«Sylskarpe og ulne svar i tunneldebatten»

Røakrysset, en het potet i lokal valgkamp mot kommune- og bydelsvalget til høsten. Røa Vel har oppsummert det åpne møtet om Røatunnel i dette innlegget.

«Alle nye bygg her må forholde seg til nye løsninger for hvordan mobilitet og trafikk inn og ut av Røa sentrum skal skje. Tunnelen er det viktigste element og et avgjørende premiss for å få utarbeidet en god total løsning», understreker Anne B. Vik i Røa Vel.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 30.04.2019 kl 12:26

I forkant av årsmøtet hadde Røa Vel sist torsdag invitert til politikermøte. Det var kun ett tema, Røatunnelen, på dagsordenen. Menighetssalen i Røa Kirke var helt full med nærmere 150 tilhørerere.

Møtets formål

Debatten Røa Vel inviterte til hadde som formål å bringe klarhet i hva de ulike partiene mener om prosjekt Røatunnel. Prosjektet er over 40 år gammelt, og fortsatt sliter Røa-folket med å få klare svar. Opp mot høstens forestående kommune- og bydelsvalg er behovet for å tvinge frem klare og forståelige meldinger fra politikerne påtrengende.

Knutepunktfortettingen av Røa sentrum med byggingen av nye Røa Torg, fortsatt stor trafikk gjennom Røakrysset, Skanskas store oppkjøp av tomter på Smedhaugen, forestående salg av andre sentrale sentrumstomter og store byggeprosjekter på Røakollen og Fossum i Bærum, underbygger sterkt behovet for en entydig avklaring på om, når og hvilken tunnelløsning som det kan planlegges ut i fra.

Oppvarmingen

Styreleder Anne B.Vik åpnet møte med å redegjøre for det omfattende arbeidet som Velet har nedlagt i utviklingen av sentrum gjennom Røa Plan Forum. I dette forumet deltar sentrale grunneiere og aktuelle utbyggere av tomtene rundt Røakrysset. Alle nye bygg her må forholde seg til nye løsninger for hvordan mobilitet og trafikk inn og ut av Røa sentrum skal skje. Tunnelen er det viktigste element og et avgjørende premiss for å få utarbeidet en god total løsning.

Velets tunnelgruppe ved Jan Evensen redgjorde for sitt arbeid med å skape klarhet og status i tunnelspørsmålet. I utgangspunktet er det, takket være iherdig og godt politisk håndverk, vedtatt i Oslopakke 3 at det skal bygges en Røatunnel. Ikke nok med det; det er avsatt 900 mill kroner til tunnel, og igangsetting er tidfestet til 2020. Så «hva venter politkerne på?" ble det innledende spørsmålet.

Politikerdeltagelsen

Forventingene i salen var store da ni politikere benket seg på scenen klare for debattleder Jostein Refsnes i Røa Vels utspørring. Politikerne representerte både Vestre Aker bydel samt bystyre og byrådet.

  • Ap – Victoria Marie Evensen (leder av Byutviklingskomitèen)
  • Ap – Andreas Halse (Aps fraksjonsleder i Samferdsel og Miljøkomitèen)
  • SV – Kristian Takvam Kindt (styremedlem i SV fylkesstyre, Oslo, taleskriver for Adun Lysbakken)
  • MDG Vestre Akers Bydelsutvalg – Knut Fredrik Horn (utvalgsmedlem)
  • Høyre – Eirik Lae Solberg (Høyres gruppeleder i Oslo Bystyre, leder Samferdsel og Miljøkomitè, Høyres byrådsleder kandidat)
  • Høyre – Yngvar Husebye (Vestre Aker Bydelsutvalg, påtroppende leder i utvalget dersom det blir et godt kommunevalg!)
  • Frp – Camilla Wilhelmsen (Nestleder i byutviklingskomitèen)
  • Venstre – Odd Einar Dørum (Oslo Bystyre, var med på åpningen av Røatunnelen! Det samme var ordfører Rune Gerhardsen og Elin Horn Galtung)
  • Uavhengig – Terje Bjøro (medlem i Vestre Aker bydelsutvalg)

På forhånd hadde Røa Vel sendt et skriftlig spørsmål til partiene og mottatt et skriftlig svar fra alle oppmøtte. Velets brev med spørsmål ble avsluttet på følgende måte:

«Røa Vel vil arbeide målrettet i forkant av forestående kommune- og bydelsvalg 2019 for å belyse og utdype politikernes videre håndtering av denne saken, både med hensyn til tunnel og videreutviklingen av Røa Sentrum.

I denne sammenheng ber vi om at de enkelte politiske partier utdyper sine standpunkter i forhold til anleggelse av en Røa tunnel og hvordan de har tenkt å fremme disse standpunkter i forbindelse med det forestående valget. Dette gjelder både partiene representert i Vestre Aker Bydelsutvalg, så vel som i Oslo kommunes bystyre.

Vi tillater oss derfor å be om en skriftlig redegjørelse knyttet til dette innen fredag 29 mars, en redegjørelse som Røa Vel ønsker å presentere for Røas befolkning slik at disse synspunktene er godt kjent for de som skal avgi sin stemme til høsten.»

Svarene

De «sylskarpe» svarene fikk vi fra H, Frp, V, KrF og den uavhengige representanten som alle går inn for å gå igang med tunnel NÅ. De mener tunnel alternativene er godt nok utredet og støtter Røa Vels standpunkt fullt ut, dvs lang øst-vestgående tunnel, det såkalte K3-3-alternativet.

Som representant for gruppen «ulne» svar må fremheves SV. De støtter i prinsippet tunnel på Røa, men posisjonerte seg både i sitt skriftelig svar og i debatten ved å understreke at andre prioriterte oppgaver for Oslo vil kunne utkonkurrere vår tunnel når midler skal bevilges.

Møtets mest utrolige innslag i debatten kom fra Ap og Andreas Halse. Ap er FOR en tunnelløsning, men holder på med å tvile seg frem til hvilken løsning de velger. Tvilen har resultert i ytterligere utredninger hos fagfolk og dermed forsinkelser. Ap gir forsåvidt et klart skriftelig svar om at de står ved vedtakene i Oslo-pakke 3, men i debatten ble det fra Ap understreket behov for ytterligere ekspertutredninger knyttet til trasévalget før endelig vedtak kan fattes. Her var det ikke plass til hva folk synes er den beste løsningen!

Til tross for iherdige forsøk, har det ikke lykkes Røa Vel å få et svar fra hverken byrådet eller representantene som var tilstede på møtet, om hva som skal utredes videre, hvem som er satt til å utfører disse utredningene og hvilke tidsfrister som er satt. Er det så enkelt at Ap her kjøper seg tid til, sammen med sine byrådspartnere, å bringe frem andre investeringsalternativer som vil gi dem mer politisk kapital enn tunnel på Røa? Med andre ord – «ulne» svar fra SV og Ap som klart skyver hele tunnelenprosjektet ut i utrygt terreng!

Et interessant innslag i debatten var MDGs lokale representant i Bydelsutvalget, Knut Fredrik Horn, som var befriende tydelig på at han støtter at tunnel blir bygd. Men det styrker ikke tilliten til MDG at partiet sentralt i byrådet synes klart å ha gått ut imot å bygge tunnel. De mener fremtidige trafikk fremskrivninger vil vise at behovet for tunnel bortfaller, til tross for fortettninger og nye større boligblokk prosjekter i området. Røa Vel konkluderer derfor at på nåværende grunnlag vil MDG sentralt gå imot bygging av tunnel og gjøre hva de kan for ytterliger utsettelser og trenering.

Venstres Odd Einar Dørum (Oslo bystyre) er en trofast Røatunnel-tilhenger som i 2007 hadde deltatt i den symbolske åpningen av Grini-innløpet til tunnelen. Dørum bidro godt i debatten til å klargjøre hvordan de politiske spenninger er innbakt i saken. Han pekte også på de grep som opposisjonen (H, Frp, Venstre og KrF) hadde gjort overfor dagens byråd slik at Røatunnelen ikke skulle forsvinne ut av Oslo-pakke 3.

Det positive fra Ap-hold var innleggene til leder av Byutvikingskomiteen, Victoria Evensen. Hun fremholt at den arbeidsformen som Røa Plan Forum har valgt, med et tett samarbeide med grunneiere og utbyggere og etter hvert med Røa-befolkningen, var et godt eksempel på moderne og demokratisk medinnflytelse på sentrale utviklingsprosjekter som knutepunktfortetting er.

Til slutt forsikret Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg gjentatte ganger at dersom det blir regjeringsskifte i Oslo, så blir Røa Tunnelen realisert uten videre forsinkelser. Både Frp og Venstre sluttet seg til denne garantien.

Røa Vels kommentarer og konklusjoner

Debatten i møtet, sammen med de skriftelige redegjørelsene Røa Vel har mottatt, var derfor svært avklarende mht. hvilke partier som uten forbehold og omskrivninger går inn for at Røatunnel skal påbegynnes nå og hvem som er imot og/eller ønsker en vurdering av en Røatunnel opp mot alternative prioriterte oppgaver for Oslo Kommune.

Styreleder Vik avsluttet møtet med å forsikre politikerne at tunnelspørsmålet ikke skal få hvile. Velet ser det som sin oppgave under høstens kommunevalg/bydelsvalg å bidra til å utfordre og klargjøre partienes holding til bygging av Røatunnelen. Røa Vels konklusjon og standpunkt er krystallklar:

  • Røatunnelen er en absolutt premissleverandør for videre utbygging av Røa – den frigjør et løsningsmønster for all videre utbygging
  • Tunnelen må endelig besluttes og igangsettes NÅ, med alternativ lang øst-vestgående K3-3-trasé som valgt løsning
  • Det blir ingen videre utbygging og utvikling av Røa sentrum før tunnelen er et faktum

Styret i Røa Vel, v/ leder Anne Bjørnebye Vik

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...