Akersposten Media

Akersposten

Korona-fritt rekordår

Bussen var det hotteste kollektive fremkomstmiddelet i Oslo i 2019. Arkivfoto

Antallet kollektivreiser nådde et høydepunkt i Oslo i 2019. Bruken økte med nesten tre prosent fra året før, og det var buss som ble benyttet mest.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 23.04.2020 kl 09:13

OSLO: Tallene for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus i 2019 er klare. Det foreløpig siste korona-frie året ble et rekordår – i sterk kontrast til hvordan bruken av kollektivtrafikken har rast i løpet av mars og april 2020. Nå går Ruter ut og fraråder bruk av buss, trikk og bane om det ikke er strengt nødvendig. Slik var det ikke i fjor.

Her er pressemeldingen fra Ruter:

398 millioner i 2019

Totalt var det 398 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2019, en økning på tre prosent sammenliknet med 2018. I Oslo var veksten i 2019 på 2,8 prosent, og i Akershus var det en trafikkvekst på 3,4 prosent.

Som i 2018, er det også i 2019 bussene som transporterer flest passasjerer, med 180 millioner påstigninger. Deretter kommer T-banen med 119 millioner påstigninger, og trikken med 53 millioner.

Kollektivandelen av motoriserte reiser var i 2019 på 39,4 prosent, som indikerer at trenden fortsetter med at kollektivtrafikken styrker seg sammenlignet med bilen. I 2018 var kollektivandelen 38 prosent.

Det har i 2019 blitt innført nye bomsnitt, og det har vært en del avvikstrafikk på grunn av oppgraderingsarbeid. Det har gitt utfordrende fremkommelighet flere steder, som har gitt forsinkelser. Til tross for dette gir 74 prosent av befolkningen i Ruters område uttrykk for at de er tilfredse med kollektivtilbudet. Befolkningens tilfredshet er dermed stabil, sammenlignet med 2018.

Fortsatt god befolkningstilfredshet kan ha sammenheng med flere ruteendringer i 2019, som har gitt økning i kapasitet og frekvens på busstilbudet. Innfasingen av 109 nye elektriske busser i Oslo og på Nedre Romerike med tilhørende infrastruktur for lading på bussanleggene, var også en positiv milepæl. Det samme var ombyggingen av nesoddbåtene til elektrisk drift.

Mer kjøring, mindre utslipp

Innen utgangen av året skal ikke kollektivtransporten ha noen CO2-utslipp, da det kun skal benyttes fornybar energi eller elektrisitet fra 2021. I 2019 ble fornybarandelen 64 prosent, en økning på seks prosent fra 2018.

I forbindelse med oppstart av nye busskontrakter på Romerike sommeren 2019, ble det satt inn elbusser og busser med EURO VI-motor eller tilsvarende og kun fornybar energi på tanken. Målet om fossilfri drift er dermed allerede oppfylt på Romerike.

Ruters kollektivtilbud ble utvidet i 2019, så det ble totalt kjørt flere kilometer enn året før. Til tross for det gikk likevel CO2-utslippene fra kollektivtransporten ned med 7110 tonn. Denne reduksjonen tilsvarer utslippene fra 4400 dieselbiler.

I 2028 skal all kollektivtransport være utslippsfri, og ved utgangen av 2019 var nærmere 42 prosent av andelen kjørte kilometer, gjort med elektriske transportmidler.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...