Akersposten Media

Akersposten

«Alternativ til sykkelvei langs Slemdalsveien»

SYKKELVEI: Å bygge gang- og sykkelvei over Holmenkollbanen er en løsning som lar seg realisere mener Eystein F. Husebye.

Bypatrioten Eystein F. Husebye har lagt frem forslag til ny sykkelvei i Oslo og mener at hans forslag gjør ny sykkelvei langs Slemdalsveien unødvendig. Husebye har i flere sammenhenger fått ros for sine forslag til alternative sykkeltraseer.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 13.12.2018 kl 13:15

Planforslaget om etablering av sykkelvei med fortau på strekningen Slemdal - Ring 3 er ledd i en prisverdig politisk plan for bedre og tryggere sykkelveier i Oslo Vest. Den nye sykkelveien blir koplet på den eksiterende sykkelveien langs Ring 3. Bra.

Les saken her: To veier blir stengt, og grunn fra 35 eiendommer blir ervervet

Planforslaget har noen negative konsekvenser for strøket. To veier inn mot Slemdalsveien vil bli avstengt. Det vil medføre ulemper og omkjøringer for mange. Veiutvidelsen betyr at grunn fra 35 eiendommer skal erverves slik at det blir plass til ny veibredde på 14 meter, i følge Akersposten. Prosjektet vil bli dyrt. Er dette nødvendig? Slemdalsveien i sin nåværende bredde er et ganske funksjonelt og harmonisk veianlegg.

I dag er samlet bredde på Slemdalsveien, t-banen og Slemdalsvingen 35 meter. Planforslaget medfører at bredden øker til 40 meter. Det betyr 40 meter betong og asfalt som effektivt separerer boområdene på strekningen. Dette er ikke nødvendig.

Jeg la i høst frem skisser og forslag i Akersposten til alternativ transport i åsen. Planen er å bruke Holmenkollbanens trase til bane for batterielektriske leddbusser, og å legge en bred og opplevelsesrik gang- og sykkelvei over banen. Anlegget bygges helt ut i massiv-tre med strøkstilpasset arkitektur. Planter, trær og busker medfører at anlegget etter hvert vil få karakteren av et hagelandskap. Resultatet blir trygg skoleadkomst for barna, og en enkel mulighet for sykkel- gangforbindelser mellom boområdene på begge sider av banen.

Les Husebyes forslag: «Et alternativt transportsystem i åsen»

I stedet for stål og betong, er mitt transportanlegg bygget av fornybare materialer. Det inviterer til gode opplevelser for brukerne. Hagelandskapet innbygget i banen vil oppmuntre fugler og innsekter til besøk.

Mitt prosjekt for ny transport i åsen er bygget på et ønske om å vise motstand mot en omfattende endring av våre kjente og kjære bo- landskapsområder langs Holmenkollbanen.

Eystein F. Husebye

Les også:

El-busser og sykler i tunnel fra Skøyen til Tryvann

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...