Akersposten

Beboeropprør om gang- og sykkelvei

Hans Erik Hallheim bor i Ørakerstien, som er en gang- og sykkelvei som bl.a. brukes av skolebarn på Øraker og Lilleaker skole. I tillegg er dette en del av hovedsykkelvei-nettet gjennom Oslo. Til denne veien har 34 boliger sin adresse. Hallheim og naboene mener det ikke bør bli enda flere. Egentlig er det for mange allerede.

Det er beboeropprør i den lille gang- og sykkelveien Ørakerstien på Lilleaker. Den er 2,8 meter bred og svinger seg kupert i terrenget fra Ullernchausséen i rundkjøringen med Vækerøveien opp til Lilleakerveien.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 17.06.2021 kl 20:53

LILLEAKER: «Gang- og sykkelvei» er imidlertid et lite bedrag. I dag er det 34 boenheter som bruker den som atkomstvei. Nå sier Plan- og bygnjngsetaten ja til flere. Det får beboerne i veien til å reagere.

Protestene fra naboene er flere og unisone. Den smale veien er ikke bare atkomstvei for en rekke boliger, men også mye brukt gjennomfartsåre for gående og syklister.

En av naboene skriver: «I søknaden om dispensasjoner står det at Ørakerstien er opparbeidet i varierende bredde på ca. 4 meter. Vår måling av veien ved foreslått avkjøringsplan for de nye boligene viser en bredde på kun 2,85 meter. Bredden på veien er i underkant av 3 meter i ca. 10 meter på begge sider av avkjøringen. Da avkjøringen ligger i en bakke, er dette i tillegg et punkt hvor syklister ofte øker farten for å få god fart inn i motbakken litt lenger frem i veien. Veien er her så smal at det kun er mulig at biler passerer i en retning av gangen. Selv ikke en barnevogn og en bil kan passere hverandre i bredden.»

En annen skriver: «Allerede i dag må myke trafikanter ut av veibanen og opp i hager, private innkjørsler eller busker når søppelbilen skal frem. I tillegg til at veien brukes av mange skolebarn til Lilleaker skole, Bjørnsletta skole og Øraker skole bor det veldig mange barn i barnehage- og småskolealder i veien.»

Seks nye boliger

Det er tre nye tomannsboliger som skal bygges på en tomt hvor det i dag står to eldre hus, hvorav begge er på grensen til å bli omfattet av vern. Dette er over 100 år gamle hus, hvor det ene en gang i tiden huset Håkonsens Vaskeri.

Bymiljøetaten (BYM) er i det store og hele enig med beboerne, og skriver til Akersposten:

«Eiendommen i Ørakerstien 32a, 32b og 34 har atkomst via eksisterende gang- og sykkelvei. Avkjørselen til eiendommen er regulert til felles avkjørsel i reguleringsplan vedtatt i 1978.

Gjeldende reguleringsplan åpner for kjøring på gang- og sykkelveien i Ørakerstien og legger ingen begrensning på antall kjøretøy. Ifølge skiltregelverket kan gang- og sykkelvei benyttes som kjøreatkomst for inntil 10 boliger. I dette tilfellet er det derfor ikke samsvar mellom skiltregelverket og vedtatt reguleringsplan.

Fra et trafikalt ståsted er det ikke ønskelig med mer trafikk i Ørakerstien. Bakgrunnen for dette er hensynet til gående og syklende og at veien er smal og holder lav standard. Dersom kommunen likevel har vurdert at det kan tillates ny utbygging i området bør det bygges få boenheter og legges opp til lav parkeringsdekning slik at trafikken fra nye boliger begrenses.»

(Saken fortsetter under bildet.)

Ørakerstien er svært smal, og brukes av syklister, gående og kjørende som skal til og fra sine eiendommer.

PBE: Har forståelse, men...

Nå er det imidlertid slik at Plan- og bygningsetaten (PBE) har myndighet til å fatte vedtak i avkjørselssaker. Om nabomerknader sier PBE:

«Nabomerknadene omhandler i hovedsak bekymring for kapasiteten og sikkerheten i Ørakerstien, både for eksisterende og fremtidig trafikksikkerhet for nærområdet i forbindelse med omsøkte tiltak. Med hensyn til trafikksituasjonen har vi forståelse for naboers bekymring for trafikksituasjonen i Ørakerstien. Likevel anser vi at sikkerheten er ivaretatt. Det er innsendt avkjørselsplan som viser siktlinjer, biloppstilling og det er avsatt areal for snuplass på egen grunn. Lilleakerveien er i tillegg opparbeidet i større bredde enn hva loven pålegger.»

Samme etat har også gitt midlertidig dispensasjon fra kravet om å opparbeide Ørakerstien, og skriver:

«Ørakerstien er opparbeidet mellom ca 2,7 til 4,0 meter og er dermed smalere enn regulert bredde 6,0 meter. Tiltaket er derfor avhengig av midlertidig dispensasjon fra pbl. §18-1, bokstav a. Hensynet bak denne paragraf er å sikre at utbyggingsprosjekter har tilstrekkelig infrastruktur til at det konkrete tiltaket og samfunnet rundt kan fungere på en god måte. Bestemmelsen ivaretar hensynet til trafikksikkerhet og sikrer gjennomføringen av arealplaner over tid. Tiltaket i Ørakerstien kan føre til at det blir noe økt trafikk og belastning på veien. Økningen er etter PBEs vurdering likevel ikke så stor at trafikksikkerheten blir skadelidende dersom veien ikke blir opparbeidet i henhold til nåværende regulering.»

Opprørt

Hans Erik Hallheim, som bor i Ørakerstien, har engasjert seg i denne saken sammen med sine naboer og er til dels opprørt over Plan- og bygningsetatens holdning. Han skriver i en kommentar til Akersposten:

«Min opplevelse gjennom dette er vel først og fremst at det ikke er spesielt sjokkerende at utbygger og naboer har forskjellige virkelighetsoppfatninger – det kan vel enkelt forklares med motstridende interesser. Men det synes vanskelig å i det minste nå frem til og få en forståelse for hvilken virkelighetsoppfatning PBE legger til grunn i saksbehandlingen sin.

Det springende punktet for meg er at PBE veldig forenklet behandler en økning av trafikkmengden i Ørakerstien som følge av 3 ekstra husstander som noe som krever trafikkanalyse i byggesaken til Ullernchausseen 110 og noe som er uproblematisk i byggesaken til Ørakerstien 32-34. I beste fall fremstår dette som dårlig matematikk og logikk som neppe står til laud på ex. phil. Jeg har ingen sterk formening om at den ene måten å behandle det på er mer riktig enn den andre - men jeg undres over at man ikke i PBE i det minste anerkjenner at det synes å være forskjeller i hvordan de saksbehandlet de to sakene.

Å henvise til at den ene eiendommen allerede har veirett, kan jeg ikke skjønne annet enn at er uvesentlig for vurderingen dersom det er netto trafikkøkning i Ørakerstien som skal utløse krav til trafikkanalyse og eventuelt utbedring av forholdene.»

Hallheim fortsetter:

«Jeg mener selv at jeg har forsøkt å opptre konstruktivt i den forstand at jeg har forsøkt å få saksbehandler til å beskrive hvordan de har vurdert de to sakene da rammetillatelsen ble gitt. Telefonisk var saksbehandler ikke interessert i å drøfte dette og ba om å få kommunikasjon skriftlig. Det fikk de 24.04, men i stedet for at PBE svarer på egen praksis så er det byggherre som svarer på henvendelsen som om det er de som skal redegjøre for forskjellene i PBE sin saksbehandling. Dermed tvinger det seg jo frem et behov for å skrive en klage - igjen primært rettet mot å få PBE på banen. Men igjen blir det Byggsaksrådgivning som kommer med svar.

Om fortettingen har en ende eller ikke har jeg ikke noe godt svar på. Uavhengig av politisk ståsted og fortettingsvilje burde det i hvert fall være mulig å få engasjert planmyndighet og relevante andre kommunale instanser for å sørge for seg at fortettingen skjer på en så god måte som mulig. Jeg noterer meg jo også lite samhandling innad i kommunale etater og liten innvolvering av Lilleaker og Øraker skole som har Ørakerstien som skolevei og i mitt hode burde være naturlige parter inn i dette.

Noen empatisk og holistisk tilnærming forventer jeg ikke å få fra hverken utbyggere eller byggrådgivere - men jeg har større forventninger til PBE og saksbehandlerne der ettersom de alene forvalter legitimiteten til prosessen som hviler tungt på skjønnsmessige vurderinger. Skjønnsutøvelsen er jo også så vidt jeg har klart å google meg til begrenset av '... den ulovsfestede læren om myndighetsmisbruk. Kort sagt omfatter denne læren forbudet mot å legge vekt på utenforliggende hensyn, forbudet mot usaklig forkjellsbehandling og forbudet mot grovt urimelige vedtak.'

Så vidt jeg klarer å forstå ser det ut til å være forskjellsbehandling i byggsakene uten at noen i PBE synes opptatt av å belyse sakligheten. Et annet forvaltningsprinsipp ville jo også være å søke å dokumentere de trafikale forholdene for å sørge for et omforent kunnskapsunderlag mellom tiltakshaver, naboer og planmyndighet. Men det synes som om det i dette tilfellet er avgrenset til noe man snakker om i festtaler og ikke noe man utøver i det daglige virket.»

Saken er nå sendt Statsforvalteren (Fylkesmannen) for endelig avgjørelse.

Her - i det som må sies å være en liten grønn lunge i det tettbygde villastrøket, skal to gamle boliger rives og tre nye settes opp. Det skaper reaksjoner i nabolaget.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Akersposten bruker cookies (informasjonskapsler) til å personalisere annonser og forbedre nettstedet. Ved å benytte nettstedet aksepterer du at vi kan sette cookies i din nettleser.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...