Akersposten

«Med Raymond Johansen ved roret vil det aldri bli bygget en tunnel»

Per-Trygve Hoff (innfelt) om Røatunnel: «Byrådet har nå, to år etter at de sa det skulle bruke millioner på å utrede både kort og lang tunnel, kommet til at de heller vil velge konsept selv. De har lovet å komme med sitt forslag neste år, men det er ingen grunn til å holde pusten i spenning.»

«Nye boliger og flere innbyggere stiller nye krav til både kollektivtilbudet og til gjennomgangstrafikken. Både Røa, Vinderen og Slemdal har velfungerende kollektivtilbud med både T-bane og buss, men alle stedene sliter med biltrafikken,» skriver Per-Trygve Hoff (H).

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 11.12.2020 kl 15:33

Det er ikke mange uker siden mange nye butikker åpnet dørene på Røa Torg. Flere skal det bli, og nå flytter folk inn i de nye leilighetene i Tore Hals Mejdells vei ved torget. Røa er, sammen med Vinderen og Slemdal, i ferd med å bli et av de store, tette og moderne bydelssentre og boligområdene i Oslo vest. Store utbyggingsprosjekter er gjennomført, og nye betydelige prosjekter ligger til behandling.

Nye boliger og flere innbyggere stiller nye krav til både kollektivtilbudet og til gjennomgangstrafikken. Både Røa, Vinderen og Slemdal har velfungerende kollektivtilbud med både T-bane og buss, men alle stedene sliter med biltrafikken. På Slemdal og Vinderen må som kjent alle kjøretøyer stanse når bommene går ned fordi det kommer et T-banetog. Løsningen har gått ut på dato for mange år siden.

På Røa er gjennomgangstrafikken et betydelig miljøproblem. Sist Oslopakke 3, den store samarbeidsavtalen om utvikling og finansiering av samferdselsløsninger i regionen, ble reforhandlet, var det bare Høyre som forsvarte og fikk inn Røatunnelen i avtalen.

Senere er det godt dokumentert at byrådet ikke har løftet en finger for å følge opp avtalen de selv har undertegnet på. Tvert imot har de gjort alt for å trenere og stanse prosjektet. Byrådet har nå, to år etter at de sa det skulle bruke millioner på å utrede både kort og lang tunnel, kommet til at de heller vil velge konsept selv. De har lovet å komme med sitt forslag neste år, men det er ingen grunn til å holde pusten i spenning. Med Raymond Johansen ved roret vil det aldri bli bygget en tunnel.

I forbindelse med at Oslo kommunes budsjett ble vedtatt 9.desember foreslo Høyre at byrådet skulle velge tunnelløsning nå, slik at byggestart kunne skje i 2022. Vi foreslo også at byrådet skulle starte arbeidet med å oppgradere T-banestasjonene på Slemdal og Vinderen til planfrie kryss, samtidig med bygging av nye Diakonhjemmet stasjon. Dessverre fikk ingen av forslagene flertall.

Jeg hører noen av og til hevder at Høyre ikke kjempet sterkt nok for Røatunnelen mens vi satt med makten. Det er en kunnskapsløs påstand. Det offentlige har aldri råd til å bygge alt på én gang, og tunnelen var uansett ikke planlagt bygget før omtrent på denne tiden.

I perioden vi styrte, ble betydelige samferdselssatsing gjennomført, herunder T-baneringen og Lørenbanen, samtidig som både Holmenkollbanen og Kolsåsbanen ble rehabilitert til metrostandard. Det ble bygget veitunnel mellom Sinsen og Økern, Tåsentunnelen kom på plass, og arbeidet med å legge E18 gjennom Oslo i tunnel ble ferdigstilt, for å nevne noe.

De nye trikkene vi nå får, tok vi initiativ til. Etter fem å med det rødgrønne byrådet venter vi fremdeles på bygging av Fornebubanen.

Det spiller en rolle hvem som bestemmer – og hvem som styrer.

Per-Trygve Hoff
Høyres bystyregruppe/byutviklingsutvalget

LES OGSÅ: Et lite lysglimt i mørket for Røatunnel

Følg Akersposten på Facebook

Byrådet har nå, to år etter at de sa det skulle bruke millioner på å utrede både kort og lang tunnel, kommet til at de heller vil velge konsept selv. De har lovet å komme med sitt forslag neste år, men det er ingen grunn til å holde pusten i spenning

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...