– Jeg håper den kommer, men jeg tror det ikke

Kristina Haakonsen og Henrik Aannestad tester ut sitt kommende nabolag på Røa denne lørdagen og kommer i prat med Høyres Eirik Lae Solberg om Røatunnel. Foto: Fredrik Eckhoff
Det sier den kommende Røa-beboeren Henrik Aannestad på spørsmålet «alle» var opptatt av på Røa lørdag: «Når kommer Røatunnelen?»
Publisert: 18.06.2019 kl 14:30
Sist oppdatert: 19.06.2019 kl 09:02
RØA: – Jeg trodde Røatunnelen var en kamp som var vunnet, sier Høyres byrådslederkandidat, Eirik Lae Solberg. Lørdag sto han på fortauet utenfor Røa Senter og pratet med Røa-folk, og han var ikke den eneste fremtredende Høyre-politikeren som hadde tatt turen dit.
Der var også digitaliseringsminister Nicolai Astrup, der var leder i bystyrets helse- og sosialkomité, James Stove Lorentzen, og bystyrepolitiker og tidligere bydelsutvalgsleder Elin Horn Galtung. Det var først og fremst ett tema de ønsket å prate om denne dagen: Røatunnel.
Hett tema
Røatunnelen har vært diskutert i mer enn 40 år, og forkjemperne for tunnel jublet da prosjektet kom med i Oslopakke 3. De siste par ukene har imidlertid tunnelen igjen blitt et omdiskutert tema, da byrådspartiene i sitt handlingsprogram for de neste fire årene kun har satt av midler til planlegging av Røatunnel. I Oslopakke 3 er det avtalefestet at tunnelen skal igangsettes og finansieres senest fra 2020.
– Når byrådspartiene skyver igangsetting og finansiering av dette prosjektet ut i det uvisse til etter 2023 en gang, er det et klart brudd på avtalen byrådspartiene også undertegnet på. Det kan vi ikke godta, sa Eirik Lae Solberg til Akersposten i forrige uke.
Håper, men tviler
På en sommerlig lørdag med markedsdag på Røa var det mange Røa-beboere ute og ruslet, og det var ikke vanskelig å få i gang samtaler om Røatunnel.
– Jeg håper den kommer, men jeg tror det ikke, sier Henrik Aannestad, som sammen Kristina Haakonsen og en liten krabat i barnevognen er i ferd med å gjøre Røa-beboere av seg.
– Vi skal flytte til Røakollen, og vi har barnehageplass her borte, sier Haakonsen og peker i retning Røa kirke. – Mye mindre trafikk hadde vært veldig positivt for oss!
– Vi heier på Røatunnel! sier de to.
– Kjempeviktig
En som har bodd på Røa en god stund, er en kvinne som helst vil kalles bare Berit.
– Jeg har bodd her siden 1978, og mye er blitt veldig bra her på Røa, men en Røatunnel er kjempeviktig for at det fortsatt skal være levelig her, sier hun.
– Man kan jo ikke sende barn hit sånn som det er her nå, sier Berit.
– Vi bare må ha den! sier Turi Holm, som bor i Røahagan, altså bare et steinkast fra Røa sentrum.
– Det er mye bedre å bruke penger på Røatunnel enn å bruke penger på å grave opp bekken i Hovseterdalen. Det kan du hilse både fra meg, min mann og resten av min familie
– Uakseptabelt
Den Høyre ønsker skal ta over byrådslederjobben etter valget til høsten, Eirik Lae Solberg, har vært på Røa en rekke ganger og sagt klart i fra at han ikke har gitt opp kampen for Røatunnel.
– Vi kan ikke akseptere at byrådet tar tunnelen ut av handlingsprogrammet. Det er helt uakseptabelt, sier Lae Solberg, som minner om at Oslopakke 3-avtalen er avhengig av støtte fra Høyre, ettersom byrådspartiene ikke har støtte fra Rødt her. Heller ikke Frp gir sin støtte til Oslopakke 3.
Lae Solberg minner om at en Røatunnel ikke skal lages for å øke kapasiteten til biltrafikk.
– Røatunnelen blir bygget for å få trafikk, støy og forurensing vekk fra Røa og skape et mye triveligere Røa sentrum. Dette er ikke et prosjekt for å øke kapasiteten for bilene. Du kan si at dette er Røas svar på Vålerengatunnelen. Den her gitt et helt annen nærmiljø på Vålerenga. Det samme ønsker vi å oppnå her på Røa, sier han.
Engasjert, lokal minister
Digitaliseringsminister Nicolai Astrup har vokst opp på Bogstad og forteller at han har hørt om Røatunnelen fra han var barn.
– Det er på høy tid at den blir realisert. Vi hadde en forpliktende plan, og nå opplever vi at byrådet skyver på den. Hvis de vil det, må de komme til oss og forhandle, sier Astrup.
– Røa har utviklet seg mye siden jeg var barn her, og en tunnel vil løfte Røa, sier han.
– Jeg ser at vi i Høyre blir beskyldt for å sette vei foran kollektiv, sykkel og gange, men vi har investert i kollektivtrafikken. Det må uansett være en balanse, sier han.
Ingen kommentar?
Akersposten ønsket å få en kommentar fra samferdselsbyråd Arild Hermstad. Vi tok kontakt med en av hans byrådssekretærer mandag formiddag og fikk melding tilbake om å sende sms. Melding med spørsmål om når byråden ser for seg at det blir byggestart for Røatunnel, ble sendt. Tirsdag morgen minnet vi om mandagens spørsmål, men det er ikke kommet noe svar på våre henvendelser.