ANNONSE
Annonse

«Et livsfarlig veikryss»

«Med stressede bilister, raske syklister, store busser, T-baner og bommer, er det lite som understøtter tanken om en trygg skolevei for områdets barn og unge.»

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 09.11.2018 kl 09:00

ANNONSE
Annonse

Onsdag morgen denne uken kunne Akersposten melde at en ti år gammel jente var blitt påkjørt i Vinderenkrysset, på vei til skolen. Det gikk tilsynelatende heldigvis fint med jenten, som slapp unna med moderate skader og ble kjørt til legevakten av ambulanse. Føreren fikk lappen beslaglagt og politiet har startet en sak.

At Vinderenkrysset er en farlig skolevei og kryss for store deler av bydelen, er dessverre likevel ikke noe nytt. I 2011 omkom en eldre mann etter påkjørsel, og gjennom årene har mange andre opplevd ubehagelige og farlige situasjoner i krysset. Aftenposten meldte første gang om «problemkrysset» allerede i 1987. Siden den gang har befolkningen i området økt drastisk, og det samme har trafikken, både blant bilister, kollektivreisende, eldre og skolebarn.

Det borgerlige byrådet igangsatte utredninger på et nytt, planfritt og tryggere Vinderenkryss i forrige bystyreperiode. Dermed er det kanskje mer betimelig enn noen gang å spørre hva byrådet har gjort med planene nå.

Vinderen er ett av de to hovedsentrene i Vestre Aker bydel sammen med Røa, og forbinder store deler av bydelen sammen. Det er et viktig område for næringsliv, kollektivreiser og utdanning. Ris ungdomsskole med om lag 600 elever og Vinderen skole med 450 elever ligger i umiddelbar nærhet til Vinderenkrysset. Det er med andre ord ingen tvil om at Vinderen er et område med betydelige mengder barn og unge, som ferdes i det farlige kaoskrysset hver dag.

Jeg merker selv i dag, fem år etter jeg krysset kaoset daglig på vei til Vinderen skole, at det er ubehagelig. Med stressede bilister, raske syklister, store busser, T-baner og bommer, er det lite som understøtter tanken om en trygg skolevei for områdets barn og unge. I dag utgjør Vinderenkrysset en beviselig risiko for alle som ferdes der. Det bør byrådet ta tak i.

I forbindelse med utbyggingen av Diakonhjemmet, Hafslund-tomten og sammenslåingen av Steinerud og Frøen T-banestasjon, bør man se på Vinderenkrysset for å begrense Holmenkollbanens nedetid. I tillegg til dette kommer utbyggingen på Slemdal, som også må sees i sammenheng med den trafikale situasjonen på Vinderen og sammenslåingen av Frøen og Steinerud. Ellers risikerer man mange år uten T-bane på Holmenkollbanen og desto flere biler og farlige situasjoner.

Vestre Aker Høyre er tydelige på at et planfritt Vinderenkryss må prioriteres som et viktig samferdsels- og trygghetstiltak.

Oscar Chr. Husebye
Annen nestleder av Oslo Unge Høyre og styremedlem i Vestre Aker Høyre

LES OGSÅ: Jente (10) påkjørt og skadet på skolevei

Følg Akersposten på Facebook

Meld deg på Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost her!

ANNONSE
Annonse