ANNONSE
Annonse

– Når jeg hopper opp på fortauet, taper jeg ingenting, og det gir en god følelse

Med dette bildet av seg selv ønsker Even Chiodeira å påpeke at de aller, aller fleste syklister og bilister klarer å ta hensyn til hverandre i trafikken. Foto: Privat

– Det er viktig når man sykler at man kikker seg bakover og gir plass når det trengs. Når jeg hopper opp på fortauet, taper jeg ingenting, og det gir en god følelse når man tar litt hensyn.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 24.05.2018 kl 22:50

ANNONSE
Annonse

GRESSBANEN: – Utfordringene er at det er kanskje et par prosent av syklistene som ikke tar nok hensyn til biltrafikken. Og motsatt, det er par prosent av bilistene som ikke tar hensyn til syklister, sier Even Chiodera, ivrig syklist bosatt på Gressbanen.

Onsdag la han ut dette innlegget på den åpne Facebook-siden «sykkelprat»:

«Hepp hepp folkens!
Begynner med meg sjæl. Nå sykler jeg innom hver busslomme og over vid veiskulder hver gang det er trafikk bakfra, og tar gjerne en liten avkjøring til høyre når jeg ser buss og vogntog komme opp bakfra. Taper ingenting på det, sykkelturen blir litt lengre og koseligere i dette flotte været.»

Det tok ikke lang tid før kommentarene kom på gruppen som har nesten 10.000 medlemmer. Mange viste seg raskt å være ganske så enige med Chiodeira, og det kom kommentarer som denne:

«Gjør mye av det samme selv og gir gjerne tegn til bilistene så de forstår. Får ofte en positiv tommel opp og smiler takk når billister slipper meg frem/over…»

Og denne: «Lov å bruke huet og være smidig, samarbeide med andre trafikanter. Det blir det god stemning av. Tommel opp, vinking når de passerer etter å ha sluppet dem forbi gjør turen hyggelig for egen del også. Men, aldri på bekostning av egen sikkerhet.»

Tidvis ampert

Til Akersposten sier Even Chiodeira at han har sett i ulike fora at det til tider er amper stemning mellom bilister og syklister. Beskyldningene hagler, og det kan noen ganger virke som om de to trafikantgruppene nærmest er i krig med hverandre.

– Jeg gidder ikke å følge med på de mest aggressive trådene, sier han og fokuserer heller på alle de positive tilbakemeldingene han har fått på sitt innlegg på Facebook.

– Det jeg har lest så langt, er mest positivt. Det høres ut som de fleste er enige i konseptet, og det virker som om mange praktiserer dette, sier Chiodeira, som sykler til og fra jobb i sentrum. Da sykler han fra Gressbanen til Skøyen og så innover «tour de finance», som strekningen inn mot sentrum langs E18 kalles på folkemunne.

Ivrig på Strava

Han lar det ikke bli med det. Chiodeira sykler mye ellers også, og han registrerer gjerne turene sine i appen Strava. Her lages det blant annet lister over populære strekninger som mange sykler. Han bor selv bare 100 meter fra starten på en av de mest kjente «segmentene», fra Gressbanen til Tryvann.

– Det er favorittsegmentet mitt ja.

– Og rekorden din, vil du avsløre den?

– Den er på 15,02. Da tråkket jeg hardt på pedalene, sier han.

– #Bruk fortauene!
Men den ivrige syklisten er ikke først og fremst opptatt tider på Strava. Han er mer opptatt av et godt klima mellom myke og harde trafikanter på veiene.

– Noen ganger må man legge Strava til side, sier han og forteller at han ikke kvier seg for å benytte fortauene oppover Holmenkollveien.

– På vei opp til Tryvann er det viktig at folk ser seg tilbake og ser om de hindrer busser og biler. Man sykler tross alt bare i 15-20 kilometer i timen noen steder. Det er fullt mulig å bruke fortauet når busser og biler kommer bak, sier han, men understreker at dette gjelder fra Gressbanen og opp til Holmenkollen Restaurant, der trafikken er som størst.

– Det er viktig når man sykler at man kikker seg bakover og gir plass når det trengs. Når jeg hopper opp på fortauet, taper jeg ingenting, og det gir en god følelse når man tar litt hensyn, sier han.

LES OGSÅ: Sjekk den spinville Strava-rekorden opp til Tryvann

ANNONSE
Annonse