Bildegalleri

Vis alle bildegallerier

Fra 1. september: Ny hverdag for alle som ferdes på Lysaker

1. september skjer det. Da stenges deler av Lysaker, og for alle som ferdes i dette området blir det en ny hverdag. Nå er planene klarte for hvordan man skal gjennomføre de store anleggsarbeidene i forbindelse med byggingen av Fornebubanen – midt oppe i et av Østlandets travleste kollektiv-knutepunkt.

Relatert nyhet: Fra 1. september: Ny hverdag for alle som ferdes på Lysaker

Publisert: 29.03.2021 kl 08:37

I 2027 skal det se slik ut. Her ser vi nedgangen til Fornebubanens stasjon på Lysaker.  Ill.: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup

I 2027 skal det se slik ut. Her ser vi nedgangen til Fornebubanens stasjon på Lysaker. Ill.: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup

Det «nye» Lysaker i noen år fremover. 1. september lukkes området, og her ser man hvordan bl.a. fotgjengere og syklister skal ferdes i området. Det oransje feltet viser de nye gangveiene. Til venstre i kartet ser vi gangveien som krysser Lysakerelven via den gamle jernbanebroen som gikk til gamle Lysaker Kjemiske Fabrikk. På Oslo-siden vil det ikke vær mulig på gå langs elven ned til Lysaker. Angitt i grått sees den provisoriske broen over elven. Over denne skal lastebiler med masse fra tverrslagstunnelen helt nederst i Lilleakerveien passere. det skraverte feltet blir riggområde for entreprenør. her er det i dag parkeringsplasser.
Ill.: Fornebobanen

Det «nye» Lysaker i noen år fremover. 1. september lukkes området, og her ser man hvordan bl.a. fotgjengere og syklister skal ferdes i området. Det oransje feltet viser de nye gangveiene. Til venstre i kartet ser vi gangveien som krysser Lysakerelven via den gamle jernbanebroen som gikk til gamle Lysaker Kjemiske Fabrikk. På Oslo-siden vil det ikke vær mulig på gå langs elven ned til Lysaker. Angitt i grått sees den provisoriske broen over elven. Over denne skal lastebiler med masse fra tverrslagstunnelen helt nederst i Lilleakerveien passere. det skraverte feltet blir riggområde for entreprenør. her er det i dag parkeringsplasser.
Ill.: Fornebobanen

Lysaker stasjon 2027. Ill. Asplan Viak, Longva Arkitekter, Arup

Lysaker stasjon 2027. Ill. Asplan Viak, Longva Arkitekter, Arup

Her nederst i Lilleakerveien blir det stengt. Til høyre i fjellet under Lilleakerveien kommer tverrslagstunnelen ut og herfra skal det fraktes 27.000 lastebil-lass med stein.

Her nederst i Lilleakerveien blir det stengt. Til høyre i fjellet under Lilleakerveien kommer tverrslagstunnelen ut og herfra skal det fraktes 27.000 lastebil-lass med stein.

Denne veien stenges. Her blir det riggområde og den provisoriske anleggsbroen over Lysakerelven vil anlegges til høyre i bildet.

Denne veien stenges. Her blir det riggområde og den provisoriske anleggsbroen over Lysakerelven vil anlegges til høyre i bildet.

Denne gangbroen blir sentral for fotgjengere og syklister når Lysaker delvis lukkes fra 1. september. Dette er opprinnelig den gamle jernbanebroen inn til Lysaker Kjemiske Fabrikk fra 1927. Den er utvilsomt blant Oslo mest solide gangbroer.

Denne gangbroen blir sentral for fotgjengere og syklister når Lysaker delvis lukkes fra 1. september. Dette er opprinnelig den gamle jernbanebroen inn til Lysaker Kjemiske Fabrikk fra 1927. Den er utvilsomt blant Oslo mest solide gangbroer.

Fornebubanen vil koste 16 milliarder og har syv stasjoner.

Fornebubanen vil koste 16 milliarder og har syv stasjoner.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...