Inger Frydendal har lastet ned Nyby-appen på sin smarttelefon. Her kan hun svare på om hun kan påta seg en oppgave med å hjelpe en som trenger hjelp. I Bydel Ullern styres kontaktformidlingen av Frivilligsentralen. Foto: Bjørg Duve
– Dette passer meg ypperlig, sier frivillig Inger Frydendal (76). Hun er frivillig på den nye appen som heter Nyby. Her kan folk som trenger hjelp få kontakt med noen som kan hjelpe.
BYDEL ULLERN: – Jeg er veldig fornøyd med dette nye tilbudet fordi her kan jeg selv ta på meg de oppdragene som jeg har anledning til – og jeg slipper å si nei til noen, sier Frydendal. Hun hater å måtte si nei når folk ber om hjelp.
– Men av og til passer det ganske enkelt ikke.
– Hvordan fungerer dette?
– Den som har behov for hjelp – for eksempel å få følge til lege, tannlege, sykehus eller andre steder – kan melde fra om dette via appen. Det er Frivilligsentralen i Bydel Ullern som er mottaker. Så kan vi som er frivillige, melde fra på appen, at vi kan ta det og det oppdraget. Så enkelt er det, sier Frydendal. I dag er det cirka 50 som er frivillige på denne måten i vår bydel. Rundt 30 i gruppen følgetjenester og omtrent 20 i gruppen praktisk arbeid.
– Vi blir godkjent av bydelen, som innkaller oss til et møte angående dette arbeidet, og vi skriver under på en taushetserklæring.
I Bydel Ullern startet dette digitale tilbudet i oktober i fjor.
Hjemmetjenestens Airbnb
Nyby-appen er på en måte hjemmetjenestens Airbnb. Det er et verktøy som kobler frivillig innsats innen omsorgssektoren. Dette gjør det mulig å koble sammen behov og ressurser på en ny måte. Det som kreves, er at du har en smarttelefon og at en laster ned appen fra Apple-store eller GooglePlay.
Det er svært mange her i landet som er med i frivillig arbeid. En av utfordringene for de frivillige er at det kan være vanskelig å binde seg til faste dager eller uker. Det er ikke alltid livet eller dagene passer inn i et slikt system.
– Her kan jeg melde meg når jeg har anledning, sier Frydendal og legger til at for hennes vedkommende har dette fungert veldig bra.
– Det er så mye enklere å engasjere seg når det er så fleksibelt.
Den som ønsker hjelp skal kontakte Nyby-appen og ikke ringe den enkelte frivillige direkte.
Ikke drosje alene
– Det er en god del som ikke våger å ta drosje alene, så jeg har fulgt mange.
– Sier de hvorfor de ikke våger?
– De opplever det som skummelt. I tillegg kan det være at det kan by på problemer å komme seg til og fra drosjen hvis en har rullator. Det er forbausende mange trapper eller hindringer, som vi egentlig ikke tenker over er der. Bare noen få trinn, men det kan være vanskelig nok – særlig hvis det ikke er gelender.
– Noe annet som er utfordrende?
– Ja, heiser. Det hender at en må åpne heisdører. De en må åpne selv. Det er ikke alltid like lett hvis en skal bale med en rullator også.
Nye løsninger i en ny tid
Digitalisering skaper store muligheter til å forbedre velferdsstaten. Fellesskapsløsningene er brakt inn i en ny tid og i en ny form. Nyby er en digital tjeneste som kobler en som trenger hjelp med en som kan hjelpe.
– Det er viktig at mennesker hjelper mennesker, sier Inger Frydendal, som er glad for at hun kan bidra og at en app gjør det mulig for henne. Hun er med på en utvikling av hvordan deler av morgendagens velferdssamfunn vil fungere.
En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.
Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.
Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.
To eksempler fra de mange funksjonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme nettleser som du bruker nå.
Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.
Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.
Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.
Dette nettstedet lagrer informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:
Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, noen personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.
Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskapsler
levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.
Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.
Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.
Teknisk info
Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster
en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.
Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.
Brukerinformasjon
Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen
vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.
Hvem lagrer vi data om?
Vanlige besøkende/lesere:
Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:
Noe teknisk informasjon som IP-adresse og nettleser lagres i webserveren sine logger. Denne tekniske informasjonen spares i 180 dager, og er nødvendig for at tjenesten skal fungere og for å ivareta sikkerheten.
Disse dataene utleveres aldri til hverken avisens ansatte eller tredjeparter.
Google Analytics teller sidevisninger for å opprettholde en besøksstatistikk. Denne informasjonen er anonymisert og kan ikke brukes for å spore deg.
Enkelte tredjepartstjenester som nedlastede skrifttyper og script kan logge din IP-adresse og annen informasjon på eksterne servere.
En informasjonskapsel settes for å identifisere deg som bruker mens du surfer på nettsidene. Denne slettes når du lukker nettleseren din, eller senest etter 360 minutter med inaktivitet.
Innloggede brukere og abonnenter:
Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:
Navn, adresse og annen kontaktinformasjon du selv oppgir i registreringsprosessen. Disse data er lagret frem til du sletter din brukerkonto.
Informasjon om abonnementet ditt, f.eks. når det ble kjøpt, hvordan det ble betalt, noen få sifre fra ditt kredittkort, abonnementets varighet og hvilket abonnement du har. Disse data lagres frem til brukerontoen slettes.
Enkle data om hvilke artikler du har lest og hvor mye av artiklene du leser. Dette brukes til å kunne forbedre vårt innhold og slettes hvis du sletter din brukerkonto.
NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive
feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.
Dine rettigheter:
Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.
Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.
Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.
Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg,
samt lese mange gode tips til hvordan du kan tilpasse hvilke annonser som vises. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.
NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.
Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke,
slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.
Vi tar ditt personvern på alvor
Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.
Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.