Akersposten

Fra toseter diesel til Mustang Mach-E

GRATULERER: Sondre Lauvrak og Lisbeth Sefaniassen Eide mottar Mustang og blomster fra Erik Matheson. Foto: Vidar Bakken

Det unge paret fra Røa har nylig hatt familieforøkelse på to måter. Den viktigste delen av denne er en liten datter, som igjen forårsaket behovet for ny bil.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

RØA: De første helelektriske Mustangene ruller i disse dager ut på norske veier. Mange av disse rulles ut fra RhøneSelmer Røa, og vi ville gjerne se nærmere på bilen og ikke minst treffe noen førstegangskjøpere.

For Ibens skyld

I utstillingshallen på Røa treffer vi Lisbeth Sefaniassen Eide og Sondre Lauvrak med datteren Iben. Mens Iben sover godt i vognen, gir Erik Matheson paret nyttig informasjon om Mach-Es bruksområder, før vi slipper til.

Journalisten har sett Steve McQueen rase rundt i San Franciscos gater i sin Ford Mustang GT Fastback i filmen Bullitt. Den Mustangen er definitivt ikke elektrisk og ble senere ikonisk gjennom filmen fra 1968. Senere er Mustang definert gjennom sine store brølende og bensinslukende motorer, og det er nesten umusikalsk å tenke seg en Mustang som triller stille av gårde med el-kraft. Det bryr ikke disse to, eller nå tre, seg om.

- Vi ventet barn og trengte ny bil i og med at vi hadde en toseters Touran fra før. Vi ville ha el-bil og bestilte denne bilen på nett i månedsskiftet august/september og håpet at den skulle komme før Iben ble født. Så viste det seg at Iben kom litt tidligere enn ventet og Mustangen litt senere enn beregnet, sier Lauvrak.

Iben er nå 9 uker gammel. En toseter var ikke egnet for kjøring med en liten baby i og den måtte selges.

- Takket være gode venner i nabolaget har vi hatt tilgang til bil. Det har vært til stor hjelp, sier Eide.

Også et miljøperspektiv

Nå skal de snart kjøre ut med en Mustang Mach-E. Hvorfor denne bilen?

- Det som tiltalte oss i første omgang var rekkevidden på 610 kilometer. Jeg er fra Åndalsnes, og når vi skal besøke familien betyr rekkevidden mye, så det fikk høy prioritet, sier Eide.

- Så ser den bra ut synes jeg, sier Lauvrak, som nettopp har fått koplet mobilen til ulike funksjoner i bilen. Blant annet som «tenningsnøkkel».

- Jeg har en veldig forkjærlighet for teknologi og denne bilen har mange muligheter. Jeg gleder meg til å skreddersy bilen etter våre egne behov.

En annen side de peker på er at den er driftsmessig vesentlig billigere enn en bensin/dieselbil.

- Det er naturligvis også et miljøperspektiv i dette. Det var ingen tvil om at vi skulle ha el-bil. Nå er vi spent på hvordan Iben vil trives i bilen, sier Eide.

- Touranen gikk på diesel. Når Lisbeth skulle på svangerskapskontroll og jeg ventet utenfor på grunn av koronarestriksjoner, hadde jeg ikke samvittighet til å la motoren gå. Det ble noen kalde stunder i vinter med venting, forteller Lauvrak.

Mustang i familien

Nå gleder de seg til den første turen med Iben, som skal presenteres for familien. Turen går først til Lauvraks familie i Telemark. Det viser seg at der har Mustang godt fotfeste fra før.

- Jeg har nærmest vokst opp med Mustang. Broren min har hatt to Mustanger fra 60-tallet i mange år og søsteren min har en cabriolet 71-modell. Jeg er spent på hva de sier når vi kommer i el-bil. Jeg får sette på kunstig motorlyd når jeg nærmer meg, sier Lauvrak med et smil.

70 biler ut fra Røa

At kunstig motorlyd er integrert i bilen er en av mange finesser naturligvis. Erik Matheson er nybilselger hos RøhneSelmer Røa og han nikker til parets begrunnelser for å velge denne el-bilen.

- Merkevaren Mustang appellerer til mange og det merket vi da bilen ble lagt ut for salg. Når Ford først skulle lansere denne el-bilen med Mustang i fronten, så visste de at det måtte være solide saker. Resultatet er gode kritikker og enorm interesse for bilen. Det viser ikke minst køen for prøvekjøring. Nå går det 17 – 18 biler ut hver uke fra Røa. Så langt skal mer enn 70 biler ut fra RøhneSelmer Røa. I alt er det forhåndssolgt rundt 1500 biler online i Oslo-området, sier Matheson.

Mest firehjulstrekkere

Hvilken type kunder kjøper denne bilen?

- Det er ingen spesiell gruppe det er snakk om. Det kan være ulike årsaker til prioritering om det er rekkevidde, ladetid, design, trygghet, kraftig motor, tekniske løsninger eller pris. Her får du hele pakken. Det som preger bestillingene på Røa er at de fleste vil ha firehjulstrekker. De må vente noe lenger enn de som har bestilt Mustang Mach-E med bakhjulstrekk. Det gjorde Eide og Lauvrak. De aller fleste klarer seg godt med bakhjulstrekk, som også er noe billigere, sier Matheson.

3,4 millioner dollar

Vi lar det bli med det, selv om Matheson har mye å fortelle om bilens egenskaper, men dette er ikke et motormagasin. Men vi tar gjerne en funfact til slutt. Mustangen som Steve McQueen kjørte i filmen Bullitt fikk mye juling i bilscenene som ble spilt inn. I fjor ble bilen likevel solgt på auksjon og prisen? – 3,4 millioner dollar! Ikke verst for en 52 år gammel bil som riktignok har en 6,4 liter V8-motor. Ikonisk – ja.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...