Ble pålagt planfritt kryss for 100 år siden!

Sporveien ble pålagt å finne en løsning på kryssingen av Lilleakerveien - for 100 år siden… Foto: Reidar Martinsen

Det er mange meninger om trafikken i Lilleakerveien. Uten unntak går de ut på at avviklingen er utrolig treg. Og uten unntak legges skylden på bommen som regulerer kryssende trikk. Akersposten kan nå avsløre at det er 100 år siden Sporveien ble pålagt å sørge for planfri kryssing for trikken!

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 21.02.2019 kl 18:37

LILLEAKER: 4. april 1919 ble det avholdt herredsstyremøte i Aker kommune (Oslo vest og omegn var egen kommune den gangen). Da var det bare en drøy måned til den offisielle åpningen av Lilleakerbanen. Arbeidet med å forlenge trikken fra Skøyen til Lilleaker hadde pågått et par år, og det var derfor en stor begivenhet som nærmet seg på vårparten i 1919.

Sterkt trafikert...

Allerede på dette tidspunkt forelå allerede planer om å forlenge banen ytterligere ut i Bærum. På Herredsstyremøtet behandlet man således «konsesjonsandragendet» om Lilleakerbanens forlengelse. Det var ingen bemerkninger til dette, bortsett fra ett. Som det fremgår av protokollen fra møtet hadde man som eneste betenkelighet «at banen vilde krydse i plan Lilleakerveien, som er sterkt trafikeret» (!).

Videre heter det: «Det opplystes at sporveisseslskabet helt utenom koncessionen havde iverksat denne plankrydsning. Alle var enige om at krydsningen maa søges sløifet, men da man nødig vilde stille haarde betiungelser, vedtoges efter forslag av ordføreren som en forudsætning, at saadan sløifning maatte være iverksat inden 2 aar».

To år er blitt til 100 år, og fortsatt krysser trikken Lilleakerveien. Om den var «sterkt trafikeret» i 1919, så blekner det nok en smule mot 2019. I hvilken grad det ble lagt press på Sporveien etter at fristen på to år hadde gått ut, skal være usagt. Men som vil alle vet, kom det aldri noen «sløifning av krydsningen». Trikken fortsatte å krysse Lilleakerveien. Og gjør det fortsatt.

Urealistisk?

Hvordan man hadde tenkt seg at trikken skulle unngå å krysse Lilleakerveien, vet vi ingenting om. Men det måtte vel i så fall vært i tunnel under veien. I så fall et betydelig og kostbart anlegg, som ville få store konsekvenser for en nyåpnet bane i 1920-årene. Kanskje ikke så rart at det aldri ble noe av. Sporveien vurderte det nok raskt som urealistisk.

Slik så det ut da grunnlaget for trikken over Lilleakerveien ble anlagt for over 100 år siden. Egentlig skulle den gå i i tunnel…?

I dag er det også urealistisk – ikke på grunn av tekniske utfordringer, men fordi man ved å grave seg ned kommer i konflikt med Granfosstunnelen.

Mustad Eiendom håper å finne en snnen løsning i samarbeid med Sporveien, som gjør at man slipper bom som stopper trafikken hvert femte minutt. Hvorvidt dette lar seg gjøre, gjenstår å se.

I mellomtiden øker problemene. Lilleakerveien er stadig «sterkt trafikeret».

Følg Akersposten på Facebook

Nyhetsbrev fra Akersposten

Meld deg på Akerspostens ukentlige nyhetsbrev på epost her!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...