Akersposten Media

Akersposten

Bro på Slemdal og sykkelvei som tar av 35 eiendommer

VANSKELIG: Her må noe gjøres. Skal kun kostnadene for krysset være retningsgivende for en varig løsning for Slemdalkrysset? Foto: Bymiljøetaten

Bymiljøetaten har landet på hvilke konsepter de foretrekker for å løse Slemdalkrysset og sykkelveitrasé ned til Gaustad.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

SLEMDAL: Det har vært ulike synspunkter på hvordan man skal løse trafikkavviklingen i Slemdalkrysset, som samtidig vil få stor betydning for områdereguleringen av Slemdal. I tillegg er det delte meninger om etatens forslag og valg av trasé til ny sykkelvei i Slemdalsveien.

Se resultatet av nettmøte med Bymiljøetaten

Broløsningen

I konseptvalgutredningen (KVU) har Bymiljøetaten holdt seg til to hovedalternativer når det gjelder løsning av Slemdalkrysset. Det ene konseptet (konsept 3) var å legge lokk over en nedsenket T-bane og det andre (Konsept 2) en bro-løsning over dagens t-bane i dagen. Bymiljøetaten anbefaler bro-løsningen, særlig sett ut fra et kostnadsperspektiv. Etaten skriver til byrådsavdeling for miljø og samferdsel:

Konsept 2 er vesentlig rimeligere og kan gjennomføres på kortere tid enn Konsept 3, lokk. Konsept 3, lokk, scorer bedre enn Konsept 2 når det gjelder tilgjengelighet og byrom. Konsept 2 åpner i noe grad for annen arealutvikling i området, men lokk vil kunne være et foretrukket konsept gitt at kostnadsdifferansen kan forsvares av andre hensyn enn samferdselsløsningene.

Saken fortsetter under bildet

BROLØSNING: Dette er en skisse av en tenkt broløsning på Slemdal, hvor t-bane-traseen ikke blir berørt. Skisse: Bymiljøetaten

Bymiljøetaten gjør byrådsavdelingen oppmerksom på at Plan- og bygningsetaten vil sende over en egen uttalelse til byrådsavdelingen angående Bymiljøetatens anbefaling av konsept. Valg av konsept har stor betydning for videre arbeid med områdereguleringen på Slemdal. Eiendoms- og byfornyelsesetaten vil gjøre det samme.

Bare til Gaustad

Parallelt har Bymiljøetaten arbeidet med en KVU for ny sykkelveitrasé fra Slemdal til Frøen. Etaten anbefaler på strekningen Slemdal Gaustad toveis biltrafikk med breddeutvidelse mot øst og fullverdig sykkelanlegg. Det medfører at 35 eiendommer blir berørt av ny sykkelvei og dermed blir det snakk om frivillige løsninger eller ekspropriering. I tillegg innebærer løsningen at to av veiene blir stengt av mot Slemdalsveien.

Les sakene:

To veier blir stengt, og grunn fra 35 eiendommer blir ervervet

Høyre imot planlagt sykkelvei – alle andre er for

Ingen løsning til Frøen

Bymiljøetaten har ikke funnet en løsning for strekningen Gaustad – Frøen og skriver:

På strekningen sør for Gaustadkrysset (Gaustad-Frøen), der veibredden er smalest, vil en tilfredsstillende sykkeltilrettelegging i Slemdalsveien ha store negative konsekvenser for nærmiljøet. Tilrettelegging for sykkel på nevnte strekning vil kreve store inngrep på eiendommer, med nærføring og til dels noe innløsning av bevaringsverdig bebyggelse. Investeringskostnadene for sykkeltilrettelegging i Slemdalsveien sør for Gaustadkrysset er store. Sett i sammenheng med investeringskostnadene for tiltaket, bør de store negative konsekvensene for kulturminner også tillegges stor vekt. Basert på ovenstående mener Bymiljøetaten at det er mest hensiktsmessig å utrede alternative traseer for sykkeltilrettelegging sør for Gaustadkrysset.

Les også:

Ikke noe håp for Vinderenkrysset

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...