ANNONSE
Annonse

Bomstasjonene er forsinket

– Leverandøren har meddelt at leveransen av bomutstyr i Bergen og Oslo vil bli forsinket, skriver Statens vegvesen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 29.11.2018 kl 09:38

ANNONSE
Annonse

OSLO: Det er Statens vegvesen som melder dette i en pressemelding onsdag.

Gjelder også Oslo

Leverandøren har meddelt at leveransen av bomutstyr i Bergen og Oslo vil bli forsinket med tre måneder. Mandag 26. november meddelte leverandøren EFKON en forsinkelse som er anslått til 3 måneder. Dette betyr at oppstart av innkreving i nye bomstasjoner i Bergen ikke kan starte 1.1.2019. Forsinkelsen gjelder også de nye bomstasjonene i Oslo, skriver vegvesenet.

I Oslo skulle de nye bomstasjonene opprinnelig bli satt i drift 1. mars 2019.

Tett oppfølging

Videre skriver Statens vegvesen at de siden kontraktsinngåelse har fulgt opp entreprenøren tett, og har inntil nylig blitt informert om at leveransene var i rute:

Forsinkelsen medfører en utsettelse av igangsettingen av bompengeinnkreving i de 15 nye bomstasjonene i Bergen. Innkrevingen i dagens bomstasjoner fortsetter. Styringsgruppen i Miljøløftet vil i sitt møte 14. desember drøfte saken videre.

De nye bomstasjonene i Oslo skulle etter planen være i drift fra 1. mars 2019. Det skal etableres 53 nye bomstasjoner i og rundt Oslo. Dermed vil det totalt være 73 bomstasjoner i hovedstaden og i Akershus.

Innføringen og plasseringen av de nye bomstasjonene er behandlet og godkjent i Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune, og er godkjent av Stortinget.

Taper 300 millioner

Til nettavisen sier Miljøpartiet de Grønne i byråd følgende, onsdag ettermiddag:

– Miljøpartiet De Grønne beklager utsettelsen og peker på at den vil gi tapte inntekter på 300 millioner kroner, som i stor grad skulle gått til kollektivtransport.

De nye bomstasjonene vil føre til at flere blir med på å betale for tiltakene i Oslopakke 3, og bompengebelastningen blir mer rettferdig fordelt enn den er i dag, skriver Statens Vegvesen.

I dag betaler cirka halvparten av bilturene i Oslo i bomringen, mens nå vil to av tre måtte betale. Det vil bli toveis innkreving, men prisene halveres og timesregelen opprettholdes – det vil si at du kun betaler for én passering om du passerer flere stasjoner i Oslo (Osloringen og Indre Ring) innen en time.

LES OGSÅ: Nye bomstasjoner for 350 millioner

Følg Akersposten på Facebook

Nyhetsbrev fra Akersposten

Meld deg på Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost her!

ANNONSE
Annonse