Akersposten

«Er Sørkedalen for alle eller kun for dem med egen bil?»

DEBATT: Nicolai Øyen Langfeldt (H)

TILRETTELAGT FOR BIL: Nicolai Øyen Langfeldt er bekymret for veien inn i marka, som ikke hensynstar syklister, rulleskiløpere eller andre myke trafikanter.

Marka er Oslos grønne lunge. Om lag to tredjedeler av byen vår ligger innenfor Markagrensen – en vernegrense med byggeforbud. Da er det viktig at områdene ivaretas og tilgjengeliggjøres på en god måte for byens borgere. Hvis det ikke gjøres, er det grunn til å tro at mange vil spørre seg hvorfor disse områdene i det hele tatt skal omfattes av det særlige vernet som følger av Markaloven.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

I april behandlet Oslo bystyre et innbyggerforslag, ført i pennen av Sørkedalen Vel, om sykkeltilrettelegging i trafikkerte Sørkedalen. I behandlingen av saken fremsatte Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet et forslag om å starte regulering av en veiskulder og utbedre turveinettet og trafikksikkerhetstiltak på strekningen av Sørkedalsveien mellom Peder Ankers plass og Skansebakken.

Forslaget ble nedstemt av Arbeiderpartiet, SV, MDG og Rødt. De samme partiene vedtok i stedet at: "Bystyret ber byrådet jobbe for å styrke trafikksikkerheten i Sørkedalsveien, som for eksempel punktvise veiutbedringer, tiltak for redusert biltrafikk og fartsbegrensninger, og melde tilbake til bystyret på egnet vis."

Dette lite forpliktende vedtaket fattes etter at det i over 30 år har vært utredet om Sørkedalsveien fra Peder Ankers plass til Skansebakken bør bygges ut slik at den blir trafikksikker for myke trafikanter, uten at det har blitt truffet et bindende vedtak av kommunen om utbedring av veien.

Høyre synes det er vanskelig å forstå at det sittende Ap-byrådet motarbeider en plan som har sterk støtte i lokalmiljøet, blant idrettslag og organisasjoner (inkludert Arbeiderpartiet i Vestre Aker). Et vedtak om regulering av 20 km ny sykkelvei i Oslo ville betydd at man la til rette for en trafikksikker vei til glede for myke trafikanter i Sørkedalen.

Det kan synes som at Arbeiderpartiet, SV og MDGs politikk er redusert til en kamp mot bilen i bykjernen innenfor Ring 2, mens det å tilgjengeliggjøre byens grønne lunger for byens borgere overses fullstendig. Høyre mener det er en elendig prioritering. Når vi vet at Oslos befolkning vil øke i årene som kommer, er det spesielt viktig at vi åpner opp og gjør Sørkedalen og Marka mer tilgjengelig for Oslos innbyggere og tilreisende. Og det uavhengig av om Markaporten ligger vest eller øst i byen.

Sørkedalen er en utrygg ferdselsåre

Veien inn i Sørkedalen fra Peder Ankers plass til Skansebakken har dårlig kvalitet. Veien er smal, mangler fortau, har krappe svinger og er uoversiktlig. Men til tross for dårlige ferdselsvilkår, brukes Sørkedalen aktivt av mange til både rekreasjon og til trening. Med både busser, biler, tungtransport, syklister og gående, blir det trangt om plassen og risikoen for ulykker forsterket. Veien er heller ikke dimensjonert eller særlig godt egnet for eldre, barnefamilier eller funksjonshemmede. Det har dessverre vært flere trafikkulykker de siste årene med alvorlige personskader.

Høyre, Venstre og Fremskrittspartiets forslag om en utvidet veiskulder ville lagt til rette for bedre tilgang til bruk og aktivitet i Marka for alle, med mulighet for redusert biltrafikk og en tryggere skolevei for barna.

Behov for å sikre myke trafikanter

Høyre er ydmyke på at veien skulle vært utbedret før vi mistet byrådsmakten i 2015. Det var det borgerlige byrådet som igangsatte arbeidet i Bymiljøetaten med å bestemme hvilket trafikkonsept som ville egne seg inn Sørkedalen. Siden 2015 har dette arbeidet samlet støv i skuffen til MDG-byråd Lan Marie Berg. I mellomtiden har veikvaliteten forverret seg betraktelig de seneste årene, i tillegg til at trafikken inn Sørkedalen har økt. Den dårlige veikvaliteten er i seg selv en driver for trafikkfarlige situasjoner.

Derfor fremmet Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet et forslag som ville sørget for regulering og utbygging av en veiskulder i Sørkedalen, dersom det rødgrønne flertallet hadde støttet forslaget. Nå har de rødgrønne partiene i stedet fattet et vedtak i bystyret som innebærer at myke trafikanter må fortsette å ta store sjanser dersom de vil bruke Sørkedalsveien fra Peder Ankers plass til Skansebakken.

Det er ingen skam å snu

Det begrensede kollektivtilbudet og den utrygge trafikksituasjonen gjør at Sørkedalen for alle praktiske formål kun er tilgjengelig for dem som har egen bil. Det innebærer dessverre at man stenger store deler av byens befolkning ute fra byens største grønne lunge.

Høyre håper Arbeiderpartiet, MDG, SV og Rødt vil revurdere sine standpunkt i saken. Det sentrale nå er at det blir fattet et vedtak om å iverksette en planprosess og regulering av sykkeltilrettelegging i Sørkedalen. Vi må i det ytterste unngå at det går nye 30 år før veien i Sørkedalen utbedres. Hovedprioriteringen må være å gjøre Sørkedalen trygg og tilgjengelig for myke trafikanter.

Nicolai Øyen Langfeldt
Miljø- og samferdelspolitisk talsperson, Oslo Høyre

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...