– Bommen skal vekk

EN GANG FOR ALLE: Etter mer enn 30 år mener Mia Skjøld-Lorange, Vibeke Nenseth og Knut Frederik Horn at de har løsningen for å få fjernet bommen i Svenstuveien. Foto: Vidar Bakken

Nå er det slutt på tålmodigheten hos politikerne. Bommen i Svenstuveien skal fjernes.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 29.05.2018 kl 15:15

MIDTSTUEN: Den omstridte bommen som private oppsittere satte opp i 1986, ser nå ut til å kunne bli fjernet. Det forrige byrådet ville fjerne bommen på dispensasjonsgrunnlag, men fikk ikke medhold av Oslo byfogdembete, etter at oppsitterne fikk prøve saken for retten. Akersposten har gjennom mange år fulgt denne saken.

Les også: Kaotisk på skoleveien

Må oppgraderes

- Det er nå på tide at denne saken finner sin løsning. Det ser nå ut til at forutsetningen for å få fjernet bommen, er at Svenstuveien blir oppgradert til kommunal standard. MDG i Vestre Aker har jobbet aktivt mot byrådet for å få fortgang i saken. Nå har byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, gitt Bymiljøetaten oppdraget å utrede kostnadene for oppgradering av veien, samt en tidsplan for gjennomføring, sier Vibeke Nenseth, MDGs representant i Vestre Aker byutvikling-miljø- og samferdselkomité.

Saken fortsetter under bildene. Klikk på bilder for større versjon.

SKOLEVEI I VINTER: I Skogryggveien ble det kaotisk på skoleveien i vinter, i og med at all trafikk ovenfra må sluses i en omvei. Foto: privat

For skolebarnas skyld

- Det er som Vibeke sier på tide. Denne saken har versert i bydelen i mer enn 30 år, mens all trafikk blir tvunget i omvei i langt smalere og svingete Skådalsveien og Skogryggveien uten fortau og som benyttes av mange skolebarn. Nå må dette få en løsning, sier MDGs representant i bydelsutvalget, Knut Frederik Horn.

- Det har hele tiden vært tverrpolitisk enighet om at veien skal åpnes, uten at det har ført til at bommen er blitt fjernet. Derfor er det nødvendig å finne den løsningen som gjør at de juridiske spissfindighetene om eiendoms- eller disposisjonsrett ryddes av veien. Byrådet har stort fokus på trygge skoleveier. Saken prioriteres derfor høyt, siden den er fullt ut i tråd med Byrådets intensiverte innsats for å trygge barnas skoleveier og følge opp det landsdekkende initiativet med «hjertesoner» rundt skolene, sier Nenseth.

OMVEI: Kjøretøyer på vei ned Skådalsveien må på grunn av bommen kjøre mer enn tre ganger så lang omvei enn strekningen gjennom Svenstuveien (markert med rødt. Bom med rødt punkt.) Google Maps

Blir provosert

Mia Skjøld-Lorange bor i området og har barn som er mye rundt i disse veiene.

- Jeg er glad for at det skjer noe. Daglig blir jeg som mange andre i nærområdet provosert av at denne bommen blir stående. Den må bli fjernet, sier Skjøld-Lorange, som også er medlem av MDGs lokallag.

- Som sagt. Det er snakk om å trygge barnas skolevei. Vi er glade for at byrådet prioriterer denne saken, sier Nenseth.

Privat bom førte til kaos under regnværet

SKOLEVEI NÅ: I Skogryggveien ferdes mange skolebarn. Foto: Vidar Bakken

Ingen kommentar

Per Haugmoen Mo i Svenstuveien veilag, kjenner ikke til at byrådet har tatt initiativ til å utrede kostnadene for oppgradering av veien, samt en tidsplan for gjennomføring av tiltak med formål å få åpnet veien.

- Dette er ny info for meg. Vi har ikke blitt varslet om dette. Jeg har ingen kommentar til dette nå, sier Haugmoen Mo og viser til at han forholder seg til tidligere utredninger i saken og at Oslo Byfogdembete har slått fast at de eier veien rundt bommen.

BAKGRUNN:
Mens nesten hele Svenstuveien er offentlig vei, er den lille biten med privat vei sperret av med bom siden 1986 av oppsittere. Det har vært uenighet om den private disposisjonsretten av veistubben, siden den tidligere var åpen for alminnelig ferdsel.

I mange år har bydel Vestre Aker forsøkt å få til en løsning slik at veien blir åpnet for gjennomgangstrafikk. Nå må all motorisert ferdsel sluses ned gjennom Skådalsveien og Skogryggveien, hvor blant andre mange skolebarn ferdes. Selv om Svenstuveien er rettere, bredere og har bedre standard enn "omveien", ville ikke kommunen ved Bymiljøetaten ekspropriere den øverste private delen. Årsaken var at fordi veien ifølge etaten, etter nytt regelverk, ikke tilfredsstilte kravene til kommunal standard. Dermed måtte det eventuelt bevilges penger til en oppgradering av hele veien for at saken skulle kunne løses. Den private delen av veien er på cirka 75 meter.

I 2015 ville byrådet med byrådsleder Stian Berger Røsland (H) dispensere fra regelverket, slik at kommunen kunne ekspropriere veibiten og dermed fjerne bommen. Det ble så varslet at bommen skulle fjernes. Oppsitterne ville da prøve saken for retten og Oslo Byfogdembete ga en midlertidig forføyning. Denne ga oppsitterne rett i at denne delen av veien var å betrakte som privat og bommen kunne stå.

Selv om da byrådet ga klarsignal for å sette i gang tiltaket, ble altså den forventede åpningen stoppet i retten. Retten la blant annet til grunn at Oslo kommune ikke hadde deltatt i opparbeidelse eller vedlikehold av denne delen av veien og den dermed måtte betraktes som privat. Tilhengere av å fjerne bommen stilte spørsmål ved denne begrunnelsen, da veien i sin helhet ble opparbeidet av Oslo kommune i forbindelse med arbeidet med Vettakollen høydebasseng. I anleggsperioden sto bommen oppe hele tiden.

Les også:

Se kart: Nye fartsgrenser og fartshumper i din vei

Kjenner du de «skjulte» badeperlene?

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...