«Kan det være så vanskelig å fikse denne trafikkfellen?»

I starten av desember ble det kaos igjen ved Bygdøylokket. Denne gangen så sjåføren faren før det smalt og klarte å stoppe. Men et par timer med kaos i rushet ble det likevel, da en trailer er vanskelig å rygge på en firefelts vei i rushet! Foto: Magnus Moe

Nå har jeg hørt om så mange ulykker i så mange tiår under dette lokket, at jeg egentlig bare sitter og klør meg i hodet og lurer på hvorfor ikke problemet bare fikses!

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 04.01.2018 kl 11:17

SJØLYST: «En trailer som er for høy til å komme seg under Bygdøylokket utgående sperrer venstre felt inntil videre. Vi er på vei for å bistå.» (Politiet på Twitter 5. desember 2017.)

Hvor ofte har vi ikke sett meldingene, hørt på radio, lest i avisene – ja til og med sett det med egne øyne – lastebiler og trailere som feilberegner høyden på E18 under Bygdøylokket?

Da politiet twitret meldingen over, hadde det skjedd nok en gang. Midt i rushtrafikken ble det kaos da en trailer ble stående bom fast, og det skapte naturligvis kaos – som så utrolig mange ganger før.

Oppvokst på Thune på 70- og 80-tallet, bare noen steinkast unna det beryktede lokket, kan jeg ikke huske at det noen gang har vært snakk om annet enn at Bygdøylokket er en real trafikkfelle, som med ujevne mellomrom lurer trailer- og lastebilsjåfører. Minst et par ganger har jeg vært i nærheten og sett litt for høye biler stå fast.

Et raskt googlesøk på «Bygdøylokket lastebil» gir en rekke resultater. Ulykkene har nærmest stått i kø opp gjennom årene, og i en artikkel i Aftenposten fra november 2003, altså for drøye 14 år siden, tar avisen opp saken, «Bygdøylokket – Oslos verste trafikkfelle». Aftenposten skriver at det de siste fem årene hadde vært intet mindre enn 46 ulykker ved Bygdøylokket!

Og inntrykket de siste årene er vel at antallet ulykker neppe har avtatt i årene etterpå.

For 14 år siden sa overingeniør Bjarne Hillesund i Statens vegvesen til Aftenposten at han mente de hadde gjort mye for at trailere ikke skal kile seg fast under Bygdøylokket og skape trafikkaos.

Gallup

Bør Bygdøylokket utbedres slik at det blir høyere under lokket?

Vis resultat

– I begge retninger er det plassert store, gule skilt i god tid før undergangen, som forteller sjåførene om maksimal høyde på kjøretøyene som kan passere. Skiltene varsler også omkjøringsalternativer for kjøretøyer som er for høye. I tillegg får sjåførene et visuelt signal om at noe kan være galt i form av gule, blinkende lys, sa Hillesund.

Men 14 år senere kan vi bare konstatere at yrkessjåførene fortsetter å dundre kjøretøyene sine inn i Bygdøylokket, og de blir sikkert like overrasket hver gang.

Vi som kjenner dette lokket godt – og dets evne til å «fange» lastebiler og trailere, blir ikke overrasket.

Jeg spør enkelt og greit: Er det helt umulig å senke veibanen med et par desimeter? Er det for dyrt? Lar det seg ikke gjøre å stoppe trafikken i timene, dagene eller ukene det vil ta å gjøre jobben? Vil det ikke være mulig å styre trafikken opp på lokket i noen rolige dager midt i juli slik at dette kan bli fikset?

Eller er det noe jeg ikke ser her?

Jeg håper vi slipper å oppleve den dagen da en trailer dundrer inn i lokket og velter over et en personbil og knuser en familie på biltur.

Fredrik Eckhoff
redaktør, Akersposten

LES OGSÅ:

Dette kan bli nye Smestad

Følg Akersposten på Facebook

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...