om en utvidelse, kan det være at man ikke trenger å lage en ny reguleringsplan. Det vil forkorte behandlingstiden vesentlig, sier Bjerkeng.

Bente Christensen representerer Arbeiderpartiet i bydelsutvalget, som fikk forslaget på sakskartet.

- Det må jo bety noe for saken når et enstemmig bydelsutvalg støtter disse planene. I konsekvensutredningen for Fornebubanen er det ikke tatt med at det kommer rundt 1000 nye beboere i området med de blokkene som nylig er bygget og nye som kommer. Det vil også belaste trafikksituasjonen ytterligere. Å anlegge en strandpark her, vil også være et plaster på såret for beslaget av deler av Sollerudstranda i flere år, i forbindelse med byggingen av vannbehandlingsanlegget, sier Christensen.

Det vil også være i tråd med ett av verbalvedtakene som ble gjort av bystyret, da reguleringen av vannbehandlingsanlegget ble vedtatt:

«Bystyret ber byrådet i samarbeid med bydelene og berørte skoler og barnehager finne områder i nærheten til Husebyjordet, Makrellbekken og Sollerudstranda som enten kan utbedres eller kan omgjøres til fri- og eller lekeområder for barn og unge på permanent eller midlertidig basis for å kompensere noe for de båndlagte friområdene.»

- Med denne løsningen vil Fornebubanen, forsiktig anslått, spare minst 160 millioner kroner. Det vil bidra vesentlig til å utvide moloen, sier Bjerkeng, som også representerer Arbeiderpartiet i bydelen.

- Vi har også fått positiv respons på planene fra medlemmer av bystyregruppen vår, sier Christensen.

Det haster

Cathrine Hansen, som er en av initiativtakerne til forslaget, representerer nabogruppen og er ikke politisk representant.

- Som sagt er dette et forslag som alle berørte støtter og vil ha nytte av. Lysaker Næringsvel har også signalisert at de vil bidra til drift av strandparken. Her har vi altså mulighet for å skape noe som vil være til glede for byen i fremtiden, samtidig som vi oppnår en stor miljøgevinst, sier Hansen.

Lysakerbyen Næringsvel har sammen med nabogruppen fremmet forslaget som ble vedtatt av bydelsutvalget. I den forbindelse skriver de blant annet:

«Vi mener at belastningen kan reduseres vesentlig, og fremmer herved et alternativt forslag som vi mener vil spare Fornebubanen for betydelige beløp og gi miljøet en betydelig gevinst. Ved å korte ned transportstrekningen til noen hundre meter kan man redusere utslippene med et ukjent antall tonn CO2, og samtidig oppnå en betydelig miljøgevinst ved å bruke massene til å utbedre og utvide moloen på Sollerud til en perle av et friområde.»

- Nå haster det med å få dette forslaget til politisk behandling i rådhuset. Allerede 1. april neste år starter arbeidet med tunnel på Lilleaker, avslutter Bjerkeng.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...