Akersposten

«Endelig blir det rapportert positive signaler om Røatunnel»

VERRE OG VERRE: I 1999 var bekymringen stor og behovet for Røatunnel så ut til å bli innfridd. Gjennom årene har tungtrafikken eksplodert i tillegg til økende antall personbiler. Foto: Vidar Bakken

Ja, endelig ble det rapportert positive signaler fra politikere og myndigheter når det gjelder å få gjennomført bygging av Røatunnelen.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 10.01.2022 kl 08:50

For godt til å være sant? Javisst, men det er grunn til å se litt bakover i tid. Dette er utdrag fra Røa Vels årsrapport fra 1999, hvor Statens vegvesen Oslo (SVO) har utredet fire alternativer som ble presentert. Den 28. september det året kunne SVO i møte med Røa Vel fremlegge resultatet av et svært grundig forprosjekt, der fire alternativer var fremsatt og kalkulert.

Den gang leder av Røa vel, Kjell Fr. Jacobsen, var på lederplass veldig optimistisk med hensyn til fortgang i bygging av tunnel. Han minnet om trafikkveksten som startet på 60-tallet og at Røa vel allerede i flere år hadde jobbet for tunnel.

- Nå har etter hvert myndighetene forstått at dette er en rimelig løsning med god effekt, sa Jacobsen og avsluttet med «Bravo!».

I en pressemelding fra Statens vegvesen sto det den gangen:

- Røatunnelen er for første gang omtalt i Statsbudsjettet. Dette innebærer at vårt tekniske forprosjekt vil bli vurdert videreført og tatt med i Nasjonal Transportplan 2002-2011, sier Vegsjef Ole Chr. Torpp i Statens Vegvesen, Oslo.

Han bekreftet at Røatunnelen er omtalt i Statsbudsjettet for 1999 og at de har satt av midler til å fullføre reguleringsarbeidet. Og han understreker at SVO ikke forventer at Røatunnelen i seg selv vil medføre noen økning i trafikken på strekningen,

Dette året var det Odd Einar Dørum (V) som er samferdselsminister og var dermed den første minister som ba om å få utredet Røatunnel i forbindelse med Nasjonal transportplan.

I neste omgang vedtar Bystyret et forslag til prosjektering og bygging av Røatunnelen, skrev Røa vel optimistisk i sin beretning.

Så kom Oslopakke 1, Oslopakke 2 og så Oslopakke 3 – alle med Røatunnel inne. I Oslopakke 3 til alt overmål på prioritert plass.

Mens SVO hadde utredet fire alternativer for Røatunnel i 1999, har ikke politikerne i rådhuset klart å fremme et forslag til konsept for Røatunnel per 7. januar 2022. Jeg trenger ikke si mer, mens tungtrafikken fra og til Bærum dundrer gjennom Røakrysset.

Vidar Bakken
Redaksjonssjef

Her er Røa Vels årsberetning fra 1999

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å forbedre nettstedet. Ved å godkjenne aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...