Enorm interesse for utviklingen av Skøyen – og de vil ha folkepark

OPPMØTE: Det var ingenting å si på interessen da Plan- og bygningsetatens Morten Wasstøl åpnet møtet. Foto: Vidar Bakken
Det var ikke et sete ledig da Plan- og bygningsetaten arrangerte åpent møte på Sjølyst.
Publisert: 29.11.2019 kl 17:05
Sist oppdatert: 29.11.2019 kl 17:52
SKØYEN: Da Akerspostens utsendte kom til Scandic Hotel Sjølyst, var det ikke en stol å oppdrive i møtesalen. Sammen med flere andre måtte han være på gangen. Ingen tvil om at engasjementet lokalt er stort.
Plan- og bygningsetaten (PBE) orienterte om de siste endringene i forslag til områderegulering Skøyen, som blant annet dreier seg om vesentlig høyere bygg på Skøyen enn tidligere foreslått. Det er byrådsavdeling for byutvikling med byråd Hanna E. Marcussen (MDG) som har bedt om disse endringene. For å gi noe tilbake for høydene, skal det være tilgjengelighet for allmennheten til takarealene på de høyeste byggene.
Forslaget for områderegulering som det ble redegjort for, er svært omfattende og kan leses på PBEs nettside HER. Selve møtet er streamet av etaten og de som ikke fulgte møtet kan se dette i sin helhet på PBEs facebookside HER.
Møtet ble ledet avdelingsdirektør i PBE, Morten Wasstøl, som hadde mer enn nok å gjøre da han åpnet opp for spørsmål fra salen. Det var mange som ville ha ordet. Høyder og plassering av bygg og deres påvirkning på omgivelsene var flere opptatt av. Men det var det lokale forslaget om Folkepark i Bestumkilen, som flere av de fremmøtte ville ha inn i planen.
Folkepark
I PBEs forslag til områderegulering er hele båtopplaget bygget ned, med opp til 8 etasjer mot det som kan bli havnepromenade og park. Det vil si at parkområdet ut mot vannkanten vil bestå av ny utfylling i selve Bestumkilen. Aksjonen Folkepark i Bestumkilen tar til orde for at dagens båtopplag kan bli en park for allmennheten, med store grøntområder og en rekke aktiviteter på området og uten utfylling i Bestumkilen.
Wasstøl mente at en kompakt utbygging i dette området ville skjerme parken for støy fra E18 og på den måten danne en beskyttende barriere for den planlagte parken og havnepromenaden. At E18 i overskuelig fremtid vil komme i tunnel er ikke realistisk, i og med at det verken er politisk ønskelig eller at Statens Vegvesen vil tillate tunnel gjennom området.
Flere stilte spørsmål ved Wasstøls argumentasjon med hensyn til skjerming. Skjerming mot E18 kan gjøres med næringsbygg eventuelt vegetasjon langs E18 og frigjøre resten av området til park. Aksjonen for folkepark vil få sin sak politisk behandlet, etter at aksjonen i løpet av kort tid fikk 872 underskrifter i forbindelse med sitt innbyggerforslag.

SÅ HØYT: Per Øyvind Hanssen i Skøyen Miljøforum snakket Folkeparkens sak og illustrerte med figurer forholdet mellom en åtte etasjers blokk og menneskene på bakken, som er tenkt nær havnepromenaden. Foto: Vidar Bakken
Trafikk
Det ble stilt en rekke spørsmål med ulike tema.
Hva skjer når trafikken blir strupet gjennom Skøyen og dette først og fremst blir et kollektivknutepunkt? Konklusjonen er at biltrafikken må vesntlig ned og at Bygdøylokket og Hoffsveien må ta den verste støyten. Hoffsdiagonalen, som skulle føre trafikken under bakken forbi Skøyen er lagt bort. Det vil ikke lenger være gateparkering på Skøyen.
Les også: Forventer kaos på Skøyen: «Hoffsdiagonalen - the missing link»
Tilbud til barn og unge
I og med at rundt 10 000 nye innbyggere skal inn i området, med mange barn og unge, hva da med flater for lekearealer, idrettstilbud og hva med kulturtilbud? Foreløpig er det bare snakk om en flerbrukshall i planlagte Hoff skole. Siste signaler fra Undervisningsbygg er at den planlagte kinoen i byggekomplekset går ut. Svømmehallen som er tegnet inn ved havnepromenaden er så langt bare en tegning. Det foreligger ikke noe vedtak om det skal komme svømmeanlegg til bydelen. I planprosesessen ligger det ingen andre føringer. Wasstøl pekte på tilbud om gode utearealer skal løses på et senere tidspunkt.

TILBUD TIL BARN OG UNGE?: Beboer på Skøyen, Erik Dissen, etterlyste planer for barn og unge når det gjelder lekeområder, arenaer for idrett og ikke minst kulturtilbud. Foto: Vidar Bakken
Les også: - Står fast ved betongsosialisme
Mye mer
Fornebubanen kommer og her kan det bli endringer med hensyn til stasjonsnedganger. Det legges stor vekt på brede gater med god plass til gående og syklende. Trikken blir lagt om til Hoffsveien for å frigjøre Hovfaret, som tilrettelegges for gange og sykkel. Grøntkorridoren langs Hoffselva og Frognerelva sikres og utvides. Amalienborg blir bevart. Dette og mye mer til kom opp på møtet, som altså kan ses og høres på PBEs facebook-side.
Og når vil «nye» Skøyen stå ferdig? Det vet ingen, da alt er avhengig av hva de private grunneierne ønsker å gjøre og på hvilket tidspunkt.
Les også: