«Et alternativt transportsystem i åsen»

FREMTIDEN: Gang- og sykkelvei på "taket" av Holmenkollbanen og fleksible, elektriske leddbusser erstatter T-banen.

Tur- og sykkelvei over Holmenkollbanen med fremføring til Tryvann og hvor elektriske leddbusser erstatter dagens T-bane.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 30.10.2018 kl 09:36

Det går mot kommunevalg. Tiden er inne for å fremme sine ønsker. Ett av mine ønsker er at vi opprettholder et godt boligmiljø i Vestre Aker. Ny bebyggelse må legges forsiktig inn i eksisterende villastrøk. Er annet ønske er at vi tillater oss å vurdere et helt nytt kollektivt transportsystem i åsen.

Politisk er det selvfølgelig «opplest og vedtatt» at T-banen skal dekke transportbehovet. Likevel tror jeg det kan forsvares å undersøke om det finnes alternative løsninger. Med dette som utgangspunkt har jeg utarbeidet en skisse til et miljøvennlig og effektivt kombinert transportsystem, som ikke krever veldig store kommunale investeringer. Min plan er en sammenhengende trygg sykkel- og gangvei fra Majorstuen til Frognerseteren kombinert med en trase for raske og lydløse el-busser. Jeg tror vi kan få til et spennende grønt drag som gir store naturopplevelser under transporten.

Saken fortsetter under bildet

VISJONÆRT: Nytt og trygt med alt fra skolebarn til turfolk på gang- og sykkelvei i høyden.

Den 11,6 km lange turveien starter på Majorstuen stasjon (47 moh.) og går opp til Frognerseteren stasjon (469 moh.) - hele veien i Holmenkollbanens nåværende sporområde, men hevet over dette. Sporområdet, med en stigning på 1:27 i gjennomsnitt, er omgjort til en lukket vei for raske stillegående batterielektriske leddbusser. Leddbussene overtar transportarbeidet for T-banen på strekningen, med mulighet for ekspressbusser i rushtiden. Automatdrift kommer når teknologien blir sikker nok.

Leddbussene har i utgangspunktet mindre kapasitet enn et t-banevognsett. Men de har en langt bedre fleksibilitet. I rushtiden kan de gå i bølger med kortere intervaller. Flere avganger hvert kvarter er en mulighet. Slike el-bussene går i plan i dagens perronger, og krever ikke planfrie kryss for å fungere godt. De styres av trafikklys uten at bommer stenger for fotgjengere og biler.

Turveien for sykkel og gange åpner for mosjon og opplevelser i hverdag og fritid. Den knyttes til eksisterende veier i åsen, og vil etter hvert fremstå som en hagevei. Turveien vil medføre at skoler og institusjoner som ligger langs banen blir direkte tilgjengelig for barna. Det vil gi sikker skolevei for mange.

Både banen og turveien kan forlenges forsiktig til Oslo Sommer/Vinterpark langs den gamle traseen for Tryvannsbanen, uten store naturinngrep. Den historiske Holmenkollbanens design og arkitektur vil gjenfinnes i deler av veien. Antikvariske verdier ivaretas. Trikkeskinner kan bevares under et fast dekke (delvis oppvarmet) for el-bussene, men strømførende skinner demonteres.

Saken fortsetter under bildet

OM VINTEREN: Eystein F. Husebye tenker seg dette som et helårstilbud.

Anleggsperioden forkortes ved gjennomgående bruk av ferdige tre-elementer. Nåværende stasjoner kan beholdes. Planfrie kryss på Vinderen og Slemdal er ikke påkrevet. Mange brukere vil få kortere reisetid til og fra jobb. Mange vil få lettere adkomst til Marka.

PS: I min skisse kreves overgang fra El-buss til T-bane på Majorstuen. Selv om det blir direkte overgang på perrong er dette en ulempe for brukene. Men, med nye linjer på T-banenettet til Fornebu og Bislet, vil det bli mer vanlig med overgang på Majorstuen uansett.

Eystein F. Husebye

Les også:

El-busser og sykler i tunnel fra Skøyen til Tryvann

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...