ANNONSE
Annonse

Hva er egentlig galt med bommene på Lilleaker?

MANDAG ETTERMIDDAG: Blant bilister, gående og syklende var det stor forvirring da alle lys blinket rødt med bommene oppe. Forsiktig sagt, det er ikke første gang. Foto: Vidar Bakken

Bommene flyr opp og ned, mens varsellysene skifter farge vilkårlig. Bilister og andre veifarende skjønner lite. Et eller annet er riv ruskende galt med bomanlegget på Lilleaker.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 01.08.2018 kl 13:15

ANNONSE
Annonse

LILLEAKER: OBS. Bomanlegg ute av drift. Kjør forsiktig. Dette skiltet kommer stadig opp ved bomanlegget på Lilleaker og mellom hver gang ser det ut som dette kommer opp etter en «hendelse». Dette er også noe vi får stadige henvendelser om til redaksjonen.

Uttallige varianter

Denne journalist, som kjører denne veien regelmessig, har opplevd at bommene plutselig har gått ned uten at det blir varslet med rødt lys. Senest i går ettermiddag (mandag) sto jeg i en langsomtkjørende kø i Lilleakerveien, litt forundret i og med liten trafikk for øvrig. Forklaringen var et bomanlegg med blinkede rødt lys og alle bommer stående oppe. Det var svært forsiktig passering av trikkelinjen og flere respekterte det røde lyset lenge før de passerte. En annen gang sto tre bommer oppe og en halvveis oppe, mens det blinket rødt. En av flere varianter er at bommene står oppe uten lyssignal som virker.

Saken fortsetter under bildene

HVORFOR LANG KØ? Svaret lå lenger fremme, med bilister som forsiktig kjørte over trikkelinjen mot røde lys. Foto: Vidar Bakken

Det samme svaret

Allerede for mer enn to år siden stilte Akersposten spørsmål til Sporveien om hvorfor bomanlegget på Lilleaker fungerte så dårlig og om når det ville komme nytt bomanlegg. Da fikk vi som svar at det var forventet nytt bomanlegg året etter og at anlegget fra 1994 hadde problemer på grunn av at det var utdatert og problemer med deler til anlegget. Det er på tide å gjenta spørsmålene overfor Sporveien.

Les også: 2016: Hvorfor blir ikke planovergangen sikret?

- Det er gjort feilsøk i dag og vi har funnet ut hva som er galt. Det er bestilt deler og disse vil bli skiftet så snart vi får dem. Fremdeles er det slik at vi sliter med å få tak i deler til de gamle anleggene. Bomanlegget er nå stabilisert. Når bommene står oppe med blinkende gult lys, er førerne av trikkene oppmerksomme og passerer med lav hastighet, sier pressekontakt i Sporveien, Jan Rustad.

Les også: «Mens vi venter på en gammel danske»

PÅ VEI OPP ELLER NED? Ikke godt å vite hvor den ene bommen er på vei, med blinkende rødt lys i lengre tid. Foto: Fredrik Eckhoff

Før nyttår

- Men hvorfor blir ikke dette anlegget skiftet ut nå? Det har gått mer enn to år siden vi snakket om dette først gang.

- Vi har installert et nytt anlegg på Abbediengen, av den typen som skal installeres gjennomgående på linje 13 og Ekebergbanen. Dette er nå ferdig testet og prosessen går videre i forhold til en utskifting av de øvrige anleggene. Det er en tidkrevende prosess. Anlegget er konstruert i forhold til forskriftene i Jernbaneloven. Der har vi utfordringer med nabolaget, i forbindelse med en varseltone som flere reagerer på. Vi forsøker å få jenket dette til ut fra et ønske om å tilfredsstille flest mulig, men det er som sagt tidkrevende. Vi håper at vi kan starte installering av nye anlegg på forstadsbanene for trikken før nyttår, sier Rustad.

Les også: Strømbrudd ga trikkestopp i krysset på Lilleaker

-Vil Lilleaker bli prioritert som en av de første?

- Det er vanskelig å si noe sikkert om det. Vi har for øvrig noen av de samme problemene med anlegget på Hoff i ditt nærområde. I og med at Lilleaker har et anlegg med stor trafikk, vil jeg tro at det vil komme høyt opp i bunken, sier Rustad.

Les også:

«Nå er det blitt ubehagelig å kjøre bil i Vækerøveien»

Følg Akersposten på Facebook

ANNONSE
Annonse