Akersposten Media

Akersposten

Godt fornøyde med NAV-omlegging

Fra v: Arbeidsbyråd Tone Tellevik Dahl (Ap), NAV Ullern-leder Mona Schramm (bak) og bydelsdirektør Marie Anbjørg Joten. Foto: Fredrik Eckhoff

– Våre første erfaringer er at vi nå klarer å besvare henvendelser på kortere tid, sier leder for NAV Ullern, Mona Schramm.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

ULLERN: I to uker har det nye, felles kontaktsenteret for NAV vært i sving, med et felles telefonnummer som gjelder uansett hva du ønsker å snakke med NAV om.

Det var 5. juni NAV Kontaktsenter var i gang, og dette har tatt over som kontaktsenter for kommunale NAV-tjenester i Oslo. Dette betyr at alle innbyggere nå har ett telefonnummer å forholde seg til.

Mer tilgjengelig NAV-tjeneste

Fredag var byråd for eldre, helse og arbeid, Tone Tellevik Dahl, på besøk hos NAV Ullern, blant annet for å snakke om det nye kontaktsenteret. Byråden påpeker at det tidligere har vært sløsing med innbyggernes ressurser og tid, og det har vært upraktisk og gammeldags system for dem som jobber i NAV.

– Det at byrådet innfører felles kontaktsenter med ett nummer, vil bidra til bedre service og en mer tilgjengelig NAV-tjeneste. Det gjelder både for de som ringer og har spørsmål, og for de som trenger en tettere oppfølging fra sin veileder. Ved at kontaktsenteret kan besvare mange spørsmål, frigis også tid for ansatte til å gi enda tettere oppfølging for de som har behov for det, sier byråden.

Hun påpeker også at nå er det mulighet til å bli oppringt, man trenger altså ikke å sitte lenge i telefonkø. Hun forteller at NAVs saksbehandlere da har en frist på å ringe innen 48 timer.

– Og dette fungerer?

– Ja, vi har folk som følger med på dette. Vi skal holde det vi lover, sier Tellevik Dahl, som viser til Kommunerevisjonens til dels krasse kritikk av NAV i fjor, når det gjaldt nettopp det å komme i kontakt med NAV, sier Tellevik Dahl.

Alle i NAV-kontorene jobber på samme IKT-plattform, og har like god tilgang til systemer og informasjon i NAV.

– Med felles infrastruktur slipper man halvparten så mange kabler og datauttak – og vi sparer kostnader, sier byråden.

– Som natt og dag

Leder for NAV Ullern, Mona Schramm, kan fortelle at de har gode erfaringer med den nye organiseringen, rundt to uker etter at den ble satt i gang.

– Våre første erfaringer er at vi nå klarer å besvare henvendelser på kortere tid, sier Schramm. – Nå klarer vi å svare innenfor fristen i mellom 90 og 100 prosent av sakene.

– Og hva er tilbakemeldingene fra de NAV-ansatte?

– Medarbeidere føler at dette er som natt og dag, sier hun. – Vi opplever at rettsikkerheten ivaretas bedre, og tilgjengeligheten øker.

PS! Det nye nummeret til NAV: 55 55 33 33

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...