Akersposten Media

Akersposten

«Det skjer ingenting i Sørkedalen»

DAGLIG: Hver dag er treningssyklister, jobbsyklister, skolesyklister og tursyklister på de svingete veiene i Sørkedalen. Hvorfor skjer det ingenting for å sikre de myke trafikantene. Foto: Fredrik Eckhoff

Det er ytterst merkelig at byrådet etter ti år ikke er i stand til å fremme et reguleringsforslag som kan sikre de myke trafikantene i Sørkedalen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 09.06.2020 kl 07:56

I rundt 11 år har det vært planer om egen sykkel/gangvei eller utvidet veiskulder fra Peder Ankers plass til Skansebakken i Sørkedalen. Det har ikke manglet på advarsler om at en alvorlig ulykke er forestående, om ikke det blir gjort noe med forholdene for å legge til rette for syklister.

Så skjedde det altså at en motorsyklist traff tre syklister i Sørkedalen, hvor to ble alvorlig skadet. Etter at Akersposten skrev om saken, har debatten gått høyt på Akerspostens facebook-side. I all hovedsak er innleggene saklige, selv om engasjementet er stort.

Se debatten på facebook

Som vanlig er det snakk om hvem som skal ta hensyn til hvem og hvem som eventuelt er mest hensynsløse, bilistene eller syklistene. Hvordan er det tryggest å passere syklister i svingete Sørkedalen? Skal de ligge på rekke eller to og to i veibanen? Skal Sørkedalen være treningsområde med store skarer av syklister blandet med biler, mc og tungtransport?

I tillegg er det mange tursyklister, jobbsyklister og skolesyklister på veien. Er dalen egnet for dette? Hvor hensynsfulle er bilistene? Hva med rulleski, gående og andre trafikanter? Hva skjer når tunge lastebiler skal ut på veien med masser fra tunnelinnslaget ved badeplassen?

Les saken: To alvorlig skadet etter trafikkulykke

Men hovedspørsmålet blir likevel: Hvorfor i all verden blir det ikke gjort noe videre med planene for Sørkedalsveien? I 2010 ga Miljøverndepartementet klarsignal for å starte reguleringsarbeid, med utgangspunkt i utvidet veiskulder. I prinsippet stoppet planene så opp i 2014.

Hvilket alternativ er så best, utvidet veiskulder eller egen separat sykkelvei ved siden av? Hvilke alternativ har hvilke konsekvenser for jordbruksbygda? Departementet har så langt kun gitt klarsignal for utvidet veibane. I 2014 var det klart etter høring, at utvidet veibane-alternativet også hadde tilslutning fra brukerne av Sørkedalsveien. Siden har det altså skjedd lite. Og hvor lite vil Akersposten finne ut og har sendt følgende spørsmål til Bymiljøetaten, Plan- og bygningsetaten og byrådsavdeling for miljø og samferdsel:

Det har nylig skjedd en alvorlig ulykke i Sørkedalsveien som involverer motorsyklist og syklister. I mange år er det blitt advart mot denne type ulykker, samtidig som det etter et tiår med arbeid ikke foreligger noe reguleringsforslag for å gjøre veien sikrere for myke trafikanter. Miljøverndepartementet ga grønt lys for å starte reguleringsarbeid i 2010. Hva er årsaken til den manglende fremdriften og hva er nå status i saken?

Vidar Bakken
Redaksjonssjef Akersposten

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...