«Ikke kast barnet ut med drikkevannet – finn alternativer»

Sollerudstranda tenkt i fremtiden med lekterhavn og riggområde om dagens planer blir vedtatt. Bildet er arrangert av aksjonsgruppen.
Kampen mot å ofre Sollerudstranda på drikkevannets alter forsetter, nå også med representanter fra skole og ungdomsråd.
Publisert: 01.07.2019 kl 15:45
Sist oppdatert: 02.07.2019 kl 11:40
Alternative løsninger som innebærer innsparing av tid, penger og belastninger på Sollerudstranda må foreligge før saken kommer til politisk behandling. Ofring av Sollerudstranda betyr å kaste barnet ut med drikkevannet i svært mange år framover. Oslo må ha en reserveløsning for drikkevann senest i januar 2028. Det er helt nødvendig, og det haster; Mattilsynet truer med dagbøter om ikke fristen overholdes. Tidspresset øker sannsynligheten for mangel på alternativer, og for dårlig utredede løsninger som kan få tunge konsekvenser på sikt.
Les også: Nå står kampen om Sollerudstranda
Folkemøtet om Husebyskogen 14. mai viste at ingen av de politiske partiene var enige i Vann og avløpsetatens (VAV) plassering av driftsbygning midt i skogen. Det er også viktig informasjon for VAV at heller ingen av de politiske partiene på møtet ønsket Sollerudtunnel, masseuttak og lekterhavn på den viktige badestranden og friområdet Sollerudstranda. Men mens politikere både i bydelene og i rådhuset vil ha gode alternativer til langvarig masseuttak Sollerudstranda, har Vann og avløpsetaten lagt til side et viktig alternativ for Sollerudstranda uten grundig faglig utredning.
Innlegget fortsetter under bildene

DAGENS BRUK: Sollerudstranda er et populært område for byens befolkning. I følge planforslaget vil området som er avbildet bli riggområde og lekterhavn. Foto: privat
Fra rentvannstunnel til massetransport:
Planforslaget fra Vann- og avløpsetaten (VAV)/Multiconsult innebærer sprenging av en 3,3 km lang tunnel til 200 millioner kroner ned til Sollerudstranda for å transportere ut vann og stein fra fjellhallen på Huseby. Mens tunnelen drives, vil ca 8500 lastebiler med stein kjøre over stranda. Etterpå vil steinmasser fraktes gjennom tunnelen og bort, ved en nyetablert lekterhavn midt i badeområdet. Den planlagte Sollerudtunnelen startet som en «rentvannstunnel» for overløp fra Huseby i VAV-dokumenter i november 2018, men innen planforslaget ble sendt på høring i februar var den blitt en «masseuttakstunnel» som skulle løse Huseby VBA sine miljøutfordringer.
Oslo står overfor en lang rekke tunnelprosjekter i årene som kommer, og en varig utfordring for byen vil være massetransporten. Først foreslått av Fornebubanen, nå foreslått av VAV – blir Sollerudstranda etablert som fast lekterhavn for en lang rekke prosjekter framover? Massetransport med lekter virker forlokkende, men planer for rensing og sortering av sprengtråd, egnede og uegnede masser, planer for miljøsikker deponering og planer for trygt, miljøvennlig gjenbruk må være på plass FØR vedtak om 3 kilometer med ekstratunnel fattes og første spadetak tas. Usikkerheten i Sollerudprosjektet er svimlende. Kanskje trenger Oslo en varig løsning med lekterhavn til massetransport på egnet sted, men det stedet er ikke en av byens lett tilgjengelige friområder og badestrender.
Sollerudtunnelen skal etter planen passere fra Sollerud til Sollerudstranda over og under både toget, Fornebubanens og BaneNORs planlagte tunnelløp, samt E18 som nå dundrer gjennom bydelen. Etablering av tunnelen bare 4 meter under E18 medfører at motorveien i all fremtid blir låst til å ligge der den ligger – ingen framtidig tunnel- eller kulvertløsning er lenger mulig på Vækerø.
Følg aksjonen "Redd Sollerudstranda" på Facebook
Alternativer før politisk behandling:
Før bystyret behandler saken i fjerde kvartal 2019 må man ha grunnlag for beslutninger og valg mellom alternativer. Kan vann slippes ut i Lysakerelven slik det opprinnelige forslaget var? Denne løsningen støttes av Naturvernforbundet og Lysakervassdragets venner. Utredninger av negative miljøkonsekvenser ved utslipp av rent Husebyvann i Lysakerfjorden utenfor Lysakerelvas utløp fastslår at også dette krever tilstrekkelig rensing av vannet for å sikre laksen mot mulig smitte av lakselus fra Holsfjorden. Hvorfor utreder ikke VAV videre en løsning med utslippsledning rett til Lysakerelva med et ekstra rensepunkt? Det er en langt billigere og raskere løsning enn å drive en 3,3 km lang tunnel for vannutslipp, som heller ikke låser framtidige veiløsninger.
Kan massetransport fra Husebyanlegget med lastebil til Ring 3 ved Smestad Gjenbruksstasjon, hente inspirasjon fra Statnetts massetransport og fossilfrie anleggsarbeid samme sted? Hvilket arbeid gjøres for å gjøre trafikkavviklingen der så smidig som mulig slik at beboere skjermes? Massetransport uten Sollerudtunnelen trenger ikke innebære økt trafikk på Røa og i Sørkedalsveien, men gode løsninger må komme på bordet.
Erfaringen fra i vår har vist at VAV ikke utreder alternativer til sine foretrukne løsninger, før de opplever politisk press om å gjøre det. Det finnes løsninger innenfor planområdet som gir besparelser i tid, penger OG friområder. Men slike løsninger må foreligge før saken kommer til politisk behandling fordi tidspresset er stort. Hvis ikke kan Sollerudstranda likevel måtte bli ofret, og barnet blir kastet ut med drikkevannet.
Kristinn Hegna og Lisbet Natland for Aksjonsgruppen Redd Sollerudstranda
Ingrid Stål, Lilleaker FAU
Aina Govil Lie, Ullern Ungdomsråd
Les også: