Akersposten

«For mange biler som tar for mye plass – og belaster våre bolig- og skoleveier»

REDUSERE TRAFIKKEN: Vibeke Nenseth (t.v.) og Ida Hydle mener bydelen har gode virkemidler til å få redusert trafikken om den bare vil.

Bilen har på seks tiår gått fra å være et rasjonert luksusgode til å være et selvfølgelig velferdsgode. Men som et massefenomen har bilen fått en stadig tydeligere nedside i tette bystrøk: køer, kork og kaos; utslipp og forurensning; utrygge skole- og boligveier.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

En rekke teknologiske, sosiale og politiske utviklingstrekk bidrar til å løse en del av disse problemene: elbilbruk uten klimagassutslipp; en formidabel vekst i aktiv mobilitet (sykkel og gange) og i nyere transportformer som dele- og mikromobilitet (som bl.a. elsykler og elsparkesykler). Samtidig har det lenge vært en relativt bred tverrpolitisk enighet om at trafikkveksten i storbyområdene skal tas med alternativer til privatbilbruk. Det innebærer en klar vending for å prioritere gående og syklende og forflytningshemmede som er avhengig av bil, fremfor unødig bilbruk og fortsatt bilbasert utbygging.

På lokalnivå møter vi problemet med for mange biler som trafikkork morgen og ettermiddag - og ikke minst som farlige og uoversiktlige skoleveier. Det er derfor avgjørende med tiltak som kan redusere gjennomfartstrafikken, farten og fremmedparkeringen. På bydelsnivå har vi mulighet til flere parkeringspolitiske tiltak som er lite utnyttet i vår bydel – fordi bydelsflertallet ennå ikke er for.

Jo mer beboerparkering som innføres ellers i byen, jo flere problemer får vi i vår bydel med at biler parkeres – ofte langtidslagres - i våre veier til belastning for våre skolebarn og beboere. Jo mer bydelene urbaniseres og boligområdene fortettes, jo tydeligere blir problemet med knappe arealer, trange veier og mindre grønt. Byenes plass- og lagringsproblematikk er kommet tydelig i søkelyset. Og det er kanskje uvant for en del at det ikke lenger er like naturlig å plassere privatbilen kostnadsfritt og hvor som helst på offentlig grunn. Fremdeles er det noen av oss som husker at private eiendeler som bilvrak, russebusser, båthengere o.a. uanfektet ble plassert rundt på offentlige veier. Med beboerparkering vil parkeringsplasser på kommunal grunn prissettes, samtidig som plasser forbeholdes de som bor i veien og som ikke har egne parkeringsmuligheter.

Samtidig går Oslo, som Bærum før oss, nå inn for trenden med å speilvende parkeringsnormer ved nybygg i tette bystrøk: fra minimumsnormer med et påbud om et visst antall parkeringsplasser til maksimumsnormer innenfor en fleksibel ramme. Og det er strengt tatt ikke dramatiske endringer: Private småhusbyggere i ytre by vil fremdeles kunne ha inntil to biloppstillingsplasser, mens profesjonelle utbyggere kan sette av 7-9 plasser per 10 boenheter. Minimumsnormene har gitt et overbud av biloppstillingsplasser, mange tobilshushold og et svært lite effektivt bilhold. Biler står som kjent stille, er parkert, om lag 95 prosent av tiden. Maksimumsnormer vil på sikt kunne redusere antall biler og unødig bilbruk.

Verken beboerparkering eller maksnormer for parkering vil alene kunne gi redusert trafikk og tryggere skoleveier. Bydelen har også nylig gitt innspill til en rekke trafikksikkerhetstiltak som vi håper bymiljøetaten vil kunne effektuere raskt. Det er også lovende arbeid på gang med alle skolene som ønsker å delta i det pågående prosjektsamarbeidet - hjertesone-prosjektet - for å fremme trygge og trafikksikre soner rundt skolene, der det foreløpig er tre skoler i vår bydel som er med og flere som vurderer. Vi ville hatt bedre fremgang hvis bydelen hadde opptrådt mer kraftfullt og samlet ved aktivt å gå inn for de virkemidlene vi faktisk har råderett og betydelig påvirkningsmulighet over på bydelsnivå.

Vibeke Nenseth (MDG)
Medlem bydelsutvalget Vestre Aker

Ida Hydle (MDG)
Medlem Vestre Aker byutvikling-, miljø-, samferdsel- og idrettskomité

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...