Høyre imot planlagt sykkelvei – alle andre er for

NY RUTE: Høyres Yngvar A. Husebye forsøkte å overbevise de andre partiene om at for eksempel Risalléen (blå markering) er et bedre og billigere alternativ enn Slemdalsveien (grønn markering). Rød markering er planlagte blindveier. Google Maps. Foto: Vidar Bakken
Sykkelvei i Slemdalsveien skapte heftig debatt i bydelsutvalget.
Publisert: 14.12.2018 kl 17:46
Sist oppdatert: 16.12.2018 kl 16:28
VESTRE AKER: Bydel Vestre Aker skulle gi sin uttalelse til Bymiljøetatens forslag om sykkelvei i Slemdalsveien. I den anledning fremmet Høyre ved Yngvar A. Husebye et forslag som provoserte de øvrige partiene og skapte frisk debatt i BU-salen. Høyre hadde flere innsigelser og bemerkninger til planforslaget. Les forslaget, som ble vedtatt, i bunnen av saken.
Les om planforslaget her: To veier blir stengt, og grunn fra 35 eiendommer blir ervervet
Båndlegger arealer
For det første mener Høyre det er direkte uansvarlig å vedta et slikt forslag til tiltak før områdeplan for Slemdal er avklart og vedtatt. Det er svært uheldig på forhånd båndlegge sentrale arealer til sykkelvei før en samlet plan for trafikk er klarlagt. Bydelen vil peke på en alternativ løsning som vil gi trafikkmessige fordeler, blir mindre inngripende og vil være økonomisk fordelaktig sammenlignet med forslaget som er forelagt. På denne bakgrunn ber bydel Vestre Aker om at Plan- og bygningsetaten stiller forslaget i bero inntil områdeplan for Slemdal er vedtatt, heter det blant annet i forslaget.
Risalléen som alternativ
Høyre hadde flere innvendinger til Bymiljøetatens planforslag. Partiet er sterkt kritisk til omfattende ekspropriering av grunn, konsekvenser av å gjøre Heyerdahls vei og Jegerveien til blindveier med stort press på andre lokalveier og konsekvenser av at bredden på selve kjørebanen i Slemdalsveien blir halvert.
Høyre foreslår at et sykkelfelt i Risalleen bør vurderes, med direkte tilkobling i Borgenveien til ekspressykkelveien langs Ring 3.
Et slik alternativ kan gjennomføres for en brøkdel av kostnadene som vil følge av nåværende forslag, skriver Høyre i sitt forslag til uttalelse.
Høyreflertall avgjorde
Høyres forslag ble stilt opp mot Bydelsdirektørens forslag: Vestre Aker bydelsutvalg har ingen innspill til planforslaget for detaljregulering av Slemdalsveien mellom Risalléen og Ring 3 – sykkelvei med fortau.
Det ble fort klart at Arbeiderpartiet, Venstre, MDG og Terje Bjøro som uavhengig representant ikke på noen måte ville støtte Høyres forslag og som sagt ble det en frisk debatt rundt dette temaet. Det hjalp lite, da Høyre har 9 av 15 representanter i bydelsutvalget. Høyres forslag ble vedtatt med 9 mot 5 stemmer. Frps representant var ikke til stede.
Les også: Her blir Espen satt ut av julenissen Rune!
Her er forslaget som ble vedtatt i sin helhet:
Bydel Vestre Aker har flere bemerkninger og innvendinger til dette forslaget. For det første mener bydelen det er direkte uansvarlig å vedta et slikt forslag til tiltak før områdeplan for Slemdal er avklart og vedtatt. Forslaget vil legge beslag på sentrale områder i Slemdal sentrum, og medføre en uheldig fastlåsing av planalternativene i den kommende områdeplanen. Et sentralt element i områdeplanen er å finne frem til en optimal trafikkløsning. Da vil det være svært uheldig på forhånd båndlegge sentrale arealer til sykkelvei før en samlet plan for trafikk er klarlagt. Bydelen vil peke på en alternativ løsning som vil gi trafikkmessige fordeler, blir mindre inngripende og vil være økonomisk fordelaktig sammenlignet med forslaget som er forelagt. Av disse grunner ber bydel Vestre Aker om at Plan- og bygningsetaten stiller forslaget i bero inntil områdeplan for Slemdal er vedtatt. Bydelen har bemerkninger og innvendinger til forslaget som sådant. Bydel Vestre Aker mener planforslaget innebærer flere negative konsekvenser enn fordeler. Bydelen er også kritisk til at det vises til bydelens uttalelse i 2011 som en henvisning til hva bydelen mener om forslaget. Til et så omfattende forslag burde nye og oppdaterte uttalelser innhentes. Bydel Vestre Aker mener det ikke kan forsvares å ekspropriere eiendom i et så stort omfang som det her legges opp til. Bydelen er ikke enig med forslagsstiller i traséløsning fra krysset Gulleråsveien til krysning T-bane, blant annet fordi det skal utredes vendespor for T-banen i områdeplanen. Bydelen mener T-banen må legges under lokk på denne strekningen, og at traseen for Risalleen flyttes østover. På den måten løser man det farlige S-krysset, og den underdimensjonerte skolegården til Slemdal skole kan utvides noe østover. En slik løsning vil ikke være forenlig med foreliggende forslag til sykkelvei. Bydelen er negativ til forslaget om å omgjøre Heyerdahls vei og Jegerveien til blindveier. Dette vil flytte tilleggstrafikk over i trange boligveier som Ekornveien, Tennisveien, Brantenborgveien og nedre del av Trosterudveien, og i tillegg være uheldig for blant annet selskapslokalene Eckbo og Risvollen. Sett i sammenheng med mulig fortetting i Slemdalsområdet, samt allerede planlagt fortetting i området, blir presset for stort for de indre boligveiene ved et slikt forslag. Dette er boligveier som også er skoleveier, og bydelen mener de negative konsekvensene av økt trafikk ikke er tilfredsstillende vektlagt i forslaget og i risiko- og sikkerhetsanalysen. Videre er bydelen sterkt kritisk til at Slemdalsveien med dette forslaget blir halvert i bredde, noe som vil medføre betydelig kødannelse og risiko for farlige situasjoner. Et slikt forslag vil flytte gjennomgangstrafikk til øvrige veier i bydelen, som Holmenveien, Dalsveien, Holmenkollveien og Sørkedalsveien. Vinderenkrysset og Smestadkrysset er allerede overbelastet. De samlede konsekvensene av forslaget vil være sterkt negative for bydelen. Bydel Vestre Aker ønsker å legge til rette for økt sykkelbruk, og støtter intensjonen i den overordnede sykkelplanen. Dette forslaget har likevel så mange negative konsekvenser at bydelen ikke kan støtte forslaget på noe punkt. Bydel Vestre Aker mener det for enkelt konkluderes med at sykkelfelt i Slemdalsveien ikke er aktuelt. En slik løsning vil fjerne flere av de store, negative konsekvensene ved forslaget. Et alternativ som bydelen mener bør vurderes, er sykkelfelt i Risalleen med direkte tilkobling i Borgenveien til ekspressykkelveien langs Ring 3. Et slik alternativ kan gjennomføres for en brøkdel av kostnadene som vil følge av nåværende forslag. Oppsummert mener bydel Vestre Aker at hele forslaget må stilles i bero inntil områdeplan for Slemdal er klar, og at forslagsstiller må utrede en løsning med sykkelfelt istedenfor sykkelvei.