Fitnesskongen Joachim (31): Nei, det er ikke for sent å gjøre noe med sommerkroppen 2017!

Fitnesskongen Joachim (31): Nei, det er ikke  for sent å gjøre noe med sommerkroppen 2017!

DEDIKERT TRENINGSENTUSIAST: Joachim Fresvik (31) motiverer og forklarer hva du kan gjøre for å bli kvitt de ekstra kiloene før årets sommerferie. Og ja, du har fortsatt litt tid på deg! FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Han har langt på vei et kroppslig tempel selv en gladiator ville ha misunt ham. Nå deler treningsentusiasten sine beste tips til hvordan du kan prikke inn formen til fellesferien - og forteller hvilke fallgruver du må unngå.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.05.2017 kl 12:59

HOLMENKOLLEN: - Nå som det er cirka halvannen måned til fellesferien, er det sikkert mange som tenker at det er altfor sent å gjøre noe med formen. Det mange ikke vet, er at det er de to første månedene med trening, som har desidert størst effekt på fettforbrenningen, dersom du ikke driver med den type trening til vanlig, sier veltrente Joachim Fresvik, når vi møter ham under stekende maisol i Holmenkollen.

Treningsentusiasten strekker med det ut en motiverende hånd til de som har forsømt ambisiøse mål om å bli kvitt fett og bygge muskler før årets sommerferie-avvikling.

- Du vil få en signifikant forbedring av formen dersom det legges inn et seriøst støt nå og frem mot fellesferien, forteller den dedikerte 31-åringen – og får kastet noen lange, kvinnelige blikk etter seg på den velkjente idrettsarenaen i Oslo vest, etterfulgt av fnising.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

I RUTE: Joachim kan utvilsomt sies å være klar for sommeren 2017, og fikk mye oppmerksomhet fra turister da han kastet skjorten på oppfordring fra Akersposten.no. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

En haug med topplasseringer

At mannen, som til daglig har en respektert stilling som Senior Manager i KPMG, vet hva han snakker om, er hevet over enhver tvil. I 2014 ble han kronet som norgesmester i Athletic Fitness, ved siden av topp 5-plasseringer i alle konkurranser han har deltatt i over en treårsperiode.

- Hvis ting gjøres på en riktig måte, vil det ikke være noe problem å gå ned 5-10 prosent i fettprosent på seks uker. Det vil si mye fett! Dette krever en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening. Det er flere fordeler ved dette, men de viktigste knyttet til sommerformen er at «muskler spiser fett», og at musklene blir mer synlige. Det gjør at man ser enda bedre ut, sier Fresvik.

Nylig flyttet han fra Røa til en mer sentral leilighet i hovedstaden, men minnes tiden på Oslos vestkant på utelukkende positivt vis.

-Jeg trivdes godt der. Rolig og hyggelig nabolag. Kort vei til marka var også veldig deilig, sier Joachim.

Om treningseksperten nå hadde vært i skoene til den gjennomsnittlige Ola og Kari Nordmann, hva angår det å skulle trene seg til et ok forhold til egen kropp under sommersolen, ville han de neste ukene ha fokusert på harde intervalltreninger fremfor lange kondisjonsøkter.

- Årsaken til dette er at du forbrenner mye muskulatur på for eksempel lange joggeturer. Og dersom det er sommerformen som står i fokus, burde du beholde så mye muskulatur som mulig. Styrketrening hjelper til og forhindrer nettopp det å miste muskulatur som en følge av kondisjonstreningen, forteller Fresvik idet også noen utenlandske turister retter diverse kameraer mot den veltrente kroppen.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

MERITTERT ATLET: Den tidligere Røa-bosatte treningsmaskinen har sterke resultater å vise til fra konkurransetiden som fitnessutøver. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Øk hvileforbrenningen!

Intervalltrening sies å ha meget god effekt på fettforbrenningen. Ifølge norgesmesteren forbrenner du kanskje ikke så mye mens du trener, men hvileforbrenningen vil øke drastisk resten av døgnet.

- Og det er den forbrenningen vi er ute etter. Dersom tanken kun er å gå mest mulig ned i vekt, vil jeg anbefale de lange kondisjonsøktene som jogging, rulleski, osv., utdyper Fresvik.

Med sommerhøytiden bare noen uker unna, er det kanskje heller ikke så rart at kropp er særlig i fokus på sosiale medier. Er du aktiv i dette landskapet, har du sikkert fått med deg hashtagen #sommerkroppen17, også forkortet #SK17. Taggen er i hvert fall flittig brukt både på Instagram og Twitter.

- Men er det mulig å bygge muskler i løpet av ukene som gjenstår?

- Dette kommer veldig an på utgangspunktet til den enkelte. En person som er godt trent, og trener mye styrke til vanlig, vil ikke kunne legge på seg noe særlig muskulatur i denne perioden, men her dreier det seg om å beholde mest mulig, sier Joachim.

- Synlig og markert muskulatur

I den sammenheng understreker han hvor viktig det er å innta ekstra proteiner i kosten. Dette fordi det blir lettere for kroppen å ivareta musklene mens den er i energiunderskudd.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

MED KOLLEN SOM LEKEGRIND: Det er for tiden full rulle i trappene i Holmenkollen. Nå deler Joachim sine beste treningsråd med Akerspostens lesere. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Er du imidlertid av den utrente sorten, kan du se frem til muskelvekst så vel som redusert fettprosent, etter noen økter med kondisjon og styrke.

- Dette er en kombinasjon som for veldig mange er utrolig motiverende. Som sagt gir treningen aller størst effekt de to første månedene, dette gjelder også styrketreningen, sier muskelbunten – og legger til flere motiverende ord på veien mot en forbedret selvfølelse.

- Når det er sagt vil det se ut som at du har lagt på deg muskulatur, dersom du reduserer fettprosenten. Synlig og markert muskulatur gir en illusjon av at du ser sterkere ut enn det du var før, selv om de personlige rekordene på trening er akkurat de samme før og etter, forklarer Joachim.

Bli kvitt magefettet

Kampen mot magefett er noe majoriteten av treningsfolket på helsestudioer er opptatt av. Fitnesskongen er klar på hva som må til for å bli kvitt bilringen(e).

- Det beste rådet jeg kan gi for å bli kvitt bukfett er: «Ikke spis sukker». Kort fortalt fører sukker til at kroppen produserer store mengder insulin, som igjen bidrar til fettlagring i buken. Med sukker mener jeg raffinert sukker som man tilsetter i mat og drikke, sier han

Så hva kan du gjøre for å være sikker på å innta begrensede mengder usunt sukker, også kjent som karbohydrater, undrer vi?

- For optimal fettreduksjon burde du kun holde deg til de sunne karbohydratene, som for eksempel ris, potet, søtpotet og havregryn, sier Fresvik.

Saken fortsetter under bildet.

Se bildet større

KROPPEN I SENTRUM: Med sommerhøytiden bare noen uker unna, er det kanskje ikke så rart at kropp er særlig i fokus på sosiale medier. FOTO: Pål Magnus Tømmervold

Han forteller imidlertid at mengden mat ikke har så mye å si, om du spiser sunn mat med mye grønnsaker og fiber. Frukt må gjerne inntas av og til, men med måte. Aller helst i forbindelse med mosjon.

- Siden de fleste frukter inneholder karbohydrater, som behandles likt sukker i kroppen, er dette en sunn kilde til rask energi rett etter en hard treningsøkt, sier den gjennomtrente eksperten – og kommer med noen eksempler på hva kostholdet ditt burde inneholde:

- Karbohydrater: Ris, potet/søtpotet, havregryn
- Proteiner: Kylling, fisk, biff
- Grønnsaker: Brokkoli, blomkål, salat
- Fettkilder: Avokado og usaltede nøtter

- Hvor kritisk er det med en utskeielse i uka? Det er jo høytid for grill- og pilstid og parkliv om dagen.

- Det å ha en eller to utskeielsesdager i uka gir etter min mening kun positiv effekt. Dette handler mye om psykologi og evnen til å klare å være motivert gjennom en tøff periode med hard trening og fokus på kosten. Det at man da kan skeie ut i hvert fall en gang i uka gir en veldig god følelse, samtidig som man gleder seg til dette fordi man vil oppleve «cravings» i ny og ne, sier Joachim – og kommer med ytterligere motiverende innspill til å skulle realisere sommerformen.

- Kroppen er ekstremt god på å tilpasse seg forholdene den opplever, dette gjelder også kostholdet. Det at man har en utskeielse av og til fører til at kroppen ikke glemmer hva som er usunn mat. Mange rapporterer om økt forbrenning de påløpte dagene etter en slik dag, dette kommer antageligvis av at forbrenningen skrus opp når du plutselig inntar mye mer kalorier enn du pleier, sier han.

Unngå disse tabbene


- Hva er feilen mange gjør i treningen, og hvordan unngås de største fallgruvene?

- Jeg vil si at det de fleste gjør feil er at de undervurderer hvor hardt de kan presse seg uten at det går galt. Størstedelen av jobben til oss PTer er ikke å lage det optimale treningsprogrammet, men å få klienten til å presse seg til det ytterste. Det er da resultatene kommer og det er ekstrem forskjell på en person som trener middels hardt og en som yter 100 prosent, avslutter Joachim.

LES OGSÅ: Innehaver av vill rekordfart: – Tiden gir få rettigheter til å skryte

LES OGSÅ: Wow, sjekk den spinnville rekorden til Tryvann på sykkel!

LES OGSÅ: «Vet ikke om de har tenkt å ri den dagen de saler, jeg tror ikke de har salet engang»

LES OGSÅ: Toppbloggeren «Pilotfrue»: – Folk i Oslo vest heier på oss

LES OGSÅ: Vraket franske alper og finanslivet for et liv med hunder

LES OGSÅ: «Ganske vilt det de får til, vi befinner oss i Oslo»

LES OGSÅ: Hemings alpinprinsesse hyller klubb og foreldre

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse