ANNONSE
Annonse

Her er rekordtallene for CC Vest

Senterleder Celine Waldjac og markedssjef Heidi J. Larsen kan notere seg for rekordtall for CC Vest i 2018. Her foran Meny som omsatte for utrolige 480 millioner, og er med det Norges største matforretning. Foto: Reidar Martinsen

CC Vest kjøpesenter noterer seg for rekordtall for 2018. Omsetningen pr. butikk er desidert størst i landet. På toppen troner Meny med 480 millioner kroner i omsetning. Total omsetning endte på 2,2 milliarder for senteret.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 16.01.2019 kl 13:48

ANNONSE
Annonse

LILLEAKER: Den nyansatte senterleder Celine Waldjac smiler fra øre til øre sammen med markedssjef Heidi J. Larsen. De kan begge konstatere at CC Vest er det kjøpesenteret i Norge som gjør det best målt i gjennomsnitt pr. butikk med en omsetning på 24 millioner kroner.

– Ja, vi har vokst med fem prosent i forhold til i fjor, mens veksten blant de 60 største kjøpesentrene i Norge ligger på bare én prisent, sier Heidi Larsen.

– Og det er vi svært godt fornøyd med, tillegger Celine Waldjac, som hadde sin første arbeidsdag for en uke siden.

– Det er klart at å få jobbe med suksessbedriften CC Vest er spennende. CC Vest har gjennomgående evnet å tilpasse seg nordmenns gryende behov, og dette skal vi fortsette med i årene som kommer. I 2019 feirer CC Vest 30 suksessrike år, og dette skal markeres, sier hun.

Totalt omsatte CC Vest i 2018 for 2,2 milliarder kroner, hvilket betyr en ren omsetningsvekst på 106 millioner kroner.

Fornøyde hos Meny

Daglig leder Jon Anders Henie hos Meny er også svært fornøyd. Han kan presentere enorme tall for sin butikk, som er Norges største matvareforretning målt i omsetning. Totalt var det 1.142.202 kunder innom butikken, og disse la igjen 480 millioner kroner. Julehandelen var som vanlig hektisk og spesielt den siste uken før jul, hvor det ble omsatt for 22.5 millioner kroner.

– Vi er veldig fornøyd med omsetningen i 2018. Julen spesielt, hvor det betydde en del at vi hadde en ganske lang juleuke med flere åpningsdager. I tillegg har vi nok også fått en effekt av at Granfosstunnelens avkjøringer igjen har vært åpne, sier Henie.

Butikksjefen har også noen andre interessante juletall. Det ble for eksempel solgt 12.6 tonn ribbe, 4.2 tonn pinnekjøtt, 2.5 tonn torsk, 943 kg rakfisk og 18000 kilo klementiner!

Polet vokser igjen

Den andre store motoren i senteret er selvsagt Vinmonopolet. Her møter vi en fornøyd butikksjef Asle Sæther.

Butikksjef Asle Sæther på Vinmonopolet satte også rekord i 2018 med 324 000 kunder innom, som totalt la igjen 240 millioner kroner og bar med seg ut 1,1 million liter vin og brennevin som er desidert mest blant utsalgene i Norge.

– Ja, vi har hatt en vekst i 2018 – faktisk den første på lenge. Det er jo etablert en rekke nye utsalg de siste årene, og det har vi fått merke. Men i 2018 endte vi med en vekst på 8 prosent i salg og endte på 1,1 million liter. Dette er 25 prosent mer enn det nest beste utsalget i Norge. Omsetningen endte på 240 millioner, og vi hadde 324.000 kunder innom her, forteller Sæther som kan bekrefte at salgstrenden med mer lyse og hvite produkter som hvitvin, musserende og champagne fortsetter.

Store forandringer

Som representant for de litt mindre butikkene møter vi Gunnar Cedergren, som driver fotobutikken Elite Foto. Han har vært med på senteret siden starten i 1989, og sier til Akersposten:

Senterleder Celine Waldjac og markedssjef Heidi J. Larsen flankerer en av nestorene på CC Vest, Gunnar Cedergren hos Elite Foto som har vært med siden suksessbedriften CC Vest ble etablert for 30 år siden.

– Her har vært en enorm utvikling fra den spede starten med rundt 20 butikker for 30 år siden. I min bransje har det skjedd store forandringer, og vi har vært nødt til å tilpasse oss. Uansett er det jo ingen ulempe å drive forretning nettopp her på CC Vest, smiler Cedergren.

Nye tilskudd

På senterkontoret er Saldjac og Larsen klare på at senteret til enhver tid må fungere på forbrukernes premisser.

– Sammen jobber alle på CC Vest målrettet for å gjøre våre gjesters besøk så sømløst som mulig, og å sikre en optimal miks av butikker og tilbud, sier Waldjac. – Derfor tilbyr vi for eksempel billettløs parkering og pakkehjelp. I tillegg har vi både oppgradert flere av våre eksisterende butikker. David Andersen er et godt eksempel på dette, som åpnet i nye, flotte lokaler i dag. Vi har også fått på plass nye spennende konsepter, som Beth’s Beauty, Briskeby Gods og Tatler, hvilket har vært etterspurt av våre besøkende, sier den nye senterlederen.

ANNONSE
Annonse