ANNONSE
Annonse

- Lang Røa-tunnel er eneste alternativ

LANG TUNNEL: Dette er det eneste alternativet mener Eirik Lae Solberg. Foto: Vidar Bakken

Byrådet vil utrede to alternativer for Røatunnel. Eirik Lae Solberg mener at nå får det være nok.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 25.10.2018 kl 10:34

ANNONSE
Annonse

RØA: Onsdag denne uken står Røa-tunnel igjen på sakskartet i bystyret. I den anledning fremmer byrådet en sak hvor bystyret blir bedt om å slutte seg til at det skal utredes to alternativer, både kort og lang tunnel. Deretter skal valget av tunnelløsning tas.

Unødvendig

- Det er helt unødvendig, da det er åpenbart hvilken løsning som er best. Lang tunnel er eneste alternativ når kostnadsforskjellene mellom de to alternativene er minimale, samtidig som vi vet at vi sparer beboere for unødvendige påkjenninger gjennom at færre eiendommer blir berørt med lang tunnel, sier leder av Samferdsels- og miljøkomiteen, Eirik Lae Solberg (H).

I juli sa byråd Lan Marie Berg til Akersposten blant annet: Vi er bekymret for at mange hus på Røa vil måtte rives. Vi ønsker å ta vare på småhusbebyggelsen i byen, også på Røa, og derfor foreslår vi for bystyret at to alternativer blir med videre i forprosjektet.

Les også: Kort eller lang Røatunnel?

Dyrere med kort tunnel

Kort tunnel er kostnadsberegnet til 650 millioner kroner, mens lang tunnel er kostnadsberegnet til 710 millioner. Det anslås at det vil være nødvendig å rive 10-12 boliger for å realisere kort tunnel og tre boliger for å realisere lang tunnel. Kostnader for erverv av disse boligene er ikke beregnet.

- Det er jo opplagt at man nå kan velge lang tunnel, uten å måtte utrede videre med to alternativer. Det forsinker prosessen ytterligere. I tillegg kan kort tunnel faktisk bli dyrere enn lang tunnel, når man vet at 10-12 boliger skal erverves gjennom dette alternativet. Saken skal opp i bystyret onsdag 24. oktober. Da håper jeg bystyret foretar konseptvalget og vedtar lang tunnel, i stedet for ny utsettelse, slik at vi kan overholde fristen med å komme i gang med miljøtunnelen i 2020, sier Lae Solberg.

Les også: Røatunnel-start i 2020

Han viser til at det har vært mange forsinkelser i dette prosjektet.

- Det virker som byrådet leter etter unnskyldninger for å utsette realiseringen av tunnel på Røa. Høyre vil ikke godta flere utsettelser og for Høyre kommer det til å bli en valgkampsak å få realisert lang tunnel, om dette trekker i langdrag, sier Lae Solberg.

Les også:

Lanserer fremtidens boløsning for godt voksne

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse