Akersposten Media

Akersposten

Nytt om Røatunnel:

175 millioner kroner og anleggsstart i 2022

FORSIKTIG HURRA IGJEN: Det lov å ha trua. I 2007 satte Røabeboerne opp dette seilet foran det de trodde ville bli tunnelinnslaget. Nå gir Eirik Lae Solberg troen på at det kan bli Røatunnel.

For at ikke hele Oslopakke 3 skulle gå overende ble det inngått et kompromiss om Røatunnel før dagens bystyremøte.

Akersposten
Akersposten Media

Publisert:

Sist oppdatert: 19.06.2019 kl 18:00

BYSTYRET: For mange Røabeboere er det en gladmelding at det er oppnådd enighet om et kompromiss med byrådet med hensyn til Røatunnel. Kompromisset mellom partene ble at Røatunnel skal ha byggestart i 2022 og at det blir bevilget 175 millioner kroner til planleggings- og investeringsmidler.

Første gang i historien

Byrådets forslag til handlingsplan, hvor Røatunnel mer eller mindre ble lagt på is de neste tre årene, fikk Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, til å se rødt. Han har i flere sammenhenger advart mot at Oslopakke 3 blir satt i spill om det sittende byrådet fortsetter å trenere behandlingen av Røatunnel.

- Jeg er fornøyd med kompromisset. Vi har fått gjennomslag for at det blir avsatt midler til bygging av Røatunnel for første gang i historien og ikke bare til planlegging. Det var helt avgjørende for oss, sier Lae Solberg.

Kjemper for lang tunnel

Ettersom byrådet i forrige omgang ba om at kort og lang tunnel skulle vurderes før det ble tatt noen avgjørelse etter flere år med utredninger, var det helt klart at det var urealistisk å overholde tidsplanen det var enighet om i Oslopakke 3. Røatunnelen skulle i så fall ha byggestart i 2020.

- Som de fleste har fått med seg, så har det sittende byrådet somlet så lenge med prosjektet at byggestart i 2020 var umulig. Det er det lite å gjøre noe med, men vi har fått gjennomslag for at anleggsstart skal være i 2022. Dermed har vi også fått tidfestet dette. Høyre har hele veien gått for lang tunnel og det vil være et viktig punkt i valgkampen. Kommer vi i posisjon, så blir det lang tunnel, sier Høyres byrådslederkandidat.

Akersposten er kjent med at det har vært hektisk møtevirksomhet mellom partene før handlingsplanen for Oslopakke 3 blir behandlet i bystyret i dag.

Partiene enige i felles uttalelse

Det er så sendt ut en pressemelding om om handlingsprogrammet for Oslopakke 3 for årene 2020-2023 hvor det står at Arbeiderpartiet, Høyre, MDG, SV og Venstre har blitt enige om detaljene for finansieringen og framdriften i prosjektene:

Disse partiene stemmer i dag samlet for handlingsprogrammet. I tillegg stemmer de for disse to forslagene:

1. Under avsetningene til Lokale vegtiltak og programområder Oslo skal det i handlingsprogramperioden disponeres 175 mill. kroner i planleggings- og investeringsmidler til Røatunnelen. Det planlegges for anleggsstart i 2022.

2. Bystyret ber byrådet gå gjennom samferdselsprosjektene finansiert i Oslopakke 3, med sikte på å finne kostnadseffektive løsninger.

- For Arbeiderpartiet har det vært viktig å bevare den brede enigheten om Oslopakke 3. Nå har vi landet et handlingsprogram som gjør at vi kan fortsette de store investeringene i kollektivtrafikken og sykkelveinettet, i tråd med avtalen. Det er veldig bra for lufta og for framkommeligheten i byen, sier byrådsleder Raymond Johansen.

- Bominntektene går ned og finansieringen av viktige samferdselprosjekter i Oslo er under press. Alle erkjenner at vi ikke kan bruke mer penger enn vi faktisk har. Vi vil ta enda en runde på alle prosjektene for å finne ut om det mulig å kutte kostnader mer, sier Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsperson, Andreas Halse.

- Høyre er fornøyd med at det fortsatt er enighet om Oslopakke 3 og at det nå settes av 175 millioner kroner til Røatunnelen. Det innebærer at arbeidet med tunnelen har tatt et viktig steg i riktig retning med sikte på byggestart i 2022. Alternativet hadde vært at tunnelen ble skjøvet ut i en usikker fremtid i strid med Oslopakke 3 avtalen. Høyre vil fortsette kampen for at det bygges en lang tunnel på Røa, sier Eirik Lae Solberg, gruppeleder i Høyre.

- Vi er glade for at det fortsatt er et bredt flertall for bompengesystemet i Oslo. Det er bra for byen, fordi det gir penger til viktige kollektiv- og sykkelinvesteringer, bedre luft, mindre kø og tryggere skoleveier, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel (MDG).

- Nå står vi sammen og vi er alle enige om hele handlingsprogrammet. Vi viser hverandre at vi står på hele avtalen og på alle punktene. Denne enigheten er avgjørende for å sikre fortsatt kollektivsuksess og fremdrift i utbyggingen av sykkelveinettet i Oslo, sier Hallstein Bjercke, gruppeleder i Venstre.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...