Akersposten

Folk som vil bygge, må ikke lenger sette av plass til bilparkering

Garasjer kan bli mindre vanlig når det bygges nytt fremover. Foto: Fredrik Eckhoff

– Jeg er glad for å få ny parkeringsnorm til politisk behandling. Stadig flere reiser kollektivt i Oslo, og stadig flere husstander har ikke bil, og da trenger vi ikke å sette av så mye verdifullt areal til bilparkering i nye prosjekter, sier byråd for byutvikling Rasmus Reinvang (MDG).

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 12.05.2021 kl 16:27

OSLO: Parkeringsnormen skal være veiledende, og gjelder for nybygging, til- og påbygging samt bruksendring. Det omfatter nye reguleringsplaner, og den får virkning for byggesaker innenfor alle tidligere vedtatte reguleringsplaner – det vil si de som henviser til «den til enhver tid gjeldende norm.»

Det skriver Oslo kommune i en pressemelding onsdag.

Maks for biler, minimum for sykler

– Forslaget viser en norm som gir et maksimumsantall for bilparkering, men et minimumsantall for sykkelplasser, sier Reinvang. – Dette er i tråd med vår politiske visjon om et grønnere Oslo, hvor klimavennlig byutvikling gir mer rom for mennesker, sykler og grønt i byen og mindre til biler. De parkeringsplassene som fortsatt trengs skal ha mulighet for lading, slik at elbiler blir normen i fremtiden for de som trenger bil.

– I praksis betyr forslaget at folk som vil bygge, ikke lenger må sette av plass til parkering med mindre de ønsker det, forklarer etatsdirektør Siri Gauthun Kielland i Plan- og bygningsetaten.

– Dette gir fleksibilitet, siden det blir fortsatt mulig å bygge p-plasser for de som vil, men innenfor en maksimumsgrense. Denne grensen varierer med hvor i byen byggeprosjektet befinner seg. I større bygg sikrer normen selvfølgelig HC-plasser. Samtidig styrker vi krav til sykkelparkering, både i antall og kvaliteten på sykkelmulighetene, særlig i større utbyggingsprosjekter, sier hun.

Normen var på høring i vinter, og det kom inn cirka 100 uttalelser til normen. Et tidligere forslag til parkeringsnormen var på høring i 2017, men den utgaven som nå blir sendt til politisk behandling er justert, hørt og tilpasset politiske føringer fra byrådsplattformen fra 2019.

– Jeg er spesielt fornøyd med at forslaget legger opp til mer bildeling og smart sambruk av parkeringsplasser, sier Reinvang. – Bildeling gir langt bedre utnyttelse av bilparken. At vi også utnytter parkeringsplassene på best mulig måte er viktig når areal er en knapphet. For eksempel blir p-plasser knyttet til kontor i all hovedsak brukt på dagtid, mens handel og service trenger flere plasser på ettermiddager og helger. På denne måten slipper vi å sette av store arealer til parkering som står ubrukt halve døgnet. Mer bruk av hjemmekontor etter corona, gir også gode muligheter for å knappe inn på parkering. Mer deling og sambruk gir mer plass til grønt, brede fortau og torg, som vi vil ha i byen vår..

Ulike deler av byen kan ha ulike behov

I forslaget til parkeringsnorm er byen delt opp i ulike soner, som dermed får ulike krav til parkering: Sentrum, tett by og åpen by, inkludert marka. Normen har også ulike inndelinger knyttet til om det er store eller små boligprosjekter, studentboliger, institusjoner, næring og industri, skoler eller kulturbygg og kollektivknutepunkter.

Dagens parkeringsnorm for Oslo er fra 2004. Oslo har siden 2017 hatt en midlertidig parkeringsnorm, og den foreslåtte nye normen skal erstatte disse.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...