Akersposten Media

Akersposten

«Reinspikka sludder om Røatunnelen»

DEBATT: Nicolai Øyen Langfeldt (H)

BEHOV FOR TUNNEL: Nicolai Øyen Langfeldt mener at byrådsleder og byråd aldri har ønsket å fjerne gjennomgangstrafikken i Røakrysset.

Raymond Johansen og byrådet i Oslo har aldri ønsket å fjerne gjennomgangstrafikken gjennom Røakrysset ved å legge veien i tunnel.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

De har riktignok undertegnet på at de vil, og stemt for, men de mener det ikke. Det er ikke mulig å tolke byrådets ulike krumspring, bortforklaringer og sabotasjer annerledes. Raymond Johansen er rett og slett ikke til å stole på når det kommer til stykket.

Les saken: Røatunnel lagt på is: Mener det er Høyres feil

«For Arbeiderpartiet har det vært viktig å bevare den brede enigheten om Oslopakke 3. Nå har vi landet et handlingsprogram som gjør at vi kan fortsette de store investeringene i kollektivtrafikken og sykkelveinettet, i tråd med avtalen. Det er veldig bra for lufta og for framkommeligheten i byen.» Det sa byrådsleder Raymond Johansen i en pressemelding som ble sendt ut onsdag 19.juni 2019 i forbindelse med at partiene i bystyret var enige om å sette av 175 millioner kroner til Røatunnelen de neste fire årene. 10 millioner i 2020, 10 millioner i 2021, 20 millioner i 2022 og 135 millioner i 2023 og anleggsstart i 2022.

«Vi har funnet frem til en løsning vi mener vi kan leve med» uttalte vikarierende samferdselsbyråd Arild Hermstad fra MDG. Ordene var ikke verdt papiret de var skrevet på.

Det hører med til historien at det var satt av 10 millioner til prosjektet også i 2019, men det ble bare brukt 981.000. Fordelen med det er at det burde vært penger igjen til i år, om de ikke har brukt dem opp på alt mulig annet enn avtalen var.

Så sent som i juni i år var det enighet i bystyret om at byrådet til neste år skulle anbefale kort eller lang tunnel på Røa, selv om alle som har vært her oppe vet at lang tunnel er det eneste fornuftige. Det var til og med enighet om hvor etaten skulle hente mer penger fra, om 10 millioner kroner ikke var nok. Bymiljøetaten utlyste deretter en anbudskonkurranse for å få hjelp til et forprosjekt. Alle ante fred og ingen fare før Arbeiderpartiet plutselig plyndret Røatunnel-prosjektet for 160 millioner kroner. Bymiljøetaten hadde ikke annet valg enn å avlyse konkurransen, og Rådgivende Ingeniørers Forening raste og kalte byrådets fremgangsmåte useriøs. De har helt rett.

Nå påstår byråd Lan Marie Berg at det er Høyres feil at Røatunnelen ikke blir bygget. Det er sludder. Hvis hun og Raymond Johansen vil ha mer penger å rutte med, er det bare å takke ja til regjeringens kollektiv- og bompengeavtale. Da vil det tikke inn 6.000.000.000 kroner fra regjeringen på kommunens konto de neste ti årene. Det vil gi lavere billettpriser, og mer penger til Fornebubanen og andre prosjekter som tar Oslo i en mer miljøvennlig retning.

Nicolai Øyen Langfeldt (H)
Nestleder av Samferdsels- og miljøutvalget i bystyret
Oslo Høyres samferdselspolitiske talsmann

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...