«Gjør byråden alt for å stoppe miljøtunnelen på Røa?»

«Hva er det byrådspartiene generelt og MdG spesielt egentlig ønsker skal skje med gjennomgangstrafikken på Røa?» spør Lars Asbjørn Hanssen (H). Arkivfoto

«Hva er det byrådspartiene generelt og MdG spesielt egentlig ønsker skal skje med gjennomgangstrafikken på Røa?» spør bydelsutvalgsleder Lars Asbjørn Hanssen (H).

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 13.12.2018 kl 14:29

De fleste av oss er nok mer opptatt av å forberede julefeiringen enn å bekymre oss for den manglende fremdriften i arbeidet med Røatunnelen i disse korte og kalde desemberdagene. Det er særlig to faktorer som gjør at jeg allikevel ønsker å bidra med en statusrapport.

12. desember ble byrådets budsjett for neste år vedtatt med støtte fra Rødt. Her er det satt av 10 millioner kroner i året de neste fire årene til Røatunnelen i såkalte «oppstartsmidler». 40 millioner er bedre enn ingen millioner, men det er en mager trøst når det snart står 2019 på kalenderen. I revidert utgave av Oslopakke 3 som ble undertegnet i 2016 står det at «Det forutsettes at planleggingsarbeidet for Røatunnelen videreføres, slik at prosjektet igangsettes og finansieres med Oslopakke-3 midler senest fra 2020.» Igangsettes «senest fra 2020». Det er ikke lenge til, og den som tror dagens byråd har lagt seg i selen for å rekke fristen de selv har satt kan like gjerne tro på julenissen.

Det eneste som har skjedd med dette miljø- og veiprosjektet vi på Røa trenger, er at byrådet har trenert fremdriften. I desember i fjor ble det kjent at avdelingen til samferdselsbyråd Lan Marie Berg allerede sommeren 2017 hadde bestilt «supplerende analyser» for å se nærmere på en trafikkløsning for Røakrysset som innebar at det ikke skulle bygges tunnel.

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg var krystallklar på at dette var i strid med Oslopakke-3 avtalen, og det forsinkende og unødvendige utredningsarbeidet ble lagt der det hører hjemme. I en skuff. Med håndbrekket på fortsatte byrådet å arbeide med planene om Røatunnelen og i sommer, to år etter at de undertegnet på at Røatunnelen skulle bygges, fremmet de en sak hvor de foreslo å bygge en tunnel.

Men skal det bli en kort, eller en lang tunnel? Samferdselsbyråden uttalte til Akersposten at hun var «bekymret for at tunnelen vil føre til mer bilkjøring inn til Oslo fra Bærum, og for at mange hus på Røa vil måtte rives.» Ved lang tunnel må tre hus rives, ved kort tunnel 10-12. Prisen på de to alternative er omtrent den samme. «Det er ingen gode argumenter for å velge kort tunnel.» konstaterte Høyres Eirik Lae Solberg helt korrekt. Venstresiden i bystyret vedtok deretter å utrede begge alternativene videre, og tiden går.

Hva er det byrådspartiene generelt og MdG spesielt egentlig ønsker skal skje med gjennomgangstrafikken på Røa? Svaret finner vi i Dagbladet. Her skriver Tom Kristian Berger som er medlem av MdGs representantskap at «Røatunnelen er avleggs» og at det «klokeste og mest moderne på Røa vil være å senke farten, øke friksjonen og prioritere gående og syklende.» Å «øke friksjonen» er et nytt begrep for meg i veisammenheng, men det innebærer ifølge MdG å bygge om Sørkedalsveien og Griniveien «til gater med trær og lav fart.»

Og med det ønsker jeg MdG og alle andre en riktig god jul.

Lars Asbjørn Hanssen
Bydelsutvalgsleder i Vestre Aker

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...