ANNONSE
Annonse
Akersposten

– Hvor skal gjester parkere når all parkering forsvinner i veien?

Når fortauet utvides på venstre side, vil det antakelig ikke bli plass til å kunne parkere på høyre side. Foto: Fredrik Eckhoff

– Jeg ville aldri flyttet hit hvis jeg hadde visst dette, sier styreleder i Aslak Hage boligsameie, Stein Fønstelien. Han ser mørkt på løsningen med å forby all parkering i Aslakveien.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 01.02.2019 kl 14:23

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

RØA: Når det nye og bredere fortauet står ferdig i Aslakveien, fra krysset ved Ostadalsveien og opp til toppen, forsvinner muligheten for å parkere langs veien. Nyheten tas i mot med frustrasjon hos mange beboere i veien.

Bredere fortau tar av veibanen

I en epost til Fønstelien skriver OBOS Prosjekt, som står bak byggeprosjektet Røakollen i Aslakveien, at det vil bli etablert «et bredere fortau som vi ble pålagt av Bymiljøetaten (BYM) i forbindelse med søknadsprosessen av nybyggene.

Det fortsetter: «I forhold til opprinnelig bredde på vei og fortau til sammen vil ikke det endres, men det som endres er at fortauet tar deler av tidligere kjørebane som medfører at den blir smalere. Konsekvensen er at BYM har valgt å ikke tillate parkering i Aslakveien. Altså svar på punkt 2 er at det blir ingen gateparkering dessverre.»

I dag er det lov å parkere langs den ene siden av Aslakveien, der det ikke er fortau. For tiden er riktignok parkeringen begrenset til området utenfor det lange næringsbygget i Aslakveien 14, da veien lenger opp er preget av byggingen av blokkene i Røakollen.

Aslak Hage boligsameie i Aslakveien 16 har ingen gjesteparkeringsplasser, og det legges det heller ikke opp til når 360 leiligheter står ferdige lenger opp i veien. Parkering i veien blir det ikke lenger plass til. Foto: Fredrik Eckhoff

Frustrert beboer

Den første som tok kontakt med Akersposten, er en beboer i Aslak Hage i Aslakveien 16, Ragnhild Hypher. Hun forteller at hun er bekymret for hvordan det blir når parkeringsmulighetene forsvinner i veien.

– Hvor skal gjestene parkere når all parkering forsvinner i veien? spør Hypher.

– Dette er en vei med primært boligblokker – og mange av dem er uten egen parkering og uten gjesteparkering, påpeker Hypher. – Hvordan de uten garasjeplass nå skal komme seg rundt med bil, enn si hvordan våre gjester skal forholde seg, er det visst ingen som bekymrer seg for i Bymiljøetaten.

Hypher forteller at hun er en eldre dame, og at hun er bekymret for at folk skal bli isolert hvis besøkende ikke skal kunne finne parkeringsmuligheter i nærheten.

– Det er ofte folk som skal på besøk til meg, ikke finner et sted å parkere. Det blir verre nå. Dette kan isolere folk, gjøre at folk kommer mindre på besøk til hverandre, sier hun og påpeker at dette området ligger et godt stykke unna t-banestasjon og at 46-bussen ikke kjører til Røa.

Fortvilet styreleder

Styreleder i Aslak Hage boligsameie, Stein Fønstelien, kan fortelle at det store sameiet i Aslakveien 16 ikke har en eneste gjesteparkeringsplass. Leilighetene har hver sin parkeringsplass i garasje, men skal de ha besøk, er det gateparkering som gjelder.

I Aslakveien, til høyre på bildet, blir det parkering forbudt når nytt fortau står klart. I Ostadalsveien til venstre på bildet er det allerede parkering forbudt.

Han ser for seg at fjerningen av parkering langs veien kan bidra til å isolere mennesker, ikke minst eldre. Han påpeker at det vil bli langt til nærmeste mulighet for å parkere bilen. Den nærmeste veien, Porfyrveien, er en kort veistubb, som gjerne er fylt med biler fordi mange av beboerne der ikke har garasjeplass.

– Er det mulig for dere å opprette gjesteparkeringsplasser inne på eget område i Aslakveien 16?

– Muligheten for det, er nok ikke til stede, sier Fønstelien. Han tror neppe noen etat vil godkjenne at gressplenen mot Mærradalen vil bli gjort om til parkeringsplasser.

– Våre bygg ble satt opp i 2005, og da var vel det med gateparkering ganske opplagt, kan jeg tenke meg. Utbyggere minimaliserer parkeringsplasser for å få mest mulig boligplass. Det ble godkjent den gangen. Der må det ligge en forpliktelse, sier han.

Har forslag til løsning

Fønstelien har imidlertid et forslag til hvordan det skal være mulig å beholde en del av gateparkeringen selv om fortauet blir bredere. Han peker for eksempel på kanten langs Aslakveien 14.

– Her kan det eksproprieres litt inn mot Aslakveien 14. Det skal ikke mye til, og det er plass til det, mener han.

Føler seg lurt

Fønstelien sier han har fått en rekke tilbakemeldinger fra sameiets beboere etter at nyheten om parkeringskuttet ble kjent. Selv sier han at han føler seg lurt og ville tenkt seg om to ganger før han hadde kjøpt leilighet her igjen.

– Jeg er ganske sikker på at dette blir så upraktisk at det kan påvirke interessen for å flytte til dette stedet. Jeg tror verdien på leilighetene vil gå ned, sier han.

– Jeg ville aldri flyttet hit hvis jeg hadde visst dette. Jeg føler meg lurt, ja, sier Fønstelien, som forteller at han kjøpte leiligheten da sameiet var nytt i 2005, og at han selv har bodd her siden 2010.

– Nå oppfordrer jeg folk som reagerer, til å ta kontakt med både politikere og Bymiljøetaten, sier han og forteller at han har sendt klage til etaten selv.

Røakollen: – Ikke gjesteplasser

Røakollen i Aslakveien 20 er midt i byggeprosessen, noe som setter sitt preg på Aslakveien for tiden. Det er når dette prosjektet, som består av 360 leiligheter, står ferdig, at fortauet skal utvides til tre meters bredde.

Prosjektsjef for Aslakveien 20 i OBOS Prosjekt, Ida Strøm, bekrefter overfor Akersposten at det er et krav i rekkefølgebestemmelsene at fortauet skal utvides til tre meter. Hun tar et lite forbehold når det gjelder den delen av fortauet som ligger nederst i svingen mot Ostadalsveien. Her skal det ikke være helt avgjort om det blir tre meter bredt fortau.

– Fortauet vil ta mer av veibanen, og det vil antakeligvis ikke bli plass til parkering i Aslakveien, sier Strøm.

– Kommer dere i Røakollen-prosjektet til å lage gjesteparkeringsplasser?

– Vi selger parkeringsplassene våre til dem som kjøper boliger. Vi legger i utgangspunktet ikke opp til gjesteplasser, sier hun.

– Hva med for eksempel når Hjemmetjenesten skal besøke en av Røakollens beboere? Hvor kan de parkere?

– Da må de eventuelt bruke parkeringsplassen til beboeren, sier hun.

Ved behov for gjesteparkering viser Strøm til at det må parkeres i naboveier.

De to veiene nærmest er Porfyrveien og Ostadalsveien. I sistnevnte er det parkering forbudt.