ANNONSE
Annonse
Akersposten

«Nå er det blitt ubehagelig å kjøre bil i Vækerøveien»

Det holder ikke å sette ned fartsgrensen, hvis veien ellers innbyr til høyere fart. I Vækerøveien kan det gjøres mer for å bremse farten, mener Akerspostens Fredrik Eckhoff

Sier man A, må man også si B. Å kjøre bil innenfor fartsgrensen i Vækerøveien, er blitt langt mer ubehagelig enn det var før fartsreduksjonen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 31.07.2018 kl 12:50

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Den lenge varslede endringen i fartsgrensen i Vækerøveien og Sørkedalsveien, fra Ullern til Bogstad, ble gjennomført i forrige uke. Riktignok er ikke alle 50-skiltene byttet ut med 40-skilt ennå, men det regner jeg med er en glipp. Jeg vil tro at meningen er at det skal være maks 40 km/t på hele strekningen fra Bogstad til Bjørnsletta.

De siste dagene har jeg kjørt denne strekningen flere ganger, og som ansvarlig bilist følger jeg reglene. Jeg vet etter målinger at min bils speedometer viser omtrent 10 prosent for mye. Derfor holder jeg meg under 45.

Man skulle tro at denne relativt lille endringen ikke skulle særlig konsekvenser. Men det merker jeg raskt er feil. For Vækerøveien i dagslys er bred, fin og oversiktlig. Dessuten har fartsgrensen vært 50 her i mange tiår, og mange bilister har kanskje ikke en gang fått med seg den nye fartsgrensen.

Så hva skjer? Jo, jeg får naturligvis ganske raskt en annen bil som legger seg tett opp bak meg. En av gangene er det en ganske sporty Audi. Sjåføren markerer raskt at han syns det går for tregt nedover Vækerøveien. Helt fra Kristian Auberts vei og ned til Bærumsveien ligger han og stanger bak meg, før det blir to filer ved Bærumsveien. Han vrenger ut i venstre fil, dundrer forbi meg så det smeller i flere av de fire eksosrørene, før han svinger brått inn foran meg i høyre fil igjen. Sånn ja, der fikk han sagt tydelig fra at jeg var en dust i trafikken.

Slike bilister har vi alle opplevd, og som engangstilfelle er dette naturligvis bare å gi blaffen i.

Men problemet er at flere av gangene jeg har kjørt Vækerøveien de siste dagene, har jeg opplevd nesten liknende situasjoner. Følger man fartsgrensen, får man fort en annen bil langt opp mot støtfangeren.

Hvorfor? Jo, det er ganske enkelt fordi det ikke føles helt naturlig å kjøre i 40 kilometer oppover og nedover hele Vækerøveien.

For min del er det egentlig helt greit at fartsgrensen er 40. Det tar uansett ikke mange ekstra sekundene å komme frem dit man skal. Men det er ikke greit når fartsgrensen skaper frustrasjon og potensielt skumle situasjoner mellom bilister. Jeg er helt sikker på at jeg en dag kommer til å oppleve å bli forbikjørt på denne strekningen, selv om jeg bare følger fartsgrensen.

Så min oppfordring til Bymiljøetaten, i tillegg til å være konsekvente og skifte ut alle skiltene slik at det blir 40-grense hele veien, er denne: Sier man A, må man si B. Skal Vækerøveien forbli 40-sone, må det legges til rette for det. I dag er det ikke naturlig at det kun skal kunne kjøres i 40 i denne veien.

Her kan man sette opp kamera, slik det er i Sørkedalsveien ved Huseby. Jeg foreslår fartshumper tilpasset 40-grense. Kanskje det også kan være lurt å gjøre veien smalere på noen strekninger. Å lage sykkelfelter kan gjøre veibanen for biler smalere, og dermed gjøre det litt mer ubekvemt å kjøre både i 50, 60 og enda fortere.

Jeg tror ikke det går lang tid før jeg – eller andre – vil bli forbikjørt i Vækerøveien, selv om jeg ikke kjører under fartsgrensen. Forbikjøringer i frustrasjon fører sjelden noe godt med seg.

Fredrik Eckhoff
redaktør, Akersposten

LES OGSÅ: Her er det ny fartsgrense

"Han la seg på hornet og freste forbi meg"