Akersposten Media

Akersposten

– Dette passer meg ypperlig

Inger Frydendal har lastet ned Nyby-appen på sin smarttelefon. Her kan hun svare på om hun kan påta seg en oppgave med å hjelpe en som trenger hjelp. I Bydel Ullern styres kontaktformidlingen av Frivilligsentralen. Foto: Bjørg Duve

– Dette passer meg ypperlig, sier frivillig Inger Frydendal (76). Hun er frivillig på den nye appen som heter Nyby. Her kan folk som trenger hjelp få kontakt med noen som kan hjelpe.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 16.01.2020 kl 10:08

BYDEL ULLERN: – Jeg er veldig fornøyd med dette nye tilbudet fordi her kan jeg selv ta på meg de oppdragene som jeg har anledning til – og jeg slipper å si nei til noen, sier Frydendal. Hun hater å måtte si nei når folk ber om hjelp.

– Men av og til passer det ganske enkelt ikke.

– Hvordan fungerer dette?

– Den som har behov for hjelp – for eksempel å få følge til lege, tannlege, sykehus eller andre steder – kan melde fra om dette via appen. Det er Frivilligsentralen i Bydel Ullern som er mottaker. Så kan vi som er frivillige, melde fra på appen, at vi kan ta det og det oppdraget. Så enkelt er det, sier Frydendal. I dag er det cirka 50 som er frivillige på denne måten i vår bydel. Rundt 30 i gruppen følgetjenester og omtrent 20 i gruppen praktisk arbeid.

– Vi blir godkjent av bydelen, som innkaller oss til et møte angående dette arbeidet, og vi skriver under på en taushetserklæring.

I Bydel Ullern startet dette digitale tilbudet i oktober i fjor.

Hjemmetjenestens Airbnb

Nyby-appen er på en måte hjemmetjenestens Airbnb. Det er et verktøy som kobler frivillig innsats innen omsorgssektoren. Dette gjør det mulig å koble sammen behov og ressurser på en ny måte. Det som kreves, er at du har en smarttelefon og at en laster ned appen fra Apple-store eller GooglePlay.

Det er svært mange her i landet som er med i frivillig arbeid. En av utfordringene for de frivillige er at det kan være vanskelig å binde seg til faste dager eller uker. Det er ikke alltid livet eller dagene passer inn i et slikt system.

– Her kan jeg melde meg når jeg har anledning, sier Frydendal og legger til at for hennes vedkommende har dette fungert veldig bra.

– Det er så mye enklere å engasjere seg når det er så fleksibelt.

Den som ønsker hjelp skal kontakte Nyby-appen og ikke ringe den enkelte frivillige direkte.

Ikke drosje alene

– Det er en god del som ikke våger å ta drosje alene, så jeg har fulgt mange.

– Sier de hvorfor de ikke våger?

– De opplever det som skummelt. I tillegg kan det være at det kan by på problemer å komme seg til og fra drosjen hvis en har rullator. Det er forbausende mange trapper eller hindringer, som vi egentlig ikke tenker over er der. Bare noen få trinn, men det kan være vanskelig nok – særlig hvis det ikke er gelender.

– Noe annet som er utfordrende?

– Ja, heiser. Det hender at en må åpne heisdører. De en må åpne selv. Det er ikke alltid like lett hvis en skal bale med en rullator også.

Nye løsninger i en ny tid

Digitalisering skaper store muligheter til å forbedre velferdsstaten. Fellesskapsløsningene er brakt inn i en ny tid og i en ny form. Nyby er en digital tjeneste som kobler en som trenger hjelp med en som kan hjelpe.

– Det er viktig at mennesker hjelper mennesker, sier Inger Frydendal, som er glad for at hun kan bidra og at en app gjør det mulig for henne. Hun er med på en utvikling av hvordan deler av morgendagens velferdssamfunn vil fungere.

Følg Akersposten på Facebook

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...