Annonse: Bydel Vestre Aker

Ville du klart deg i tre dager uten hjelp fra det offentlige i en krise?

Beredskapskontakt i bydelen, Inger Thommessen, gir tips til hvordan du kan forberede deg på kriser.

Vi lever i et trygt samfunn, men avhengighet av strøm, vann og internett gjør oss samtidig sårbare. Beredskapskontakt i Bydel Vestre Aker, Inger Thommessen, forteller hvordan du kan være best forberedt hvis en krise oppstår.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 03.11.2018 kl 09:35

– ​Egenberedskap er litt som når man venter barn og pakker med seg en fødselsbag til sykehuset. Dette gjør man ofte i god tid før termin, da man vet at man ikke vil få tid til å pakke når fødselen først er i gang. Man har gjort klar bagen på forhånd, og er forberedt på at hverdagen vil forandres og at det kan skje plutselig. Fødsler er selvfølgelig litt annerledes da man vet sånn cirka når barnet kommer, men sammenligningen er fortsatt aktuell. Det gjelder å være beredt​.

Det sier Inger Thommessen, beredskapskontakt i bydel Vestre Aker. I disse dager rulles det ut en egenberedskapskampanje i regi av Oslo kommune og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Kampanjen er en bevisstgjøringskampanje, med spesifikke råd om hva befolkningen bør ha som forberedelse på en eventuell krisesituasjon.

– Hvis en større krise inntreffer må de aller fleste være forberedt på å klare seg i tre dager uten hjelp fra det offentlige, for når krisen oppstår er det de mest sårbare og utsatte som trenger hjelp fra myndighetene først, forteller Thommessen.

Så hvordan kan du forberede deg? Prat med de rundt deg om hva som kan skje, hvordan dere kan bli rammet og hvordan dere kan håndtere det. Du kan også gjøre deg opp noen tanker om hvem som kan trenge din hjelp og hvordan du kan bidra.

– Det er greit å slippe og måtte sikre deg og dine når en krise allerede har skjedd. Det er bedre å ha gjort det på forhånd, så blir stressmomentet mindre, sier Thommessen.

Hva trenger du for å forberede deg?

Mye av det du trenger for å forberede deg på kriser har du kanskje hjemme fra før av. Thommessen anbefaler at du tar en sondering hjemme og sjekker hva du har. Det er viktig at du kan få dekket tre behov: Drikke, mat og lys/varme. Av drikke anbefaler kampanjen at du har 3 liter rent vann per person per døgn til både drikke og matlaging.

– Hvis du tar med en dunk vann de gangene du er i butikken og ikke handler så mye, så får du etterhvert et viktig lager med vann, sier Thommessen.

Mat med lang holdbarhet er også noe du kan komme til å trenge i forbindelse med en krise. Kampanjen anbefaler at du har noen ekstra dagers forbruk av den maten du vanligvis spiser, samt ekstra av matvarer med lang holdbarhet som kan lagres i romtemperatur og som kan spises uten varmebehandling/tilberedning.

– Du trenger ikke bruke masse penger på å kjøpe mat til egenberedskap, kjøp heller billig mat med lang holdbarhet for det formålet, sier Thommessen.

Har du kilder til lys og til varme? Kampanjen anbefaler at du har noen former for lys som hodelykt, lommelykt, stearinlys og fyrstikker. Av varmekilder anbefales vedovn eller peis, gass- eller parafinovn, varme klær, pledd og soveposer. I tillegg er det viktig å ha en standard førstehjelpspakke og vanlig smertestillende midler, samt hygieneartikler som våtservietter og antibakteriell hånddesinfeksjon. Videre er det lurt å ha noen ekstra batterier og en nødlader liggende på lur.

– Invester i en DAB-radio som går på batterier siden det er der du vil få informasjon. Du kan også vurdere å investere i et stormkjøkken. Ha også kontanter hjemme sånn i tilfelle bankterminalene slutter å fungere, og husk å ha et ekstra lager av viktige medisiner.

Thommessen har selv et lager med beredskapsutstyr i kjellerboden sin.

– Lageret mitt består av flere dunker med vann, DAB-radio på batterier, mat med lang holdbarhet som hermetikk, suppeposer og knekkebrød. Jeg har også et stormkjøkken, forteller hun.

Ved kriser - søk informasjon!

I en krise som truer liv og helse vil kommunen eller politiet sende ut en tekstmelding på mobiltelefon til alle som oppholder seg i det relevante området. Meldingen sendes ut på norsk og engelsk. Det er viktig at du følger instruksjonene som blir gitt i tekstmeldingen. Varslingsanlegg med tyfoner og flyalarm brukes også til å varsle om akutt fare. Du vil også finne informasjon på offentlige nettsider, i mediene, på radio, TV og sosiale medier. Hvis du trenger hjelp er det viktig at du ber om det. Kommunen vil fortelle deg hvor du kan ta kontakt for å få hjelp i den aktuelle

krisen, men ved akutt fare for liv og helse skal du ringe nødetatene. I kriser settes den offentlige og frivillige beredskapen inn, som innebærer at nødetatene håndterer skadestedet, helsetjenester og sykehus tar vare på de som trenger hjelp, Sivilforsvaret bistår med trente mannskaper og frivillige organisasjoner og private firma bistår kommunen og politiet.

Beredskap i bydelen

I en krise vil mange ha behov for ekstra støtte og hjelp. Tenk gjennom hvem du kjenner som kan trenge en hjelpende hånd og hvem du kan få hjelp av hvis det trengs. Bydelen har en beredskapsplan hvis det skjer større hendelser og kriser, og har da en kriseledelse som vil iverksette tiltak for å håndtere situasjonen. Kriseledelsen består av den øverste administrative ledelsen i bydelen, men hjelpen vil ikke nå alle umiddelbart og samtidig, så følg rådene i kampanjen for du er en del av Norges beredskap.

Du finner mer informasjon hos Oslo kommune og Sikkerberedskap.no

Mer informasjon fra Bydel Vestre Aker

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...