Hvordan ta seg fram om vinteren? Hvor skal man parkere? Fornøyd med brøytingen?

Møt opp på Ullern kultursenter, Stoppestedet, mandag 25. mars klokken 12 og fortell divisjonsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten om hvordan du synes snøryddingen var i vinter og diskuter parkering med ham.

Disse og mange andre vinterlige spørsmål skal diskuteres på Ullern kultursenter mandag.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

LILLEAKER: Mandag 25. mars kan du komme på Ullern kultursenter klokken 12 og fortelle hva du mener bør gjøres for at Oslo skal være brukervennlig. Hvordan skal vi ta oss fram om vinteren? er ett av mange spørsmål som vil bli tatt opp. Er brøytingen god nok og hvor skal vi parkere, er andre temaer som skal diskuteres.

– Ja, jeg vil gjerne høre hvordan folk opplever byen, sier Rune Gjøs, divisjonsdirektør for Mobilitetsdivisjonen i Bymiljøetaten i Oslo kommune, til Akersposten.

– Du må regne med at folk har sterke meninger om snø, framkommelighet og parkering.

– Det er ved å snakke med brukerne av byen, at vi kan gjøre forbedringer, sier Gjøs. Han understreker at dialog er viktig og en forutsetning for at Bymiljøetaten kan gjøre en best mulig jobb.

Forventninger

Norge er et vinterland. Snøen laver ned. Et hvitt teppe legger seg over hovedstaden. Brøytemannskap skal flytte vekk det som lander på gater og fortau. All snø kan ikke fjernes med en gang. Det tar tid. Hvilke forventninger kan du og jeg ha?

– Har folk for store forventninger?

– Jeg vet ikke det, men folk har forventninger til oss. Det er bra!

Snørydding går etter et visst system.

– Først og fremst må vi sørge for at kollektivtrafikk, nyttetrafikkk, renovasjon og nødetater kan komme fram. De mindre veiene og boliggater tas til sist.

Det er stor forskjell på forventningene i gode, gamle dager og nå.

– Det betyr ikke at det var bedre før. Dagens maskiner gjør ryddejobben mye mer effektivt, men det er også en del utfordringer.

– Hva med å fortelle folk hva slags forventninger som er realistisk å ha?

– Vi bør nok bli bedre på å fortelle om hva som er mulig og hvorfor. Ut fra det vi sier at folk kan forvente, må vi levere. Så enkelt er det.

– Hva skal folk gjøre når en synes at ryddingen ikke fungerer?

– Kontakt oss. Meld fra. Vi får ikke rettet opp feil hvis vi ikke får vite om det. Bruk https://www.bymelding.no/ til å melde fra om feil og mangler. Meldinger her går rett til våre entreprenører.

Fortauene en utfordring

– Fortauene er en utfordring. Hvorfor blir ikke de saltet?

– Deler av fortausnettet vårt blir saltet, men det er stor forskjell på effekten av salt på fortau og på gater og veier. Salt har ikke så stor effekt på fortauene, sier Gjøs. Derfor blir fortauene som oftest ryddet for snø og deretter strødd.

– Strør dere nok?

– Vi håper det. Når snøen forsvinner og vi går i gang med vårrengjøringen, får vi høre at vi har brukt en god del strø i løpet av vinteren.

Mange opplever at det å gå på fortauene er som å bevege seg på skråplanet – ikke særlig behagelig og vanskelig – for ikke å si umulig – med rullator.

– Snøkantene kan være en stor utfordring.

– Ja, jeg vet, sier Gjøs, og legger til at snø blir kjørt bort for å gjøre det lettere å komme fram.

Bilfritt og parkering

Oslo-politikerne satser mye på å få redusert biltrafikken i hovedstaden – og lykkes med det. Luftkvaliteten er blitt bedre. En metode for å få dette til, er å fjerne parkeringsplasser. Det kommer færre biler inn til sentrum. Folk skal reise gå, sykle og reise kollektivt. Tall viser at det er stor økning i både sykkel og kollektivtrafikken. Og Oslofolk går mye sammenlignet med andre byer, både i Norge og resten av verden

– Hvor parkeringsplassene skal være og ikke, og hvilke som skal fjernes, vurderes i etatens ulike prosjekter for bedre kollektivtrafikk og fler sykkelveier, sier Rune Gjøs. Etaten gjennomfører også beboerparkering, men det er bydelen som avgjør om de ønsker dette i sin bydel.

– Parkeringsplasser til handikappede prøver vi å rydde så fort som mulig etter snøfall.

Måking og bortkjøring av snø er en del av den generelle snøryddingen vinterstid.

– Vi rydder ikke parkeringsplasser spesifikt – bortsett fra handikapplassene.

Det er politikerne, som legger premissene for hva han og hans mannskap kan og skal gjøre. De vi velger til å sitte i bystyret og i bydelsutvalgene, legger føringene for hva som skal gjøres. Det skjer ved bruk av vedtak og de økonomiske rammer som settes.

Det er politikernes ansvar å skape en inkluderende by hvor luften folk puster inn, ikke skal være helsefarlig. Det er også deres ansvar å legge til rette for at alle innbyggerne kan komme seg fram og være brukere av byen og motvirke isolasjon og ensomhet.

Faktaboks

MandagsSTOPPEN

La din stemme bli hørt!

Bydelen oppfordrer innbyggerne til å delta på møtene på MandagsSTOPPEN på Ullern kultursenter. Denne møteserien er et samarbeidsprosjekt mellom bydelen og Ullern kultursenter og faller inn under punktene samfunnsdeltakelse, kommunikasjon og medvirkning, som er en del av opplegget i «Aldersvennlig bydel».

Ullern kultursenter er møteplassen for dem over 60 år.

25. MARS KL. 12:
RUNE GJØS

Divisjonsdirektør for Mobilitetsdivisjonen i Bymiljøetaten i Oslo kommune

Hvordan ta seg fram om vinteren?
Brøyting, strøing og parkering.

8. APRIL KL. 12:
BENTE OTTO

Avd. dir. for helse og mestring i Bydel Ullern

Hør om tilbudene i bydelen.
Fortell hva du trenger i din hverdag.
Hjelp henne med å lage gode tilbud.

Bydelen vil høre din mening.
Bydelens nye slagord er at den skal være skapende og inkluderende

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...