ANNONSE
Annonse

Nå bores det for Fornebubanen

Her skal nye Vækerø stasjon ligge under bakken. Vi ser E18 øverst, mens Vækerøveien er nede til høyre. Illustrasjon: Norconsult/Ruter

Om få år skal du kunne ta T-banen til Fornebu, enten du skal jobbe, på konsert, hjem eller bare nyte naturen. Forarbeidet er i full gang.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 19.07.2018 kl 11:23

ANNONSE
Annonse

OSLO VEST: Ti steder mellom Majorstuen og Fornebu sjekkes berggrunnen i disse dager, som en del av forberedelsene til å skaffe Oslo-området en helt ny T-baneforbindelse. Fornebubanen blir en drøyt åtte kilometer lang T-banetunnel med seks nye stasjoner fra Majorstuen til Fornebu Senter.

Det skriver Klimaoslo.no, Klimaetatens nettsider.

Nå bores det for Fornebubanen. Riggen er ved Skøyen skole. Foto: Nils Gelting Andresen

På riggområdet ved Skøyen skole like ved Frognerparken er mannskapet fra Entreprenørservice mest opptatt av hva som skjer 200 meter på skrå ned i bakken.

Lengden av hvert kjerneborehull for Fornebubanen varierer mellom 100 og 200 meter.

– Vi sender prøvene videre til analyse, men loggfører hvis vi oppdager noe spesielt med grunnforholdene underveis som ekspertene bør se nærmere på, forklarer boreleder Lasse Samskott.

I 2020 skal byggingen trolig begynne.

Sprengt busskapasitet

– Fornebubanen vil gi mindre overflatetrafikk i Oslo og Bærum. Busskapasiteten til Fornebu i rushtiden er sprengt, og det kommer en kraftig økt utbygging i den nye kommunedelplanen til Bærum kommune, forteller direktør Irene Måsøval i den kommunale etaten Fornebubanen.

Etaten har ansvaret for å planlegge og gjennomføre byggingen av den nye T-banetraseen for eierne Oslo og Akershus fylkeskommune.

Bærum kommune legger til rette for å bygge opptil 11.000 boliger på Fornebu, i tillegg til nye næringslokaler. Området, som tidligere var hjem for Oslos hovedflyplass, vil romme opptil 30.000 arbeidsplasser. Fra før jobber det cirka 17.000 personer på Lysaker.

– Vi må legge til rette for at disse kan komme seg til og fra jobb og bolig, men banen vil også gjøre det lettere for Oslo-folk å bruke de flotte friområdene på Fornebu til rekreasjon, fortsetter Måsøval.

– Dagens busstransport består av 50 busser hver time. Denne kapasiteten dobler vi med Fornebubanen, som vil kunne frakte cirka 4500 passasjerer hver time ved åpningstidspunktet. I tillegg legges infrastrukturen til rette for en fremtidig dobling av avganger.

Nye områder knyttes til T-banen

12 minutter skal det ta å reise fra Majorstuen stasjon til endestasjonen Fornebu Senter. Det er ikke bare reisende som skal til eller fra Fornebu som får nytte av den nye linjen, påpeker etatsdirektøren.

Her kommer Fornebubanen

– Både Skøyen og Lysaker blir styrket som knutepunkter med egne T-banestasjoner, og kommunikasjonen til Majorstu-området vestfra blir mye raskere.

Fornebubanen jobber nå med forprosjektet, som skal behandles av prosjekteierne i Oslo og Akershus i starten av oktober. Der vil det gå nærmere fram hva totalkostnaden blir og hvor lenge byggefasen vil vare.

– Det er alltid utfordrende i bygge i byområder, og arbeidene vil merkes i bybildet, sier Irene Måsøval. Blant annet kan varierende grunnforhold spille inn: – De vedtatte reguleringsplanene gir oss rammene, men det kan dukke opp tekniske detaljer som vil føre til at planene må justeres noe.

Les hele saken på Klimaoslo.no her

LES OGSÅ: Hoffsveien stenges - Hovfaret blir ny hovedfartsåre

Følg Akersposten på Facebook

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse