Akersposten Media

Akersposten

– Det viktigste er å øke aktivitetsnivået

Idrettsfysiolog og trener Sara Hassing Johansen. Foto: Privat

Med stengte idrettsanlegg, treningssentre, skoler og barnehager, mye innetid, er det lett å tenke at det blir mye Netflix og lite fysisk aktivitet. Slikt trenger det nødvendigvis ikke å være, mener idrettsfysiolog og trener Sara Hassing Johansen (24).

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 30.03.2020 kl 09:38

OSLO VEST: – Det er viktig at vi fortsetter å være aktive, for å opprettholde en god fysisk helse.

Å mosjonere daglig betyr ikke at du må slite deg ut hver eneste økt. Det handler om små skritt som kommer til å gi resultater i det lange løp. Tar du smarte valg i hverdagen og benytter deg av de mulighetene som er der er du langt på vei.

– Friluftsliv, løpe- eller gåturer er gode måter å holde seg i form på. Gitt at man følger restriksjonene, sier hun.

Treningsvaner

Johansen holder på med siste året med master i idrettsmedisin og jobber ellers som idrettsfysiolog på Volvat Medisinske Senter og som personlig trener på Basic Røa. Hun mener at hjemmetrening kan lide under en misforstått forventning til hvor mye som skal til og hva som kreves.

– Fysisk aktivitet kan opprettholdes, selv med lite utstyr. For de med små barn hjemme, kan alle inkluderes og treningen fremstå som lek.

– For alle som ikke allerede har innarbeidet gode treningsvaner, så kan jo en positiv effekt av denne situasjonen være å nettopp etablere gode treningsvaner.

Johansen har vært aktiv konkurransedanser innen freestyle discojazz, og hennes interesse for trening dyttet henne videre inn i studier på Norges Idrettshøgskole. Hun trener til vanlig et bredt spekter av kunder, og hun har særlig god kompetanse på kreftpasienter.

Program for Akerspostens lesere

Nå har den spreke og energiske treneren laget et program for Akerspostens lesere.

– Alle vil føre mestring, det er ikke så vanskelige øvelser, og de krever heller ikke at du må anskaffe treningsutstyr.

Se forslag til treningsprogram nedenfor. På bildene viser Sara deg øvelsene.

Treningsforslag:

  • 40 sekunder innsats pr øvelse.
  • 60 sekunder pause mellom hver runde.
  • En runde er supert, to runder er fantastisk, og tre runder er helt ypperlig.

Knebøy

  • Knær over tær
  • Stram mage, rett og strak rygg
  • Sette seg ned og «bak» med rumpa

Utfall

  • 90 graders vinkel ankel/kne
  • Stram mage, rett og strak rygg
  • Sett foten rolig og kontrollert bakover. Bruk sete- og lårmuskulatur til å «skyte» frem igjen

Rygghev

  • Se ned i gulvet gjennom hele øvelsen
  • Spenn korsrygg og setemuskulatur

Dips på stol/benk

  • Rett i ryggen
  • Ryggen inntil stolen
  • Albuer peker bakover

Dead bug

  • Press korsryggen ned i bakken
  • Rolig og kontrollert strekk ut motsatt arm og bein
  • Tilbake til utgangsstilling igjen

...og her har Sara lagt inn et par andre øvelser, med håndkle på glatt gulv. Se videoer!

Sara viser deg øvelse hvor alt du trenger er et håndkle og et glatt gulv

Sara trener med håndkle på glatt gulv.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...